Mistä soraa?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Pappilan kanaset
- muna
Re: Mistä soraa?
Niin, tässä mietiskelen, että riittääkö se kalkki talvella vai ei? Meillä kesällä ja muutoin vapaana ollessaan saavat nokkia itse hiekkaa, mutta kyllä se kalkkikin varmaan auttaa, muttei yhtä pitkä kestoisesti... Sanokaa, jos olen oikeassa tai jotain... 

En tiedä riittääkö vai ei, mutta kyllä kanojen olisi hyvä saada soraa/kiviä ympäri vuoden (kalkin lisäksi).
Tämä ihan sen perusteella, että syksyllä tekemäni kylpypaikan hiekka muuttuu melko hienojakoiseksi jo kuukaudessa parissa eli siis kanat nokkivat siitä hiekkaa / pieniä kiviä kylpemisen lisäksi. Olen varannut talveksi vaihtohiekat muutamaan pahvilaatikkoon ja uusi hiekka on ollut aina tosi haluttua.
Tuli mieleen, että myydäänköhän puutarhaan myös hiekkasäkkejä (samaan tapaan kuin saa ostaa multaa)
. Jos, niin sellainen palvelisi varmaan kanojakin. Ja voihan hiekkaa aina kysyä myös maatalouskaupasta.
Tämä ihan sen perusteella, että syksyllä tekemäni kylpypaikan hiekka muuttuu melko hienojakoiseksi jo kuukaudessa parissa eli siis kanat nokkivat siitä hiekkaa / pieniä kiviä kylpemisen lisäksi. Olen varannut talveksi vaihtohiekat muutamaan pahvilaatikkoon ja uusi hiekka on ollut aina tosi haluttua.
Tuli mieleen, että myydäänköhän puutarhaan myös hiekkasäkkejä (samaan tapaan kuin saa ostaa multaa)
pikku parvi kanasia
Pappilan kanaset kirjoitti: ↑26 Elo 2025, 20:22 Niin, tässä mietiskelen, että riittääkö se kalkki talvella vai ei? Meillä kesällä ja muutoin vapaana ollessaan saavat nokkia itse hiekkaa, mutta kyllä se kalkkikin varmaan auttaa, muttei yhtä pitkä kestoisesti... Sanokaa, jos olen oikeassa tai jotain...![]()
"Linnut tarvitsevat karkeaa soraa (3-6 mm raekoko, pienemmille poikasille 2-3 mm) hienontamaan ruokaa lihasmahassa eli kivipiirassa. Myös kalkki toimii samoin.Tuutikki kirjoitti: ↑26 Elo 2025, 23:29 Tämä ihan sen perusteella, että syksyllä tekemäni kylpypaikan hiekka muuttuu melko hienojakoiseksi jo kuukaudessa parissa eli siis kanat nokkivat siitä hiekkaa / pieniä kiviä kylpemisen lisäksi. Olen varannut talveksi vaihtohiekat muutamaan pahvilaatikkoon ja uusi hiekka on ollut aina tosi haluttua.
Soraa tulee tarjota jatkuvasti saatavilla olevassa astiassa missä ne kylpee." Lainaus.
Puhdasta soraa on esim:leikkihiekka, muuraushiekka ja rakennushiekka.
Itse käytän sekä leikkihiekkaa että rakennushiekkaa. Leikkihiekka pitää levittää säkistä johonkin kuivumaan koska se on kosteaa säkissä ja rakennushiekka taas on karkea jakoista jossa voi olla erikokoisia kiviä. Kana/kukot kyllä osaa erotella mitä syövät.
Hiekkalaatikossa on myös tuhkaa joka estää loisia.
Ihan vaan tämmöinen ohjekopio:
Fyysisen hygienian lisäksi hiekkakylvyllä on valtava vaikutus kanojen mielenterveyteen. Se, että kanat saavat purkaa luontaisia vaistojaan, on erinomainen tapa vähentää stressiä. Parvi, jolla ei ole mahdollisuutta hiekankylvetykseen, voi helposti tylsistyä ja turhautua, mikä voi joskus johtaa ongelmiin, kuten höyhenenpoimintaan tai jopa kannibalismiin.
