Kanat uuteen asuntoon

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Kanamama
muna

Kanat uuteen asuntoon

Viesti Kirjoittaja Kanamama »

Moi
Nyt olisi aika siirtää kanat ja kukko talviasuntoon, ovat nyt "välikausikämpässä", vanhassa navetassa. Sinne sain ne siirrtettyä kuukausi sitten kesäkanalasta ihan hienosti, kun ovat olleet jo 3 vuotta kanssani. Eli osaavat reitin, noin 30m pihan läpi minun perässä 😁. Mutta nyt on välikausikanalassa myös uusia nuorikoita, ovat ainakin vielä todella arkoja minun ja muiden asioiden suhteen...
Kertokaa kokeneemmat, että miten saan tuon bändin siirrettyä nätisti uuteen paikkaan. Siis vanhat osaavat kulkea tuonne talviasuntoon, mutta ne uudet 🤔. Jostain luin, että kanoja voi siirtää kun ne ovat nukkumassa, eikö ne herää kun menee otsalampun kanssa sinne rymyämään??
Ja pitäisikö ne uudet tirpat siirtää muutama päivä ennen kun päästää nuo "vanhukset" sinne joukkoon?? Kiitos jo etukäteen vastauksistanne 😉
Tuutikki
bankiva

Re: Kanat uuteen asuntoon

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Kuinka pitkä sinne on ja onko reitti sinänsä turvallinen? Onko poppoo teillä yhtenä parvena?

Itse siirtelen porukkaa parvi kerrallaan, kukko tai jokin osaavimmista kanoista johtaa ja itse pidän perää. Tai sitten kannan ne kainalossa kaksi kerrallaan, hiukan kyllä kestää, mutta ainakin pääsevät perille.

Otsalamppu on kauhean kirkas ja epäystävällinen led-valo... Heräävät varmasti, jos se päällä menee rymistelemään kanalaan. Hämärämmällä lampulla homma olisi hiljaisempaa. Pitäisin ensisijaisena siirtoa päivänvalossa, jotta saavat itse hakea nukkumapaikkansa illalla, mutta tunnet tirppasi parhaiten, joten kannattaa toimia sen mukaan. :smt023
pikku parvi kanasia
Kanamama
muna

Moi. Kiitos infosta😀. Nämä eivät ole mielestäni vielä oiken parveutuneet, mutta pääosin tulevat toimeen omissa porukoissaan.. mutta joo, matka talvipaikkaan navetasta ei ole kun noin 10 metriä😆, pitää vaan rakentaa verkkoränni ja ohjata kaikki samaan aikaan perille, eiköhän se siitä, jännää vaan on😁
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tuo verkkoränni on varmaan toimiva ratkaisu, ja nuo Tuutikin vinkit. :smt023

On yksi konsti, jota käytin kun meidän kanoja piti siirtää uuteen kotiin. (Vaikka Kanamaman tapauksessa ei varmaankaan kannata näin isoon operaatioon ryhtyä, kirjoitanpa tämän nyt kumminkin :smt024). Opetin kanat herkkujen avulla menemään itse kuljetushäkkiin. Muutaman kerran harjoiteltiin siten, että laitoin ruokakuppiin kotiruokaherkkuja ja kupin häkkiin. Alkuepäluulojen jälkeen ne oppivat menemään kaikki kerralla häkkiin herkkuja syömään. Harjoiteltiin tätä ensin muutamana päivänä siten, että kuljetushäkin ovi sai olla auki. Lievää hätääntymistä ilmeni siinä vaiheessa kun lopulta häkin ovi laitettiin kiinni, mutta olin varautunut mustalla lakanalla jonka laitoin häkin päälle. Kanat rauhottui heti ja häkkiä oli helppo kantaa. :smt023
Kanamama
muna

Aika hyvä keksintö tuo häkkihomma🙃. Ajattelin kerran tuota itsekin, siis silloin ensimmäisen kesän jälkeen, kun piti saada kanat talvikämpille, mutta olivat sen verran tottuneet minun ruokakupin kolkutukseen että tulivat nätisti jonossa mukaani😁. Kaipa nuo nuorikotkin saa samalla tavalla etenemään 🫢
Vastaa Viestiin