Mimmin kanat hautoo..

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

kanamummo kirjoitti:Mikä helekata??? Rotta ? Siili? Minkki? Ei se nistis kaikki... outoa!!
Siili kyllä liikkuu tuolla autotallin puolella aina iltaisin. Mutta ennen tuota Jompen kommenttia en ole ikinä kuullut, että siili tappaisi tipuja tai muutakaan eläväistä???

Rotta on tietysti aina mahdollinen.. Jos se on syyllinen, voi tipusaalistus jatkua, vaikka siirsin nyt kaikki kolme emoa tipuineen sisälle. Rotta osannee aukaista tiensä talliin sisällekin?

Harakat ovat jatkuvasti kytiksellä ja kilpailemme munien löytämisestä. Voisivatko ne nappailla tipujakin välipalaksi?

No, mutta nyt ovat kaikki loput tiput hengissä, toivottavasti talliin ei nyt pääse mikään tappaja.

Tuo Tiinan systeemi kuulostaa järkevältä.. Pitääpä laittaa korvan taakse.

Nyt kun Piparilla on vain kaksi tipua, niin mietin sellaistakin, että pitäisikö antaa ne toiselle emolle hoidettavaksi ja päästää Pipari pihalle nauttimaan kesästä. Onko kellään sellaisesta kokemusta? Haikaileeko emo tipujensa perään?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä olen tehnyt joskus sillälailla, että olen ottanut toisen emon ulos ja jättänyt toisen tipien kanssa. Tosi nopeasti tipit ovat unohtuneet, kun on päässyt ulos kaivelemaan matoja ja touhuamaan. Sitten tosiaan se konsti, että ottaa sille yhden kukkopojan mukaan.
Mimmi

Tiput alkavat olla kana-vai-kukko iässä, mutta kuvia on tosi hankala napsia, kun juoksentelevat käytännössä ympäri tallia. Veeran kahdeksasta tipusta ainakin neljä, jopa viisi on kukkoja. Laitan muutaman kuvan ja tuosta valkoisesta kaipaisin vinkkejä, kumpi on. :smt017 Muoks; toki muitakin saa arvailla!

Ruskea:

Kuva
Kuva

Musta:

Kuva
Kuva

Harmaa:

Kuva
Kuva

Beige:

Kuva
Kuva

Valkea:

Kuva
Kuva

Kulta:

Kuva
Kuva

Vertailun helpottamiseksi pari porukkakuvaa, tässä beige, ruskea, hopea (uutena) ja valkea:

Kuva
Kuva

Ja tässä valkea, beige ja hopea sekä harmaa:

Kuva
Kuva

Ja tässä vielä valkea, josta päänvaivaa??

Kuva
Kuva
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Aivan ihania! Mulla on nyt niin kova tipukuume noiden kuvien jälkeen, että millä tästä sitten parannutaan jos Sylvian hautominen ei onnistukaan?!
Sylvia on hautonut nyt vajaan viikon vasta ja oon jo hermoraunio kohta.
Onneksi meillekin tuli keskiviikkona kissanpentuja, niin saa niitä ihastella. Harmi vaan kun vain yksi on perinyt äidiltään liikavarpaat.
Mimmi

Onnea kissanpennuista! :smt007 Ne on kyllä ihanan söpöisiä myös!

Ai sulla hautoo jo joku? Onko se täällä jutuissa, mulla on mennyt ihan ohi??? No, onnea haudontaan! :smt023
tiina

Ruskea, musta, harmaa ja valkoinen kukkoja, beige, kulta ja hopea kanoja.
Mimmi

Ja tässä koko porukka yöpuulla. Tuo yks pylly on musta kukkopoika, niitä on kaksi. Millainenhan kukko tuosta valkoisesta tipusta tulee väritykseltään, jos se kukoksi osoittautuu?

Järjestys tässä siis hopea, musta nro II, kulta, harmaa, ruskea, beige, musta, valkoinen.

Kuva
Kuva
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Tipujen katoamisesta viellä. Itelle on sattunut sillein että kun emot poikasineen ovat vapaana pihalla aamulla poikaset kastuvat kasteessa ja kuolevat sillä ne kylmettyy emokaan ei ehdi niitä pelastaa. Harakkahan osaa hoitaa kuolleet poikaset pois joten niitä ei välttämättä löydä.
mimmu
australorp

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Aivan ihana pesue orrella ja nytkö ovat n. kk ikäisiä :smt007
Kiva kun ovat niin erivärisiä kaikki :smt006

Pitääkö minun laittaa kuin alas orsi, jolloin pikku tiput sinne menee ja missä iässä jo kiipeävät tai riittääkä kun minulla on sellainen silta jota pitkin pääsee ylös. :-k
Mimmi

Juhannuksena kuoriutuneita, joten eivät edes ihan kuukautta vielä. Tuo orsi on noin 1,6 - 1,7 metrin korkeudessa ja sinne johtaa vieressä koivusta tehdyt tikapuut. Minusta kyllä näyttää ja kuulostaa, että nämä tiput lentävät orrelle ja takaisin! Melkoisia siipiveikkoja! :smt005
Mimmi

Esittelyssä Susannan kuusi tipua:

A:

Kuva
Kuva

B:

Kuva
Kuva

A ja C:

Kuva
Kuva

D (taustalla E):

Kuva
Kuva

A, C ja E:

Kuva
Kuva

F:

Kuva
Kuva
Mimmi

Ei oo vissiin ketään huvittanut arvailla, mutta taitaa siis olla nuo C ja D kukkoja ja muut kanoja. Tässäpä väki orrella ja nuo kukkopojat tuossa emon vieressä vasemmalla:

Kuva
Kuva
tiina

Multa on menny tuo ihan ohi. Höh. Mutta veikkaan nyt sitten myöhässä ja arvaus on sama ku Mimmillä.
Mimmi

Tiinalla kuoriutui tipuja toissapäivänä ja eilen, ja tänään se oli jo siirtynyt tipuineen lattialle syömään. Seitsemän pientä iloista piipertäjää siellä kulki perässä! :smt007

Haudontapesään oli läsähtänyt Toffee munimaan tai hautomaan, joten pitää jossain välissä kurkkia, onko loput kolme munaa tyhjiä. Tietysti ois Toffeelle aika pikainen haudonta, jos sieltä joku vielä kuoriutuisikin.. :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnea! Sun pitää jatkaa otsikkoa: ...ja hautoo...ja hautoo...ja hautoo... :smt001 sais mullakin jo alkaa!
Vastaa Viestiin