Aluksi pahoittelut jos tämä on väärällä aihealueella. Olen uusi tällä foorumilla. Yritin etsiä lankoja tästä aiheesta, mutta ne olivat jo vuosien takaa.
Tarvitsisin kokeneempien apua ymmärtämään nykyistä eläinsuojelulakia ja siipikarjan lopetusta kun kyseessä on pienempi harrastekanala.
Meille on syntynyt muutama kukko liikaa ja ideani oli yrittää antaa heidät ensin uusiin koteihin, mutta jos tämä ei ole onnistu, sitten olen valmis lopettamaan kukot. Olin tietoinen niskojen katkaisusta esim. luudanvarrella (nopea vetäisytekniikka) tai kirveellä/oksasaksilla, mutta ilmeisesti Suomen laki määrää, että eläimen pitäisi olla tainnutettu ennen lopetusta ja niskojen katkaisuakaan ei saisi pitää ensimmäisenä lopetustekniikkana. Lisäksi kanojen lopetuksen pitäisi tehdä henkilö, jolla on riittävät taidot tähän... tarkoittaako tämä yleisesti hyviä tietotaitoja vai lupia?
Miten kukko on mahdollista tainnuttaa kotioloissa inhimillisesti ja niin ettei eläin kärsi? Tuo tainnutusidea tuntuu itselleni siltä, että jos se epäonnistuu, se voisi aiheuttaa enemmän kärsimystä kuin esimerkiksi nopea niskojen katkaisu.
Miten itse lopetatte siipikarjaa? Haluaisin löytää mahdollisimman inhimillisen ja laillisen tavan tähän.