Newcastlen tauti jyrää!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kanaressukat ovat koko päivän "jonottaneet" verkko-oven takana ulos pääsyä. Aamusta ne jopa hyppelivät ovea vasten, että eikö se aukeaisi.. :smt009
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi ressukoita---eihän ne raukat älyä, että miksi vapaus loppui kesken kesän :smt012
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Siis voihan ketun kellit! Mäkin olen viime vuonna ostanut tuolta siitosmunia ja pari kanaa...Millonkahan se tila on saanut tartunnan ja mitä h...tiä mun ny pitää tehdä?!!!! Mitään hälyyttäviä oireita ei ole missään linnuissa ollut, luulis et se vuodessa olis jo tullut ilmi vaiko eikö?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Voithan sä varalta soittaa omalle eläinlääkärille, mutta luulisin kyllä, ettei tauti voi olla niin "vanha". Minusta oli yllättävää, että ne kaivoivat meitä kontaktitiloiksi, vaikka kontakti on huhtikuulta.. Mutta jossainhan se tauti on tietysti muhinut???

Se Nurmon tapaus on kyllä uutisoitu, että tautia tavattiin kahdessa kyyhkyssä. Eli ilmeisesti ei muissa linnuissa? (Mutta voiko ne silti kantaa virusta?)

Laitoin just kysymyksiä Eviraan, että joko tiedetään, mistä ja milloin se tauti on tuonne Nurmon tilalle tullut, niin tietäisi vähän riskin suuruutta..
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Juu täytyy yrittää heti huomenna soittoaikaan tavoitella meitin lekuria ja kysellä sen mielipidettä...
Lupiini

Viesti Kirjoittaja Lupiini »

Luin juuri taas tuolta Eviran sivuita, että Newcastlen taudin inkubaatioaika (aika tartunnan saamiseta taudin puhkeamiseen) on MUUTAMIA VUOROKAUSIA.

On tosi hyvä, että nyt tästä keskustellaan, mutta minun mielestäni kannattaa ottaa tosiasiat huomioon, eikä turhaan kannata pelätä kuukausien vanhoja kontakteja, koska tautihan olisi puhjennut jo.

En myöskään todellakaan ymmärrä, miksi nyt ruvetaan tutkimaan huhtikuulta peräisin olevia kontakteja, koska linnuthan olisivat sairastuneet jo aikoja sitten. Ehkä nyt sitten haetaan taudin alkuperää, joka sekin on tosi tyhmää hakea tiloilta, joiden linnut ovat terveitä.

Eviran olisi pitänyt jo ensimmäisen tapauksen selvittyä, tiedottaa ja antaa ohjeet siitä, että lintuja ei siirreltäisi. Muutenkin tuo väite taudin leviämisestä Tampereen kyyhkysnäyttelystä on kyseenalainen. Ainakin kahden Tampereen näyttelyssä esillä olleitten lakkojen linnut on todettu terveiksi. Tautihan pitäisi olla todella herkästi tarttuvaa.

Olisi hyvä, jos kaikki asiasta jotain tietävät, kertoisivat sen julkisesti vaikka tähän ketjuun. Se varmaan rauhoittaisi monen mieltä ja voisi edesauttaa sitä, ettei mitään turhaa hysteriaa syntyisi. On tosi ikävää, jos tämä pilaa kakkien lintujen ja omistajien kesän.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Tänä aamuna soitti paikallinen eläinlääkäri mulle ja kuulemma tulee ottamaan verikokeet kaikista kanoista tänään tai huomenna :smt012 Kuulemma tuo myös ison nivaskan lappuja luettavaksi taudista ja rajoitteista ym. Vaikka eihän minunkaan kanala ole oikeastaan kun tämän tautitilan kontaktitilan kontakti. Mutta tuleepahan tutkittua, aika epätodennäköistähän se on että tauti olisi nyt meillekin hypännyt...
Pigeon

tauti

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Sitä minäkin olen ihmetellyt, että miksi tauti ei tarttunut kaikkiin näyttelyissä olleisiin, vaikka on niin ärhäkkä leviämää. Mulla on sieltä näyttelystä kuvia, laitan esille, kun ehdin. Jokainen näkee miten linnut olivat sijoitettu näyttelyssä.
Pigeon

