Kukkotipujen kasvatusmetodit ja aggressio

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Jaska
muna

Kukkotipujen kasvatusmetodit ja aggressio

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Voiko konehaudattujen kukkotipujen kanssa kaveeraaminen ja niiden käsittely aiheuttaa aggressiivisen käyttäytymisen kehittymistä? Käsittelyllä tarkoitan tässä sinällään lempeitä ja normaaleita asioita kuten esim. kädestä syömisen opettamista, kosketuksen sietämistä ja vaikkapa kutsusta luokse tulemista tai olalla istumisen sallimista. Voisiko kukkotipun käsitys ihmisestä vääristyä siten, että lintu kokisi ihmisen lajitoverikseen tai kilpailijakseen, mikä johtaisi myöhemmin aggressioon ihmistä kohtaan ylipäätään tai ainakin tuntemattomampia ihmisiä tai etäisempiä perheenjäseniä kohtaan? Esittäkää vapaasti kommentteja, oli sitten kyseessä mielipiteet, kokemukset tai teoreettinen tieto.
T800
kana

Re: Kukkotipujen kasvatusmetodit ja aggressio

Viesti Kirjoittaja T800 »

Minulla on kolmen konehaudotun kukon verran kokemusta asiasta.

Vuonna 24 minun konehaudonnan tulos oli, että aikuiseksi kasvoi kaksi kukkoa ja yksi kana. Heitä kaikkia on silitelty, ja vietetty paljon aikaa heidän kanssaan. Toinen kukko alkoi 11-viikkoisena haastaa riitaa verkon läpi kaikkien vanhojen kanojen kanssa. Vaikutti varsin riitaiselta tapaukselta. Ihmisen kanssa viihtyi hyvin, ja halusi syliin oma-aloitteisesti. 18-viikkoisena molemmat kukot alkoi nokkia ihmisen käsiä. Nokinta oli voimakasta puremista. 19-viikkoisena alkoi tulla molemmilta kukoilta iskuja pohkeisiin. Viikolla 20 lopetin molemmat kukot, kun niille ei uskaltanut kääntää selkää. Heidän kanssaan syntynyt kana elää edelleen ja on kiltti.

Vuoden 25 konehaudonnasta aikuiseksi kasvoi kolme kanaa ja yksi kukko. Tämä kukko ei tykännyt silittelystä, tai sylissä istumisesta yhtään. Maapähkinöiden takia saattoi joskus hypätä polvelle syömään. Kukko vaikutti rauhalliselta tapaukselta viikkoon 19 saakka. Tällöin kukko alkoi mulkoilemaan minua aika oudosti. Kukko selvästi arvioi kauempaa minun toimintaa. Viikolla 20 kukko sitten sekosi, yhtenä iltana kukko halusi kokoajan hyökkäillä päälle. En välittänyt. Seuraavana päivänä sama juttu. Kukolla ei ollut mitään muuta päämäärää kuin minun kimppuuni hyökkäys. Lopetin kukon samana päivänä. Kolme samaan aikaan syntynyttä kanaa on hyvin kesyjä ja kilttejä.

Eli paljon kukkojen kanssa tuli leikittyä ja syötettyä herkkuja, mutta sillä ei minun tapauksessa tullut kilttejä kukkoja.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tää on niin mielenkiintoinen aihe, että vastaan, vaikkei mulla ole konehaudonnasta kuin pienen pieni kokemus...kanat hoiti meillä haudonnat paria konehaudontaa lukuunottamatta...
Mulla on ollut aika paljon kukkoja, mutta vain yksi vihainen ja se oli ns. kana-autosta ostettu konehaudottu yksilö...ilmeisesti peräisin isosta tuotantokanalasta.
Meillä kanan alta ja koneesta kuoriutuneista kukoista tuli kilttejä ja niitä siliteltiin, syliteltiin, syötettiin kädestä pienestä tipusta saakka ja kukaan ei koskaan ollut vihainen muille kotkoille tai ihmisille.
No, muutama kukko muutti uuteen kotiin, mutten koskaan kuullut, että nekään olisivat osoittautuneet vihaisiksi...
Sirje
muna

Viesti Kirjoittaja Sirje »

Hyvä aihe! Täällä seurailen nuoren kukon kasvua. Vanha kana pitää sitä ja muita nuoria kauheassa kurissa. Tuosta arvoasetelmasta: näin netissä videon, missä mies selitti että kukko pitää alistaa pitelemällä sitä jonkin aikaa aloillaan maata vasten, niin se oppii kuka on ylempänä, eikä enää hyökkäile tätä hoitajaa päin.
Vastaa Viestiin