Mikä lintu kesäksi?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
birdy

Mikä lintu kesäksi?

Viesti Kirjoittaja birdy »

Minua alkoi vaivata vakava lintukuume. Ei kuitenkaan mikään lintuinfluenssa, vaan pelkkä halu saada kesäksi pihalle lintuja. :) En kuitenkaan tiedä linnuista juuri mitään, enkä ole aiemmin niitä omistanut. Asumme lähes taajamassa, joten vapaana lintuja tuskin voi pitää.
Pihalle olisi mahdollista rakentaa suoja ja tarha lintuja varten, vaikka mitään hehtaaritiloja ei olekaan käytettävissä. Haluaisin linnut kuitenkin vain kesäksi, talveksi niille ei ole tiloja. Mitä lintuja suosittelisitte? Millaisia vaatimuksia elintilan suhteen niillä on? Ovatko miten säikkyjä? Entä ovatko vaikeasti hoitoidettavia? Mistä niitä on mahdollista saada, entä mistä saa lisää tietoa hoidosta?
Korpikotka

Viesti Kirjoittaja Korpikotka »

Minä olen hyvin huono antamaan mitään käytännön neuvoja, koska olen vasta äsken saanut kanala ja ulkotarha -projektini valmiiksi. Siivekkäät vielä antavat odottaa tuloaan. Minä annan kodin kotia etsiville kanoille, ja huostassani ne saavat elää ainakin syksyyn saakka.
Meille siis tulee muutama kana ja kukko, ja vain kesäksi. Itseäni on vaivannut tuo kanakuume jo kapalosta asti, kesti reilu kolmekymmentä vuotta, että saan toteuttaa itseäni!
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Kanat on pienessä mittakaavassa mukavia tarhattavia. Ne on helppo hoitaa ja ruokkia. Niitten puuhia on hauska seurata, ne ovat kaikkea muuta kuin aivottomia laumasieluja :smt003

Kukko saattaa olla taajamassa huono valinta, meillä ainakin alkaa kiekua jo sarastuksen aikaan, kesälläkin neljältä saattaa alkaa jatkuva huuto (ei siis tosiaankaan kiekaise aamulla kerran...)

Ruuaksi riittää kesäaikaan kauranjyvät, kalkki ja kotiruuan jämät, kun katsoo, ettei ole mahdottoman suolaista tai maustettua. Soraa pitää myös olla tarjolla, että saa jyvät hienonnettua mahassa. Toinen vaihtoehto on hommata rakeista kanan kalkkia.

Ota mieluummin kerralla ainakin kolme kanaa. Niille on seuraa toisistaan, ja saavat toteuttaa itseään laumaeläiminä. Selvitä etukäteen kuka ne syksyllä teurastaa jos et itse siihen pysty, esim. joku tuttu metsäsätäjä. Hoito-ohjeita saat täältäkin tuolta omalta keskustelualueelta, ja neuvoja miltei on-line, on tämä niin hieno foorumi.

Ei kun kanoja hankkimaan :smt003
birdy

Lisää kysymyksiä...

Eli jos nyt sitten hommaisin vaikkapa ne kolme kanaa niin mitä kaikkea tarvitsee hankkia? Miten suuri häkki, millainen "kanala", mitä muita virikkeitä häkkiin? Ja nyt tulee ehkäpä typerä kysymys.. Miten kanat saa munimaan? Tarvitsevatko jotain erikoisravintoa tms? Entä jos haluaisi kasvattaa muutaman pienen tipusen? Onnistuuko aloittelijalta? Hoitavatko kanat kasvatuksen alusta loppuun, vai edellyttääkö tipusten selviäiminen jotain hoitotoimenpiteitä? Entä millaiset tilat tipuset tarvitsevat? Riittäisikö lämmittämätön kanakoppi?
Tässä taas kysymyslistaa.. :) Jos on jotain paikkaa mistä kaikkiin kysymyksiin saa vastaukset, olisi kiva tietää mistä sellainen löytyy. Kiitos paljon avusta!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Jos naapurit on ihan lähellä, taitaa olla turha haaveilla tipuista. Ellei ole niin ystävälliset ihmiset sattuneet naapurustoon, että haluavat kuunnella kukon kiekunaa :smt002
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Tipusia tuskin voit kasvatella, sillä niiden aikaansaamiseksi tarvitaan kukko joka kiekuu muulloinkin kuin aamuisin :smt020 .