NÄYTTELY

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Tuolla on kuva näyttelystä. Vähän huonohko kuva, mutta kyllä siitä jonkinlaisen käsityksen saa.

http://kirjekyyhky.kotisivukone.com/alb ... 008/277400
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllähän se itämisaika on lyhyt, mutta toisaalta virus voi viihtyä hyvinkin pitkään muualla kuin linnuissa. Lainaus ETT:n sivulta:
"- Viruksen tuhoaminen ympäristöstä on hankalaa: säilyy esim. ulosteessa useita kuukausia, tartunnan saaneissa ruhoissa viileässä useita viikkoja ja pakkasessa useita vuosia!"
Että ehkä tässä siksi Evira nyt pelaa varman päälle ja tutkii vanhatkin kontaktit.

Taudin tarttumiskykyyn voi vaikuttaa moni eri seikka. Lainaus Eviran sivulta:
"Kaikki lintulajit voivat saada Newcastlen tauti -tartunnan, mutta eri lajien herkkyys Newcastlen taudille vaihtelee. Lajin ohella Newcastlen taudin oireisiin vaikuttavia tekijöitä ovat viruskannan patogeenisuus (kyky aiheuttaa tautia), lintujen ikä ja vastustuskyky, muut infektiot ja ympäristötekijät."
Oisko siis toisilla kyyhkynäyttelyyn osallistuneille kyyhkyillä ollut esim. parempi vastustuskyky?

Lainaus Eviran sivulta:
"Kyyhkysillä esiintyy oma paramyksoviruskantansa, joka saattaa aiheuttaa tautia myös kanoilla."
Kai tämän vuoksi tutkitaan nyt myös kontakteissa olleita kanatiloja.

Ja mitään hysteriaa ei ole tarkoitus mun lietsoa---koetan vaan järkeillä, että miksi/miksi ei. Kurja tilanne, mutta onneksi ainakaan toistaiseksi ei ole ilmennyt uusia tapauksia.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Asiaa kirjoitit ilman mitään hysterisointia, tieto on terveellistä ja puhuminen tarpeellista ettei enempätä leviä.
Kuvittelin huonona päivänä että tauti karkais meiltä harrastelijoilta "tehdaskanaloihin"... siinä olis totiset paikat. Desinfioitais auton renkaita alueelta toiselle siirryttäessä Ruotsin malliin ja lahdattais kanoja vähän isommasti kuin yks hautomakoneellinen.
Eli kyllä asiassa on tämä vakava ja huomioon otettava vaihtoehto olemassa. Ei Evira NC:tä huvikseen jahtaa!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Nyt oli aamulla jo radion uutisissakin...
Mulle tuo on kyllä vähän hämärän peitossa tuo, että miten se olis voinu levitä noin monien harrastajien lintuihin, jos itämisaika on kerran lyhyt ja tarttuu helposti ja ilmeisesti ei kenelläkään oo linnuissa oireita näkynyt? Miten nämä jotka on jo tautitiloiksi varmistettu, onko siellä ollut minkälainen kuolleisuus? Ja onko ollut oireita? Jos kyseessä kerran on vakava tauti (kuolleisuus 80-90%, luki kai eviran sivuilla?), niin oletan että tartunnan huomaisi.
Jos nyt käy niin että tiloilta joilla ei ole mitään oireita ollut ja kontaktikin kuukausien takaa, löydetään tautia, niin onko hieman hätävarjelun liioittelua alkaa tappamaan kaikki linnut? Jos sitä kerran luonnonlinnuissakin esiintyy.
Ja tarkotus ei mulla todellakaan oo vähätellä asiaa, sillä tosiaanki oon huolestunut tästä tilanteesta ja asia vaivaa mua niin kuin aika montaa muutakin varmasti tällä hetkellä. Jotenki vaan ei nyt ihan mee mun tajuntaan mikä tässä on ideana.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mites kun minusta taas on päivänselvää, että kaikki vähän vanhemmatkin kontaktit ja kontaktinkontaktit tutkitaan. Tällä hetkellähän ei ole tietoa viruksen alkulähteestä tai kulusta, sitähän näillä tutkimisilla selvitetään sairaiden lintujen hakemisen lisäksi. Terveestäkin parvesta voi löytyä vasta-aineita, jotka merkkaa sitä että linnut on oilleet tekemisissä viruksen kanssa.

