Kukkojen/kanojen lopetus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Sasa
muna

Kukkojen/kanojen lopetus

Viesti Kirjoittaja Sasa »

Hei! :smt001

Aluksi pahoittelut jos tämä on väärällä aihealueella. Olen uusi tällä foorumilla. Yritin etsiä lankoja tästä aiheesta, mutta ne olivat jo vuosien takaa.

Tarvitsisin kokeneempien apua ymmärtämään nykyistä eläinsuojelulakia ja siipikarjan lopetusta kun kyseessä on pienempi harrastekanala.

Meille on syntynyt muutama kukko liikaa ja ideani oli yrittää antaa heidät ensin uusiin koteihin, mutta jos tämä ei ole onnistu, sitten olen valmis lopettamaan kukot. Olin tietoinen niskojen katkaisusta esim. luudanvarrella (nopea vetäisytekniikka) tai kirveellä/oksasaksilla, mutta ilmeisesti Suomen laki määrää, että eläimen pitäisi olla tainnutettu ennen lopetusta ja niskojen katkaisuakaan ei saisi pitää ensimmäisenä lopetustekniikkana. Lisäksi kanojen lopetuksen pitäisi tehdä henkilö, jolla on riittävät taidot tähän... tarkoittaako tämä yleisesti hyviä tietotaitoja vai lupia?

Miten kukko on mahdollista tainnuttaa kotioloissa inhimillisesti ja niin ettei eläin kärsi? Tuo tainnutusidea tuntuu itselleni siltä, että jos se epäonnistuu, se voisi aiheuttaa enemmän kärsimystä kuin esimerkiksi nopea niskojen katkaisu.

Miten itse lopetatte siipikarjaa? Haluaisin löytää mahdollisimman inhimillisen ja laillisen tavan tähän.
T800
kana

Re: Kukkojen/kanojen lopetus

Viesti Kirjoittaja T800 »

Olen elämäni aikana lopettanut kolme vihaista kukkoa ja kaksi sairasta kanaa. Sekä neljä kuukauden vanhaa kukkopoikaa.

Ruokaviraston ohje (2024) on, että kana pitää tainnuttaa ennen kaulan katkaisua. Olen katkaissut kaulan ennen tainnutusta, sekä myös tainnuttanut kanan ennen kaulan katkaisua. Tuo tainnutus on minusta inhimillisempi. Olen puukalikalla halkomapölkkyä vasten lyönyt kanaa/kukkoa päähän, ja minusta tämä tainnutus vie eläimeltä nopeammin tietoisuuden kuin suora kaulan katkaisu.

Henkisesti on ollut todella raskasta lopettaa kukkoja, joista juuri erottaa sukupuolen. Kyyneleet silmissä sen joutuu tekemään....
Sasa
muna

Kiitos paljon vastauksesta. Hyvä kuulla kokemusta molemmista tavoista. Onko lyönnin "suunnalla" väliä onnistumisen kannalta? Kannattaako kukkoa lyödä silmien väliin halko nokkaan päin vai sivuttain eli halko korvaan päin? Vai onko väliä kun pää on muutenkin pienehkö? Kuinka paljon voimaa tarvitsee lyöntiin ja onko parempi lyödä niin lujaa, että kallo murtuu, vai maltillisemmin?

Lisään tähän vastaukseen myös yleisen kysymyksen pulttipistoolista/tainnutusjousesta. Kuulin sekä hyviä että huonoja tarinoita. Jos joku on käyttänyt sellaista, onko laitteen kohdistaminen oikeaan kohtaan kanan päätä kovin haastavaa? Itse tainnutus/lopetus tällä laitteella näyttää melko rauhalliselta ja nopealta, mutta jos se menee helposti pieleen, kalikka taitaa olla parempi vaihtoehto...

Itseänikin hieman jännittää kukkojen teurastus, etenkin kun ovat vielä niin kesyjä ja mukavia. Päätin kuitenkin valmistautua ajoissa, jos näin joudun tekemään, että pojat pääsee mahdollisemman nopeasi ja kivuttomasti muille maille. Ajattelin myös, että se voisi olla kasvattava kokemus. Itsekin kuitenkin kanaa syön, mutta vain kaupan hyllystä, jolloin kanat eivät näytä enää kanoilta ja se vaikea osa on jätetty muille. Oma teurastus voisi lisätä kunnioitusta ruokaa kohtaan vielä enemmän.

Toivon kuitenkin että pojat pääsisi ensisijaisesti vaihtamaan kotia.
T800
kana

Viesti Kirjoittaja T800 »

Sasa kirjoitti: 01 Joulu 2025, 15:53 Onko lyönnin "suunnalla" väliä onnistumisen kannalta? Kannattaako kukkoa lyödä silmien väliin halko nokkaan päin vai sivuttain eli halko korvaan päin? Vai onko väliä kun pää on muutenkin pienehkö? Kuinka paljon voimaa tarvitsee lyöntiin ja onko parempi lyödä niin lujaa, että kallo murtuu, vai maltillisemmin?
Vähäisellä kokemuksella vastaan vielä, että roikotan kanaa/kukkoa jaloista niin, että pää asettuu halkomapölkyn päälle. Jaloista roikottaessa kukko/kana on hyvin rauhallinen. Pää on ollut eri asennoissa, eikä sillä ole mielestäni ollut väliä tuleeko isku korvapuolelle tai takaraivoon, vaan napakka, ei murskaava isku päähän, ja sen pitäisi olla siinä. Voimaa mielellään hiven liikaa kuin liian vähän. Tainnutuslyönnissä olen aina varautunut heti toiseen lyöntiin, jos eka lyönti ei ole täydellinen. Tainnutuslyönnissä olen käyttänyt pyoreää polttopuukalikkaa. Kun kana/kukko on taintunut, niin kirves lyönti kaulaan onkin sitten helppo.
Sasa
muna

T800 kirjoitti: 01 Joulu 2025, 20:04
Sasa kirjoitti: 01 Joulu 2025, 15:53 Onko lyönnin "suunnalla" väliä onnistumisen kannalta? Kannattaako kukkoa lyödä silmien väliin halko nokkaan päin vai sivuttain eli halko korvaan päin? Vai onko väliä kun pää on muutenkin pienehkö? Kuinka paljon voimaa tarvitsee lyöntiin ja onko parempi lyödä niin lujaa, että kallo murtuu, vai maltillisemmin?
Vähäisellä kokemuksella vastaan vielä, että roikotan kanaa/kukkoa jaloista niin, että pää asettuu halkomapölkyn päälle. Jaloista roikottaessa kukko/kana on hyvin rauhallinen. Pää on ollut eri asennoissa, eikä sillä ole mielestäni ollut väliä tuleeko isku korvapuolelle tai takaraivoon, vaan napakka, ei murskaava isku päähän, ja sen pitäisi olla siinä. Voimaa mielellään hiven liikaa kuin liian vähän. Tainnutuslyönnissä olen aina varautunut heti toiseen lyöntiin, jos eka lyönti ei ole täydellinen. Tainnutuslyönnissä olen käyttänyt pyoreää polttopuukalikkaa. Kun kana/kukko on taintunut, niin kirves lyönti kaulaan onkin sitten helppo.
Kiitos vastauksesta, on hieman varmempi olo tämän kanssa :smt001
Vastaa Viestiin