Onko mahdollista saada ankanmunia...

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

tipsi hei ei noi pienet vielä mut sit kun ne kasvaa ja rupeevat lotraamaan ja päästeleen niitä lurupieruja nii sit haisee. pieniä on tullunna jokunen kappale on tummaa ja vaaleeta tuolla.
Linturakkaus

Viesti Kirjoittaja Linturakkaus »

Hyvänen aika, tämä on sairainta hulluutta, mitä olen ikinä kuullut! Että koulussa haudotaan ankanpoikasia?! En usko, että missään koulussa voidaan järjestää sellaisia olosuhteita, jotka täyttäisivät eläinsuojelulain vaatimat jutut. Hautomakoneet voivat olla ihan ok muuten, mutta ei elämällä tällä tavalla saa leikkiä... On varmasti oppikirjoja, joissa ihan yhtä hyvin näkee alkion eri kehityksen vaiheet.

Ja on aika kohtuutonta vaatia opettajaa käymään koulussa viikonloppuisinkin hoitamassa poikasia. Vastauksistanne päätellen nimittäin poikaset vaativat aika säännöllistä, usein toistuvaa ja tarkkaa huolenpitoa. Ja linnut ovat erittäin pahoja allergisille ja astmaatikoille, joten harkitkaa nyt ihmeessä vielä, onko tämä ihan ok juttu...

Jos sanon suoraan, niin minulla kyllä pistää vihaksi tämmöinen linnuilla leikkiminen. :smt013 Onko tämmöinen oikeasti laillista? Leikkikää ennemmin vaikka hyönteisillä siellä kouluissanne.

Ja vielä: eivät linnut niin helposti sopeudu uuteen laumaan... Huh huh!!!
Viimeksi muokannut Linturakkaus, 13 Huhti 2008, 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Huhhuh tosiaan! Olipas jotenkin outo puheenvuoro Linturakkaudella…
Eiköhän noita huomattavasti sairaampia hulluuksia ole olemassa kuin tämä? Tarkentaisitko vähän, että mitä eläinsuojelulain vaatimia juttuja tarkoitat? Minä luulisin, että luokkahuoneessa ne täyttyvät ihan samalla lailla kuin kotioloissakin…Mitä elämällä leikkimistä konehaudonnassa on?

Eiköhän se niin päin ole, että opettaja itse tekee aloitteen ja ottaa vastuun projektista ilman että kenenkään tarvitsee häntä vaatia? Tuskin haudontaa edes aloitetaan, jos tiedetään luokassa olevan allergisia tai astmaisia lapsia.

Minusta ei ole mistään linnuilla leikkimisestä kyse! Mitä laitonta tässä näät? Totta on, etteivät linnut aina sopeudu helposti uuteen laumaan, mutta sillä ei ole kyllä mitään väliä, että onko ne haudottu luokassa, kotona vai jonkin toisen lintulassa.
pekkis-68

olen hiltan kanssa samoilla kanteilla asian suhteen ja tiedän muutaman koulun joissa on kyseinen projekti viety loppuun asti.linnut ovat kyllä löytäneet kodin sitten kuoriutumisen jälkeen ja hyvän ovatkin joten lintujen rakastaja lyö hiukan yli tuossa kirjoituksessa! minustakun tuntuu että kaikki opetetaan tietokoineilla ja 3d visioina tänäpäivänä joten on oikein hyvä palata juurille välillä! nörtteilystä on hyviä esimerkkejä kyllä(tais livetä aiheesta).tuosta hautomisesta vielä,mikä eläinrääkkäys(sehän on muna ei eläin niin kauan kuin se kuoriutuu)joten mietippä vähän asioita!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No komppaan kyllä edellisiä..

Mä törmäsinkin tämän jutun (=haudonta koulussa) negatiivissävyiseen keskusteluun jossain, harmi kun en enää muista missä.. (Siis eri foorumilla.) Sieltä on varmaan tämä vieraileva tähti käynyt kommentoimassa.

Konehaudontahan varmaan on Linturakkaudenkin mielestä ihan ok, vai? Ei kai sitä kannattane alkaa puolustelemaan? Jos opettaja haluaa tämän mahdollisuuden tarjota koulussa, miksi se on eri asia, kuin vaikka mun mökin kamarissa? Siellä minä olen omia kasvattejani haudottanut.

Ja konehaudotut poikaset yleensä kuitenkin sopeutuvat uuteen parveen, vaikka vaatisivatkin totuttelua ja tarkkailua. Eikä siinäkään asiassa se, onko haudonta tapahtunut mun kamarissa vai luokkahuoneessa tuo mitään eroa asiaan.