Usein käytetty hiekkakylpy on yksi varmimmista merkeistä turvallisesta ja terveestä parvesta. Se on usein sosiaalista toimintaa, jossa kanat kylpevät yhdessä, mikä vahvistaa yhteisöä ja ryhmän hierarkiaa.
Siksi olisi hyvä olla jonkinlainen iso laatikko (lasten kylpyamme tms) tai lattialla olla sen verran tilaa että siihen mahtuu 2-3 kanaa yhtäaikaa.
Pienemmällä määrällä kanoja 3-5 siivoaminen päivittäin kakat pois ja että pysyy kuivana, kostea edistää tauteja.
Poikaskalkki on kokoajan tarjolla myös ( sekä pieniksi rikottuja kananmunankuoria)
Meillä on petonilattia ja sen päällä karkeaa rakennushiekkaa siinä eläinten kuiviketurvetta joka ei pölise. Iso hiekkalaatikko erikseen vaikka lattialla voi myös kylpeä.
mummo ja kanaset 
^Kiinnostavaa! Onko teillä rakennushiekan + eläinten kuiviketurpeen päällä muutakin, siis kutteria (sahanpurua) tai heiniä/olkia tai pehkua? En ole hoksannut tuota rakennushiekkaa lattialle, enkä ole tiennyt, että turpeesta on tuollainen eläinten pölyämätön versio olemassa.
Pitääpä lukea, mitä turvepaketin kyljessä oikein sanotaan (se on jokin pölyävä versio, mutta olen säästänyt hätävarana).
pikku parvi kanasia
Aiemmin käytin kutteri mutta se pöllyää niin paljon ja sain vinkin että tämmöistä olisi eläintiloissa käytössä monilla.
Tämmöinen teksti siinä säkissä on: käytetään tämä 85l pienemmissä tiloissa ja myydään isommissa erissä myös jos isoja eläimiä.
"Kätevä pakkauskoko ja kevyt paino tekee kuivikkeen käsittelystä ja säilytyksestä tallissa helppoa. Säkissä vaalea rahkaturve pysyy kuohkeana ja on heti valmis karsinaan.
Säkissä on sopiva määrä kuiviketta myös esimerkiksi pienen eläimen alustaksi" Lainaus.
Sopii karja- sika ja siipikarjatiloissa sekä hevostiloissa.
Vapon tuote, myydään Puuilo, Hankkija hinta oisko ollu 6.59 e kumminkin alle 7 e 85 l ja nyt meni talvikanalaan kolme säkkiä sen hiekan päälle.
Pesissä käytän olkia ja myös pohjalla tätä turvetta + tuhkaa, mutta lattialla en. Koska osasta kanoista/kukko joilla on ne kinnersulat niin olki ei ole hyvä näillä on pärjätty vuosia eikä ole lattialla kylmä eikä kostea.
mummo ja kanaset 
-
Viljamin kanat
- muna
-
Pappilan kanaset
- muna
Kiitos vastauksista .
Itse laitan puuron ym kostean jämän joukkoon kalkkia myös, syövät helpommin. Meillä ei ole mahdollisuutta hiekkaan, mutta purukasakin riittää. Meillä uusi kukko tullut nyt johtoasemaan, ja alkanut vihdoin kiekua .
kaikkiin muihin se suhtautuu hyvin, paitsi yhteen vanhempaan Yö-kanaan. Toki meillä on muitakin vanhoja kanoja. Yritän antaa niille mahdollisimman paljon vapauksia...<3

Itse laitan puuron ym kostean jämän joukkoon kalkkia myös, syövät helpommin. Meillä ei ole mahdollisuutta hiekkaan, mutta purukasakin riittää. Meillä uusi kukko tullut nyt johtoasemaan, ja alkanut vihdoin kiekua .