Tuutikki kirjoitti: ↑14 Maalis 2025, 12:54
Toivottavasti kaikki menee hyvin!
Kiitos,
Minulla on varsinaisessa kanalassa kaksi Brown Nick teollisuuskanaa ja kolme maatiaiskanaa. Ikähaarukka reilu 1-3 vuotiaita. Tavoitteena olisi yhdistää tämä uusi kukkopoika kolmen pikku kanansa kanssa tähän vanhaan parveen. Eli parvi olisi tällöin yksi kukko ja 8 kanaa. Olen pitänyt kanoja nyt n. kolme vuotta, ja kaikkein suurimpana yllätyksenä minulle tuli, että kuinka vaikeaa eri-ikäisiä kanoja on yhdistää samaan parveen.
Nyt arvioinnin kohteena oleva kukkopoika on kuusi viikkoa vanha ja painoa on 503g. Ruoka maistuu enemmän kuin hyvin. Ihmistä kukko ei juurikaan pelkää. Samaan aikaan syntyneet kanat on paljon arempia. Kukkopoika on alkanut pörhistellä kaulahöyheniä kanoille, mutta kanat on antaneet samalla mitalla takaisin. Kova tohina kukolla on useasti päällä, eli ei taida tulla mikään hissukka tapaus...
Nyt kukko on reilu 13 viikkoa vanha. Ensi kiekaisuyrityksiä olen kuullut muutaman. Samaan aikaan syntyneille kanoille kukko on ystävällinen. Ihmistä kohtaan myös suhteellisen ystävällinen. Kukko tulee syliin itsenäisesti ja tykkää jonkin verran silittelystä. Pikkaisen on taipumusta nokkia vaatteitani sylissä ollessaan. Toki niin tekee samaan aikaan syntyneet kanatkin. Muita vanhempia kanoja kohtaan kukko pikkaisen provosoituu, mutta kuitenkin perääntyy ennen kuin konfliktia pääsee syntymään. Edellisen vuoden kukot 'sekosi' noin 11 viikon kohdalla. Nyt ainakin vielä näyttää paremmalta.
Vaikuttaa hyvältä Mun mielestä se on tärkeetä, että kukko on ystävällinen ihmisille Ihmisille vihainenkin kukko voi hoitaa kanaparvensa hyvin, mutta ihmisten ei oo kiva hoitaa sitä...
T800 kirjoitti: ↑18 Touko 2025, 19:40
Pikkaisen on taipumusta nokkia vaatteitani sylissä ollessaan. Toki niin tekee samaan aikaan syntyneet kanatkin.
Mun kanani pyytää nokkimalla tiettyjä ruokia, tällä hetkellä auringonkukansiemeniä, jos en niitä muuten älyä antaa (hänellä on sulkasato ja rasvaisten siementen tarve normaalia suurempi).
^ Tuo nokkiminen ruuan toivossa on hyvä selitys, koska vähän kaikki kanani syyllistyy tähän.
Pieni huomio vielä kukon käyttäytymisestä. Olen antanut kukon ja samaanaikaan syntyneiden kanojen olla valvotusti yhdessä vanhojen kanojeni kanssa. Kukko luikkii aina pääsääntöisesti karkuun joutuessaan liian lähelle vanhoja kanoja. Mutta minulla on n.70% sokea 3,5 vuotias teollisuuskana. Kukko tajuaa, ettei sokeasta kanasta ole vaaraa. Ja useasti kukko tuijotteleekin sokeaa kanaa aivan nokan etäisyydeltä. Paha arvioida mitä kukon päässä liikkuu, mutta pidän hyvänä asiana, ettei kukko ole tehnyt mitään vakivaltaista sokealle kanalle, vaikka tuijotus on aika jäätävä.