En ymmärrä Linturakkauden pointteja?? :smt017 Minä olisin valmis antamaan vaikkapa ankanmunia haudottavaksi lähikoulun luokassa ja saisin sitten hakea valmiit poikaset ankkaparveeni.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Niin, ja eikös tarkoituksena kuitenkin ollut hyvin hoidettu hautomaurakka, eihän sitä muuten ko. opettaja olisi tiedustellut ankkojen vaatimuksista? Vähän ristiriitaista siis tuo negatiivinen palaute :smt018
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Linturakkaus kirjoitti:Hyvänen aika, tämä on sairainta hulluutta, mitä olen ikinä kuullut!
Ja vielä on lisättävä, että no ei ole kovin paljon tätä maailmaa vielä nähnyt, jos tämä on se asia, mikä eniten järkyttää.. :smt011
Pigeon

kohde

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Mimmiko se mut narautti tiitsukalle. :smt063 :smt003
Linturakkaus

Viesti Kirjoittaja Linturakkaus »

Ihan ensin kommentoin Mimmiä: et voi yhden viestin perusteella tehdä minusta analyysia, kuinka paljon olen elämää nähnyt ja kokenut. Eli eipäs mennä muna-asiasta henkilökohtaisuuksiin, kiitos.

En ole myöskään missään muulla palstalla käynyt, tämä on ensimmäinen paikka missä luen tästä.

Kun poikanen kuoriutuu, siihen sovelletaan eläinsuojelulakia, ja voisin oikeasti lyödä vetoa, että koulussa EI voida järjestää olosuhteita, jotka täyttäisivät lain määräämät vaatimukset. Tarkoitan sekä hoitoa että tilaa, jossa poikaset pidetään.

Soitanpa vaikka maanantaina eläinsuojeluvirastoon...

(Ja hautomakoneet ovat siis ok minusta kasvattajilla, joilla on asianmukaiset tilat lintujen kasvatukseen, kokemusta lintujen hoidosta ja koneista, ja jotka pystyvät säännölliseen valvontaan. Opettajalla on muutakin hommaa varmaan koulussa kuin tarkkailla konetta ja ruokkia poikasia? Onkohan tämä kyseinen opettaja ennen tehnyt tällaista projektia? Eli edelleen olen sitä mieltä, että tällainen vasiten elämällä leikkiminen on hullua...)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Joo, kyllä minäkin komppaan palstan vakkareita, vähän höyrypäistä tekstiä Linturakkaudelta. Eläinsuojelulain vaatimuksen löytyy täältä. Mikäs tuossa on sellaista, jota ei kouluolosuhteissa voida täyttää?
Yksikään kasvattaja ei vahtaa munia tai tipuja jatkuvasti, jokainen on joskus ekaa kertaa asialla. Kyllä asioista selvää ottanut opettaja on ihan yhtä pätevä hautoja kuin kuka tahansa lintuharrastajakin.

Minua huolestuttaa tuossa projektissa eniten allergiset lapset ja mahdollisen epäonnistumisen tuottama pettymys. Mutta jos touhu onnistuu, niin sehän on valtavan opettava ja innostava kokemus lapsille.

Kyllä minustakin kouluhaudonnan kutsuminen sairaimmaksi hulluudeksi kertoo aika pienestä elämänkokemuksesta, ei millään pahalla.
Pigeon

Re: kohde

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

:smt014
Viimeksi muokannut Pigeon, 13 Huhti 2008, 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pekkis-68

:smt011 näen punaista! tuollaisesta kirjoittelusta,otappa nyt järki kulta käteen ja katso asioita myös toiselta kantilta. ne projektit mitä minä tiedän on valmisteltu niin hyvin että siellä on otettu myös allergiat huomioon! toinen asia nuo kuoriutuneet tiput eivät todellakaan asustele kuoriutumisen jälkeen koululla vaan niillä on valmiina koti mihin ne menevät kun ovat kuoriutuneet jne. tietääkö nuo meidän koululaiset edes mistä maito tulee jne. tietää (maitopurkista)! otappa vaikka huoleksi savannien norsut ja torahampaiden salametsästys!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Koulussa ei oo mitään vaikeuksia täyttää eläinsuojelumääräyksiä. Ihan loistavaa että jossain koulussa tuommoista tehdään! Onnea haudontoihin :smt001
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joo, komppaan minäkin vakkareita. Kaukana on minusta sairaimmasta hulluudesta se, että joku opettaja on niin innostunut opettamisesta, että järjestää tällaisen hienon elämyksen oppilailleen. Taatusti on mieleenpainuva ja upea kokemus lapsille.

Enkä epäile hetkeäkään, etteikö eläinsuojelulaki täyty ihan kirkkaasti.

Turhanpäiväistä meuhkaamista "Linturakkaudelta".
Torppari

Näin minä sen näen..

Viesti Kirjoittaja Torppari »

Minusta on hienoa että lapsilla on edes kerran elämässään mahdollisuus odottaa jännityksellä kuoriutumista ja nähdä pieniä tipuja. Elämys on varmasti ikimuistoinen ja saattahan se antaa joillekkin kipinän eläimiin ja luonnonsuojeluun tai erilaisiin luontoharrastuksiin.
Itse olin innokas räkättirastaiden munittaja jo poikasena. (Olen nyttemmin jo lopettanut sellaiset touhut) :smt003 Tietysti tein väärin kun laitoin munitustikkuja rastaiden pesiin. Jokunen pesä oli sitten ääriään myöten täynnä munia ja se oli unelmien täyttymys.
Mutta ei niin paljon pahaa etteikö jotain hyvää. Siitä lähtien olen ollut erittäin kiinnostunut linnuista, luonnosta yleensä ja myös ympäristöstä.
En mitenkään näe tässä projektissa mitään pahaa..
Vastaa Viestiin