Taimiturinat 2025
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
- siebenbürger
Taimiturinat 2025
No sainhan tämän aikaiseksi!
En ole mitään vielä laittanut itämään, pari päivää olen jo selannut omia siemenvarastoja. Löytyi
maljaköynnöstä, keijunmekkoa ja tietysti normi tomaatit ja muut vihannekset. Nyt vain hakemaan
verstaan puolelta kasvatusalustoja, kasvatusturvetta ja muuta tilpehööriä. Tilaakin pitäisi järjestää
poteille ja tarvikkeille.
En ole mitään vielä laittanut itämään, pari päivää olen jo selannut omia siemenvarastoja. Löytyi
maljaköynnöstä, keijunmekkoa ja tietysti normi tomaatit ja muut vihannekset. Nyt vain hakemaan
verstaan puolelta kasvatusalustoja, kasvatusturvetta ja muuta tilpehööriä. Tilaakin pitäisi järjestää
poteille ja tarvikkeille.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
- Aleksandra
- kalkkuna
Re: Taimiturinat 2025
Hyvä, kaisumaria, että sait aloituksen onnistumaan. Yritin myös aloittaa tätä ketjua, mutta yhtäkkiä en ollutkaan enää kirjautuneena ja viestinikin katosi. 
Mulla on chilit kylvettynä: Habanero, Hungarian Hot Wax ja uutena kokeiluna Lemon Drop.

Mulla on chilit kylvettynä: Habanero, Hungarian Hot Wax ja uutena kokeiluna Lemon Drop.

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Mulla on ollut monen vuoden tauko kylvöissä, mutta nyt sitten jotain...pioniunikkoa, krassia ja tuoksuhernettä. Aluksi tein vaan koekylvöt, että itävätkö: vain alle puolet iti
, vaikka piti olla ihan laadukkaita ostosiemeniä.

Täälläkin ollaan vasta suunnittelu vaiheessa yrttien, vihanneksia ja muiden istutuksien kanssa 
🫛

.
Kasvihuone pitää hiukan korjailla ja suunnitella muutenkin mitä laittaa, joitain siemeniä ostettu ja kasvihuoneeseen haetaan puutarhasta taimet kuten tomaatit kurkut jne.
Supistaa pitää ettei karkaa käsistä ja jaksaa hoitaa ettei kaikki mene kanoille
Kasvihuone pitää hiukan korjailla ja suunnitella muutenkin mitä laittaa, joitain siemeniä ostettu ja kasvihuoneeseen haetaan puutarhasta taimet kuten tomaatit kurkut jne.
Supistaa pitää ettei karkaa käsistä ja jaksaa hoitaa ettei kaikki mene kanoille
mummo ja kanaset 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Mitenkäs teillä taimet ja istutukset etenee? Mulla kylvöt onnistui sitten hyvin, kun kylvin ne ulos partsilaatikoihin...tuokin sisällä huonosti itänyt pioniunikkokylvös on nyt niin tiheä, että sitä saapi harventaa vähän väliä!
Aleksandralle kyssäri ja tottakai saapi muutkin vastailla
: kuuluuko kuivatun ja jauhetun habaneron haista pahalle? Ite en oo koskaan kasvattanut mitään chilejä, mutta ex-työkamulta ostin hänen kasvattamaa/kuivattamaa/karkeasti jauhettua habaneroa, jonka sitten jauhoin hienoksi maustemyllyllä, mutta se haju on jotenkin öklö?!? Maku on ok, mutta tuota hajua vierastan...
Aleksandralle kyssäri ja tottakai saapi muutkin vastailla

- Aleksandra
- kalkkuna
Hilta, mä en kyllä tiedä vastausta tuohon.
En itse ole koskaan chilejä kuivannut vaan olen ne pakastanut tai säilönyt etikkaliemeen.
Taimiasiat on meillä vielä osittain tekemättä tai jäljessä. Ensin oli kylmä kevät ja sitten kun olisi säiden puolesta päässyt ulkopuuhiin iski pahuksenmoinen flunssa, jota sairastan edelleen. Chilintaimet on vielä sisällä: ovat käyneet vasta yhden kerran ämpäreissään totuttelemassa kasvariin. Myskikurpitsantaimia pitäisi jo karaista täyttä päätä, ettei ne ehdi kasvaa purkeissaan ylisuuriksi ennen ulos istutusta. Kesäkurpitsaa ei vielä ole edes kylvetty.
Onneksi tuli laitettua porkkanat, tillit ja perunat maahan jo huhtikuussa. Valkosipulit oli talvehtineet hyvin, mikä ilahduttaa!

