Hautojia täälläkin

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Hautojia täälläkin

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä on alkanut nyt pienet haudontatalkoot, kun sekä kana että kalkkuna hautovat.

Meeri-brahma on kökkinyt pesässä jo reilun toista viikkoa ja sen uskon kyllä vievän istuntonsa loppuun saakka---viimeksihän se hautoi kuusi viikkoa. Sillä on alla kanan- ja kalkkunanmunia. Kahtena päivänä niitä alle lykkäsin, vaikka toki tiesin, että kalkattikakarat tartteevat viikkoa pidemmän haudonnan. Luulin, ettei niistä mitään tulisi, kun kalkkukukko on niin äärettömän laiska polkemaan.

Kalkkunanmunista on kyllä aika vaikea nähdä, että missä mennään, mutta selkeästi erilaisilta ne nyt vaan näyttävät verrattuna tuoreisiin...että tipuja on tulossa kaikista kolmesta kalkkumunasta tai sitten niissä on jotain muuta häikkää :smt017
Kananmunista on tulossa vain kaksi tipua, kun kolmas kehittymään lähtenyt meni raskaan kanan alla rikki.

Tässä välissä jo suunniteltiin hautomakoneen lainausta tuttavalta ja koneen ostoa ja aloitettiinpa omatekoisen koneen rakennustakin, mutta kuinkas kävikään---Aulikki-kalkkuna rupesi nyhjäämään pesässä siihen malliin, että hänpä voisi ratkaista pulmamme! Muutamana päivänä se viihtyi pesässä kumman kauan munintareissullaan ja tänään on hautonut koko pätösen päivän---kerran kävi kylvyssä ja kyllä se kakkakasa oli hirmuisen kokoinen verrattuna hautovaan kanaan!

Jotta tämmöistä tänne---tarkkaillaan tilannetta ja toimitaan sen mukaan...Jos Meerin kanatiput kuoriutuu, niin siirretään kalkkunanmunat Aulikin alle, jos se on tosimielessä haudonnassaan. Jos ei ole, niin rustataan tuo hautomaloota kuntoon kaiken varalta...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onneksi olkoon! Minä olen käsittänyt, että kalkkunaa ei ole halppo saamaan hautomaan. Jos ottaisin kalkkunoita, niin olisipa ihana saada emon hoitamia!! Siis vau. Taitaa olla aika harvinaista nykyään, että kalkkunat saavat itse hautoa!!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea haudontoihin!

Mä oon tässä rakennellut hautoma- (tai itseasiassa mulle nyt kuoriutumis-)koneen ja hinnaksi tuli noin 3 euroa. :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä myös on 2 brahmaa ja yksi faverolle hautonut. Toiselta brahmalta juuri tuli tänäaamuna tipuja ja puolustaa niitä hurjana :smt007 Nyt alkaa kyllä olla ongelma tuo tipujen määrä ja noille kahdelle annettiin vaan yksi muna että saadaan hautominen jotenkin loppumaan. Ne hautoi ensin pitkään tyhjää pesää kun munat aina kerättiin pois. Meillä on noita jo ihan liikaa ja vaikka mies remontoi niille lisätiloja niin edes kanatiput ei enää mahdu jäämään talveks kotiin.

Mites Mimmi onnistuit noin halvalla?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä on kaikki mustakalkkunanaaraat innokkaita hautojii, vaan kun luulin ettei se "pilallejalostettu BUTTI" ainakaan haudo, niin se se vasta innokas onkin, äijät ei vään sitä pysty polkemaan, taitaa olla liian iso "altavastaajaksi"

Mukavaa kun hiltakin saa oikein Monta äkästä kalkkuaa :smt005 .. ei vaikkaan kyllä ne yleensä on ihan rauhallisia. Ihanaa kun pääsee nyt huussiin ilman lumilapiota, joku hyöty siitä supista :smt002
Mimmi

Ostin kirpparilta lampun 2,50 €

Kuva
Kuva

ja laitoin sen sukkapuikojen varassa roikkumaan "pää alaspäin" korkeahkoon pahvilaatikkoon. Siinä on 25 W lamppu.

