Tipujen haudontaa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
T800
kana

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja T800 »

mimmu kirjoitti: 19 Helmi 2026, 17:45 Itse koen että se ken on selviytyjä ja joskus ihan rääpäle on kukko ainakin meillä näyttää olevan :smt045
Tekoälyn kanssa keskustelin pitkään pitkittyneestä ja alilämpöisestä haudontaprosessista. Tekoälyn mukaan kanatiput selviytyvät hivenen paremmin haastavista olosuhteista (varsinkin alilämmöstä) hengissä kukkotipuihin verrattuna. Oli miten oli, kerron kolmen viikon päästä lopputuleman kanojen ja kukkojen määrissä.
T800
kana

Tämän vuoden konehaudonnan sukupuolijakauma oli viisi kukkoa ja kaksi kanaa. Kuvassa kuukauden vanhat vaaleat kanat Terttu ja Kerttu mustan kukon kanssa. Kaikki muut kukot on lopetettu, mutta tämän kuvassa olevan mustan kukon sukupuolitunnistuksessa minulla oli epävarmuutta, sen takia se on vielä elossa.

En tiedä kuinka vain kaksi kanaa viihtyy keskenään. No kuukauden päästä Terttu ja Kerttu pääsevät kanalaani, ja verkon läpi tutustumaan aikuisiin kanoihin.

Joka vuosi pienten kukkotipujen lopetus käy minulle haastavammaksi. Vietin monta unetonta yötä kun tiesin, että lopetus on jossain vaiheessa tehtävä. Ja vielä on tuon mustan kukon lopetus edessä. Sniif.

Kuva
mimmu
faverolle

Viesti Kirjoittaja mimmu »

T800 kirjoitti: 12 Maalis 2026, 14:03 Joka vuosi pienten kukkotipujen lopetus käy minulle haastavammaksi. Vietin monta unetonta yötä kun tiesin, että lopetus on jossain vaiheessa tehtävä. Ja vielä on tuon mustan kukon lopetus edessä. Sniif.
Voi harmi :smt009 .
Minullakin sama ongelma nyt kun nuoret kukot alkaneet liian innokkaasti haastaa isoa kukkoa ja siitäkös tulee nahistelua ei vielä onneksi tappele kun toinen menee karkuun, mutta ajan kysymys.
Ensin on ihan ok, mutta kun nuorille tulee ikää 4-6 kk, niin silloin näytetään kuka on pomo :smt021 .
Minulla nyt nämä etsii uutta laumaa 2 nuorta kukkoa ja on harmi jos ei löydy ja pitää lopettaa joka niinkuin sinäkin unettomia öitä tietää :smt022
Miten se aina sattuukin kun 8-10 munaa kana hautoo, niin puolet on kukkoja ja niistä ylitarjontaa.
mummo ja kanaset :biggrin:
Piku
muna

Viesti Kirjoittaja Piku »

Minulla myös konehaudonta ja 3 hedelmöittynyttä tulossa. Vanhastaan on käynyt että puolet on ollu kukkoja ja ikävää se on. Nytkin mietin 5kk ikäisen komean kukon lopetusta kun ei pienessä laumassa mahdu kahta isäntää. 13 päivää jäljellä ja toivon taas kerran pikku tyttöjä
T800
kana

mimmu kirjoitti: 20 Maalis 2026, 23:40 Miten se aina sattuukin kun 8-10 munaa kana hautoo, niin puolet on kukkoja ja niistä ylitarjontaa.
Piku kirjoitti: 25 Maalis 2026, 20:51 Vanhastaan on käynyt että puolet on ollu kukkoja ja ikävää se on.
Pikkaisen jäätävää on se, että maailmanlaajuisesti joka vuosi lopetetaan 7 miljardia kukkotipua. Onneksi esim. Saksassa on alettu kieltää kukkotipujen tappaminen. Tästä johtuen on kehitetty laitteita, joilla tipun sukupuoli voidaan määrittää jo ennen kuoriutumista. Ymmärrettävää kuitenkin on, että tälläisen tekniikan hinta on korkea.

Onneksi kanaharrastajat tarvitsevat kukkoja ainakin silloin tällöin. Tällöin edes muutama kukkotipu saa jatkaa elämäänsä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

T800: Mielenkiintoista! Onko sulla tarkempaa noista laitteista? Melkoisia masiinoita :smt003 Vaan tuskin harrastelijoille soveltuvia versioita on saatavilla ainakaan vielä...liekö joskus tulevaisuudessa :smt047
T800
kana

HiltaHelikopteri kirjoitti: 27 Maalis 2026, 18:43 T800: Mielenkiintoista! Onko sulla tarkempaa noista laitteista?
Olen paljon keskustellut tekoälyn kanssa kananhoidosta ja myös kukkotipujen kohtalosta. Tässä tekoälyn tietämys sukupuolentunnistuslaitteista. Pikkupointtina, että tunnistuksen hinta on noin 1,5-4 dollaria per muna ja munaa on haudottava 9-13 päivää ennen kuin testin voi tehdä. Kallista on, mutta aikaa myöden varmaan halpenee...

Hormonaalinen ja kemiallinen analyysi (esim. Seleggt, In Ovo): Nämä ovat kalliita, koska ne vaativat laserilla tehtävän reiän, tarkkaa nesteenäytteen ottoa ja kalliita biosensoreita tai massaspektrometriaa. Menetelmä on hidas ja vaatii paljon kalliita kulutustarvikkeita, kuten kemiallisia merkkiaineita.

Optinen spektroskopia ja MRI (esim. Orbem): Nämä vaativat suuria alkuinvestointeja laitteistoon. Vaikka ne eivät vaadi reiän tekemistä, MRI-laitteet ja tekoälypohjaiset skannausjärjestelmät ovat teknisesti erittäin monimutkaisia ja niiden ylläpito on kallista.

Hyperspektrikuvantaus (esim. Cheggy): Tämä on yleensä halvin kaupallisista menetelmistä. Se on kajoamaton (ei reikää) ja perustuu nopeaan kameraskannaukseen, mikä tekee siitä kustannustehokkaan ja nopean suurille määrille, mutta se toimii rajoitetusti vain tietyillä kanaroduilla
Vastaa Viestiin