Kannattaa hankkia kanojen munitusrehua missä on kaikki tarvittava. Sen lisäksi voi toki antaa muutakin. Sitten kanakalkkia ja soraa.
Palmikko

Viesti Kirjoittaja Palmikko »

Tietysti sitä parempi mitä isompi häkki kanoilla on, mutta esim. 3x3m on sellainen johon mahtuu kylpypaikka, ruokintapaikka, orret, pesät ja tilaa kupsutella maata. Tuossapa nuita tulikin mitä sisustusta häkissä pitäisi olla.
Häkin pitää olla katettu, muuten kanat saattaa karata tai häkkiin menee kutsumattomia vieraita.
Jos haluat, että kanat munii, on sinun helpoin ostaa jo sellaiset kanat jotka ovat aloittaneet muninnan. Eli ovat tarpeeksi vanhoja munimaan, eikä ne ole munintatauolla.
On olemassa munitusrehua, mutta ilmankin tulee toimeen. Kesällä varsinkin antaa ruohoa ja muutenkin monipuolista ruokaa, kotiruoan jämiä, hapanmaitotuotteita yms.
Jos taas haluat tipuja tulee valita sellaiset kanat jotka hautoo ja tietysti se kukko. Munia ei tule silloin jos kanat aloittaa hautomisen.
Ei nyt enempää, täytyy mennä :smt001
birdy

entäpä kalkkunoiden ja kanojen yhteiselo..?

Nälkä kasvaa syödessä... :smt003 Mitäs jos antaisin vanhan navettahuoneen kanoille, ja tekisin pienen ulkotarhan siihen viereen. Onnistuisiko muutaman kanan ja kalkkunan yhteiselo vai tarvitsevatko erillisiä tiloja? Miten ison pihatilan tarvitsevat, kun sisätila on suht iso huone? Entä valaistus, kun navetassa on ikkuna, mutta on niin suojassa että navetta on aika hämärä ja viileä. Tarvitseeko hommata valaistusta tms.?
Kukon hommaaminen ei tosiaan välttämättä parantaisi naapurisuhteita.. :) Lähin naapuri on muutaman sadan metrin päässä, ja meidän koiratkin kyllä haukkuu aika äänekkäästi, mutta taitaa kukon ääni olla aika kantava..?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mun mielestä kukko on ihan must! :smt003 Se on komea pihan koristus, pitää kanoille kuria ja järjestystä ja mahdollistaa ne tiputkin. Mullakin on naapurit toinen noin 300 metrin ja toinen 500 metrin päässä. Jos sulla on vain pari naapuria, kysy niiltä lupa. Sitä paitsi, jos kuitenkin olet taajaman ulkopuolella (vaikka sen laidalla), mä oon siinä käsityksessä, että kukonkin saa ottaa.

Kanojen muniminen riippuu valon määrästä, mutta jos voit niille kuitenkin järjestää ulkoilutilan, ne saavat kyllä tarpeeksi valoa, vaikka yöpaikka olisikin hämärä.

Tänne mä oon kerännyt maatiaisista aika paljon perustietoa, mm. sisätilojen ja ulkotilojen vaatimuksista yms: http://www.katajavuori.tarinoi.fi/170
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kukon ja kanat voi pitää sisätiloissa öisin, eihän se pihalla päiväsaikaan kiekuminen ketään häiritse. :smt003
Jos nyt kanoihin päädyt, niin näppärimmin kesäkanat saat lähimmästä kasvatuskanalasta, siipikarjaliiton sivuilta löytyy yhteystietoja. Kukkoja saa varmaan parhaiten munanetin ilmoituspalstan kautta. Jos taas päätät tehdä kanoille talvitilat, niin kannattaa harkita jotain rotukanoja, vaikka maatiaisia. Ne on yleensä hybridejä pitkäikäisempiä ja mukavaluonteisempia, joskaan eivät yhtä kovia munakoneita.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Me asumme ihan taajamassa ja kukko löytyy, hyvin on sujunut vaikka naapureita on joka puolella. Kukko on yöt sisällä, aamuisin kiekuminen kuuluu vain tänne meille sisälle koska kanala on talon alapuolella. Mutta naapureilta kannattaa toki varmuudeksi kysäistä. En suinkaan koita yllyttää tai mitään! :smt003 :smt016
Palmikko

Viesti Kirjoittaja Palmikko »

Tosi paljon tietoa tuossa Mimmin linkissä!

Meilläkin on naapurit muutoman sadan metrin päässä ja kukaan ei ole valittanut. Pahoiteltiin edesmenneen Vihtori-kukon metelöintiä, mutta totesivat, että kiekuminen kuuluu maalle :smt001
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä on lähin naapuri yks mökkilöäinen noin kilsan päässä, sanoi kerran että kuuluu heille asti miedän mäeltä mökä, tietynlaisella ilmalla, vaan kun onkin sitä kilpalaulantaa..
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hei, hetkinen, hetkinen! birbyllä on siis navetta! Ne kesälintuhaavet voi muuttaa suoraan ympärivuotisiksi :smt038
Ja se tipujen kasvatus onnistuu ilman omaa kukkoakin, kun vaan hommaa siitosmunia, jos joku kana innostuu hautomaan. Sitten on vaan se ongelma, että minne kukkopojat laittaa, kun niitäkin kuitenkin tulee...
Vastaa Viestiin