Kuva
Kuva

Pohjalle laitoin taas niitä jauheliharasioita ja niihin vettä. Niiden päälle ritilä. Lämpö nousi ensin pikkusen liikaa, niin tökin puikoilla ilmastointiaukkoja joka sivulle munien korkeudelle. Niitä voi teipata umpeen, jos tulee liikaa. :smt002

Kuva
Kuva

Nyt lämpötila on tasan 38 ja kosteus 65 % ja kumpaakin on todella helppo hienosäätää sukkapuikolla ja maalarinteipillä. :smt004

Jos tällä tulee paremmin tipuja kun mun "oikealla" hautomakoneella, mä alan myydä näitä vitosella! :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tosi hyvä!!
Tai ainakin piirrustuksia. Tee se itse hautomakone. Piirrustukset ja käyttöohjeet 5 euroo :)

Näppärä!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Voi jehna Mimmi oot aika pellepeloton :smt003
P.S. kuin persoja teillä oikein ollaan pitsoille kun noin isoja laatikollisia toimitetaan? :laughing6:
sini

Viesti Kirjoittaja sini »

Loistava idea tuo home made hautomakone! :smt003 Toivottavasti toimii hyvin! :smt004
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Onnea smarille tipusista! On se vaan semmoinen luonnon ihme, ettei siihen kai ikinä kyllästy :smt049

Hieno ja halpa kone Mimmillä! Meillä on styroksista kylmälaukusta---vai miksi sitä sanotaankaan---valmistumassa melkolailla samanlainen.

Aulikki-merkkinen kone taitaakin vasta käynnistellä itseään=testata säätöjään---tänään se hiippaili useammman kerran aika pitkiäkin aikoja poissa pesästä, mutta jospa se siitä---"armon aikaahan" sillä on siihen saakka, kun Meeri poistuu pesästä. Aulikin alla on nyt siis vain tekomunia, joten niille ei ole niin väliä säntillinen haudonta :grin:

Vai on Muoriska joutunut lumilapion kanssa vessareissuille! Kuulostaa hassulta, kun meidän Anselmi-kukko on niin kiltti, ettei tee vihaista elettäkään ihmistä tai vaikkapa nokille hyppivää maatiaiskanaa kohtaan...

Meeri-muori jatkaa haudontaa tyynen rauhallisesti, mutta jännän ilmiön olen havainnut Soini-kukossa---kun Meeri kirkuu tai puistelee kylvyn tai sukimisen jälkeen, niin Soikku rupeaa päästämään varoitushuutoa!
Mimmi

Tuosta Soikun varoitushuudosta tuli mieleen, niin sotken nyt sitten oikein urakalla tätä Hiltan topicia:

Törmäsin uudenlaiseen kanan käytökseen: Tiina, jolla on kesäkuun lopulla kuoriutuneet tiput nousee joka päivä korkeimmalle tasolle, mitä karsinasta löytyy ja jonne tiput siis eivät pääse. Siellä se viilailee kynsiään ja levähtelee, näyttäisi viihtyvän siellä noin tunnin päivässä. Koko ajan se kuitenkin pitää sitä emokanojen "kurinaa", mitä ne monesti pitää hautomisen lopulla. (Tiedättekö, mitä tarkoitan? Sellaista matalaa, tasaista hurinaa.)

Joskus kanat pitävät sitä ääntä myös käydessään munimaan, mutta Tiina ei vielä muni tipujen jälkeen. Ajattelin, että sen täytyy olla tipujen vieroitusta, tai ainakaan en keksi muutakaan? Olisiko kurina tipuille rauhoittavaa äänimerkkiä, että ei ole mitään hätää, vaikka emoa ei näykään? Tiput ainakin ottavat asian ihan rennosti, ja nuokkuilevat pehkussa yhdessä läjässä.

Tähän saakka tipujen vieroitus on ollut vähän vähemmän hellää: nokkaisu silloin tällöin ja takaa-ajojahti perään. Tiina taitaa olla superhyvä mamma?

(Vai olenko ihan väärässä empiirisen tutkimukseni kanssa? :smt017 )
Mimmi

Pahvilaatikossa piipittää jo.. :smt003 :smt004 :smt007
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Peukutusta! Täällä on kanan alla samanlaista säpinää!
Mimmi

Joo, mullakin on kanojen alla lähipäivinä laskettuja aikoja.. Vaan nämä pahvilaatikkomunat ovatkin viiruja.. :smt007
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Onnea piipittävästä pahvilaatikosta---hienostihan se toimi!
Ja tsemppiä kanojenne alle myös!
Kyllähän se Tiina-kana taitaa etäisyyttä jo tipuihin ottaa, kun omaan rauhaansa tälläytyy kaunistautumaan ja kauneusunille. Ja ääntelyllä voisi hyvinkin kertoilla tipuille, ettei ole mitään hätää.
Vastaa Viestiin