18-viikkoa elämää takana arvioinnin kohteena olevalla kukkopojalla. Kertaakaan ei ole kukko vielä nokkaissut minua. Kukko vaikuttaa pikkaisen säikyltä ja aralta. Samaan aikaan syntyneet kolme kanaa ovat paljon rohkeampia ja tulee mielellään syliin. Kukko syö kyllä kädestä ja antaa pikkaisen silitelläkin. Polkemisviettiä on ajoittain liikaakin, onneksi vanhat kanani ovat tehneet kukolle selväksi, että heihin ei kosketa. Poikkeuksena melkein sokea kanani, nimittäin kukko haluaisi tykittää häntä ihan koko ajan.
Eli vielä näyttää kukkoprojektini hyvälle, kun vertaa vuoden takaiseen epäonnistumiseen [ketjun alkuosuus]. Osaako kukaan sanoa kuinka nopeasti teinikukon polkemisinto laantuu? Nyt minulla on ainoastaan kaksi 18-viikkoista kanaa, jotka antavat kukon tulla päällensä. Sitten on tuo sokea kana [3,5v], jonka fysiikka ei tahdo enää kestää jatkuvaa väkisin ryskytystä.
Kuvasta näkee hyvin kukon ja kanan kokoeron. He ovat syntyneet samana päivänä.
Taas meni kukkoprojekti pieleen, nimittäin kukko sekosi aika nopeasti. 20-viikkoisena kukko alkoi mulkoilemaan minua, aivan kun mittailisi minua. En tuijotellut takaisin. Eilen illallla kukko sitten sekosi ja kävi käteen kiinni purren siihen kunnon haavan. Koko illan kukko yritti minua nokkia ja purra, en välittänyt. Aamulla vein kukolle kukon herkkua maapähkinöitä, ja näin heti, että olin taas tähtäimessä. Farkkujen läpi puri kunnolla. Koko ajan haastoi riitaa. Otin jaloista kiinni ja vein kukon pölkylle, eli game over!
Edellisen vuoden kukoistani alkoi 11-viikkoisina nähdä häiriökäyttäytymistä. Tämän vuoden kukko sekosi yhdessä vuorokaudessa. Mielenkiintoista oli, että viime vuoden ja tämän vuoden kukot pääsi päiviltään yhtä vanhoina. 141 päivää vanhoina.
Todella *askatuuri Itelläni oli vain ja ainoastaan yksi ihmiselle vihainen kukko n. kymmenen vuoden aikana...kana-autosta nuorena ostettu. Muut kukkoni olivat superkilttejä
Olen miettinyt onko olemuksessani jotain mikä kukkoja provosoi. Nimittäin tämän vuoden kukko kävi ainoastaan minun kimppuuni, puolisoani kukko ei nokkinut. Mutta viime vuoden kukot kävivät taasen meidän molempien kimppuun.
Kanoilla on ulkoaitaustilaa yllin kyllin. Kanalan sisätilat on pikkaisen sokkeloiset, mutta tilaa sielläkin on. Ulkoiset puitteet on mielestäni kunnossa.
T800 kirjoitti: ↑06 Touko 2024, 13:15
Pystyykö 11 viikkoisesta kukkopojasta jo arvioimaan millainen kukko siitä tulee aikuisena?
Vastaan itselleni reilun vuoden takaiseen kysymykseen, että ei pysty. Minun tämän vuoden kukkoni oli 19-viikkoon saakka kiltti ja hivenen arka. Viikolla 20 kaikki muuttui.... Saa nähdä tuleeko vielä ensi vuonna yritettyä uutta kukkoa?
No voi harmi, että kukon kanssa kävi noin. Tätä projektia on kyllä ollut tosi mielenkiintoista seurata. Mä luulen, että joillakin kukoilla ne hormonit alkaa tietysssä vaiheessa käydä niin kovilla kierroksilla, että tappelunhalu iskee - jos on iskeäkseen. Millä perusteella se sitten kohteensa valitsee (kuka tai mikä on uhka tai kilpailija), ja mikä on se viimeinen ärsyke että kukko päättää toimia... Yksilöllistä varmaan. Voisi kuitenkin ajatella, että aremman puoleinen kukko olisi herkempi hyökkäämään kuin rohkeampi ja itsevarmempi.