Newcastlentauti on sellainen juttu, että sen kohdalla ei tunneta hätävarjelun liioittelua. Tautitapauksen sattuessa avaruuspukuiset miehet voivat tulla tuhoamaan kaiken siipikarjan ja harrastelinnut kolmen kilometrin säteeltä. Kyseessä ei ole mikään salmonella, joka tarttuu luonnonlinnuista vähän väliä kesylintuihin, Newcastlen taudin purkaukset ovat tosi harvinaisia. Taudin leviäminen pitää nyt saada hetimiten pysähtymään, sen eteen on tehtävä kaikki voitava.

On aina kauhean ikävää, jos jonkun tilalta löytyy tautia ja kaikki linnut hävitetään. Silti sen pelossa tutkimusten vastustaminen on aika lyhytnäköistä, piilottelu ja salailu kun saattaa johtaa aina vaan pahempaa epidemiaan.
Mihinkään hysteriaan ei tosiaan ole aihetta. Jos parvessa ei oireita ole, sitä tuskin määrätään lopetettavaksi.

Tulihan tämä nyt oikein paatoksella... Tarkoitus oli siis sanoa, että viranomaisten toimintaan pitäis nyt voida luottaa, ei ne ole ekaa kertaa hävittämässä tätä tautia Suomesta.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Samoja asioita olen pohdiskellut kuin Ushva, en vaan ole saanut purettua ajatuksiani tänne.
Tautia voi siis olla kanalassa, mutta kanat ei välttämättä sairastu, mutta jotkut sairastuvat ja kuolevat. Tartunnan voi ihminenkin viedä mukanaan toiseen kanalaan.
Mikä tässä NC:ssä siis on erilaista kuin Marekissa?
Minäkään en vähättele, en oikein vaan ymmärrä tätä tautia :smt017 Ja luotan tottakai viranomaistentoimintaan. Olen vaan niin tyhmä että kaikki pitää rautalangasta vääntää.
Viimeksi muokannut hannaw, 08 Heinä 2008, 09:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Komppaan kanamummoa: Asiallista tekstiä Hilta! :smt023

Mun mielestä salailu on pahin vihollinen tässä asiassa. Se ei auta ketään, pahentaa tilannetta. Minusta on hienoa, että ne lintujen pitäjät, jotka ovat saaneet tietää olleensa, edes välillisesti, yhteydessä NCtautitilaan, ovat itse ottaneet yhteyttä paikalliseen eläinlääkäriin. Kun toimitaan näin, voidaan mahdollisesti estää taudin leviäminen. Eikä se todellakaan ole mikään pikkujuttu!

On tärkeää, että tietoa levitetään harrastajien keskuudessa, sillä harrastajien korviin tieto NCtaudista ei välttämättä kulkeudu virallisia reittejä. Munanetti on tosi hyvä kanava tiedon välitykseen. Hysteriointiin ei mielestäni ole sorruttu, vaan vakava asia on otettu asiallisen vakavasti.

KIITOS MUNANETIN VÄKI! :smt038
Vastaa Viestiin