Taimiasiat on meillä vielä osittain tekemättä tai jäljessä. Ensin oli kylmä kevät ja sitten kun olisi säiden puolesta päässyt ulkopuuhiin iski pahuksenmoinen flunssa, jota sairastan edelleen. Chilintaimet on vielä sisällä: ovat käyneet vasta yhden kerran ämpäreissään totuttelemassa kasvariin. Myskikurpitsantaimia pitäisi jo karaista täyttä päätä, ettei ne ehdi kasvaa purkeissaan ylisuuriksi ennen ulos istutusta. Kesäkurpitsaa ei vielä ole edes kylvetty.

Minä en ole kasvattanut chiliä joten en osaa miekään vastata
Täällä touot alkaneet ja kaikenlaista taas kasvaa kasvihuoneessa sekä kohopenkeissä.
Peruna istutettiin toukokuun loppupuolella kun sattui hyvä ilma, sekä mansikka penkit siivottu nyt kukkii komiasti.
Marjapensaissa todella paljon marjoja tulossa ja pölyttäjiä tänä vuonna ennätys paljon. Myös luumu/kriikuna sekä kirsikka puissa paljon kukkia oli.
Eilen kastellessa kohopenkit kaikki näyttävät lähtevät hyvin kasvuun, harso vielä päällä.
Ihan perus kasviksia, yrttejä laitettiin ja kesäkukkia kylvettiin missä saavat vapaasti kukkia rannan tuntumassa.
Näyttää tulevan jokavuotinen harmi liljoissa taas liljakukkoa
viime vuosi oli mikä oli, niin olisi pitänyt kaikki liljapenkit ottaa ylös vaihtaa mullat mutta se jäi tältäkin vuodelta eli ruskearunkoiset liljakukon syömät kukat ei ole kiva näky
No katsotaan ensi kesänä jos ketä innostuu penkejä siivoamaan
Toivottavasti istutukset onnistuu ja saadaan hyvä sato.

Täällä touot alkaneet ja kaikenlaista taas kasvaa kasvihuoneessa sekä kohopenkeissä.
Peruna istutettiin toukokuun loppupuolella kun sattui hyvä ilma, sekä mansikka penkit siivottu nyt kukkii komiasti.
Marjapensaissa todella paljon marjoja tulossa ja pölyttäjiä tänä vuonna ennätys paljon. Myös luumu/kriikuna sekä kirsikka puissa paljon kukkia oli.
Eilen kastellessa kohopenkit kaikki näyttävät lähtevät hyvin kasvuun, harso vielä päällä.
Ihan perus kasviksia, yrttejä laitettiin ja kesäkukkia kylvettiin missä saavat vapaasti kukkia rannan tuntumassa.
Näyttää tulevan jokavuotinen harmi liljoissa taas liljakukkoa

No katsotaan ensi kesänä jos ketä innostuu penkejä siivoamaan

Toivottavasti istutukset onnistuu ja saadaan hyvä sato.
mummo ja kanaset 

Hih, annoin kanojen nokkia syksyllä mansikkamaan ja nokkivatkin tehokkaasti... Aloin jo pelätä, miten mansikantaimien käy ja oli työn takana saada suljettua maa verkoin.
Tänä keväänä mansikantaimet nousivat hienosti perattuun maahan - ei ollut ruskeita lehtiä, eikä juuri rikkaruohojakaan. Ihania apulaisia!

pikku parvi kanasia