vaahtoavat munat

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
munilainen
muna

vaahtoavat munat

Viesti Kirjoittaja munilainen »

Hei vaan kaikki. Minulla on kysymys kananmunista ja ajattelin, että täältä löytyy asiasta tietäviä ihmisiä. Itse en tiedä kanoista oikeastaan yhtään mitään, kanankin olen nähnyt livenä viimeksi joskus lapsena, vuosikymmeniä sitten. Munat ovat toki tuttuja, syön niitä päivittäin. Käyttämäni munat ostan Rekosta koska vastustan kovasti häkkikanaloita ja teollista munantuotantoa. Olen kasvissyöjä mutta hyväksyn vielä munat ruokavaliooni kunhan ne ovat vapaiden, kanalle ominaista elämää viettävien kanojen munia.

No munista siis. Ostin munia viime viikolla Rekosta tuottajalta jota olen käyttänyt vuosia ja ollut tyytyväinen. Päätin illalla keittää munia ja laitoin viisi kaunista ruskeaa munaa kattilaan veden joukkoon, lisäsin veteen tilkan etikkaa ja ripauksen suolaa ehkäisemään munien hajoamista ja auttamaan kuorimista. Tällaisen ohjeen olen näet netistä lukenut. Munat alkoivat kiehua ja hetken päästä kurkistin kannen alle. Kattila oli täynnä vaaleanpunaista vaahtoa. Juuri sellaista kun tulee kun muna keitettäessä hajoaa mutta siis vaaleanpunaista. Ehdin kuoria kauhalla vaahdon pois ennenkuin tajusin ottaa siitä kuvan. Munat näyttivät ehjiltä ja kun tarkistin munat niille antamani kylmän kylvyn jäljiltä, ne olivat ihan ehjiä. Mistä ihmeestä vaahto oikein tuli? En ole ennen kokenut ehjien munien keitinveden kuohuvan. Lisäksi ruskeita munistani oli tullut kirjavia ja täplikkäitä. Ne siis menettivät osan väristään. Tällaista en ole ennen kokenut vaikka munia olen elämässäni keitellyt varmaan tuhansia. Kattilan reunoille jäi kummallista, punaista karstaa. Kuorin yhden munan ja e näytti, tuntui ja tuoksui juuri sellaiselta kuin munat yleensä. En kuitenkaan uskaltanut maistaa.

Otin yhteyttä tuottajaan jolta munani ostin eikä hänkään ollut kuullut moisesta.

Pidän munista, ne ovat tärkeä osa ruokavaliotani mutta nyt en uskalla syödä noita omituisia vaahtomunia. Olisi hienoa jos joku osaisi kertoa mikä tällaisen väriä päästävän, vaahtoavan kananmunan oikein saa aikaan ja voiko niitä huoletta syödä.
Tuutikki
silkki

Re: vaahtoavat munat

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

munilainen kirjoitti: 15 Tammi 2025, 09:20 --- Ostin munia viime viikolla Rekosta --- laitoin viisi kaunista ruskeaa munaa kattilaan veden joukkoon, lisäsin veteen tilkan etikkaa ja ripauksen suolaa ehkäisemään munien hajoamista ja auttamaan kuorimista. --- Munat alkoivat kiehua ja hetken päästä kurkistin kannen alle. Kattila oli täynnä vaaleanpunaista vaahtoa. --- Munat näyttivät ehjiltä ja kun tarkistin munat niille antamani kylmän kylvyn jäljiltä, ne olivat ihan ehjiä. --- Lisäksi ruskeita munistani oli tullut kirjavia ja täplikkäitä. Ne siis menettivät osan väristään. --- Kattilan reunoille jäi kummallista, punaista karstaa. ---
Veikkaan, että ainakin osa väristä on peräisin juurikin munien väristä. (Sivuhuomautuksena, että nuorikollani huomasin täplikkäitä munia muutama pv sitten, vihreitä, joissa valkoisia täpliä. Vihreä väri ei siis ollut muodostunut tasaiseksi munan pinnalle, kuten aiemmin.) Oletko koettanut pestä tuoreita munia - lähteekö väri? Tai keittää niitä pelkässä vedessä (ilman etikkaa ja suolaa) - lähteekö väri? Jos ei, seuraavaksi miettisin kattilan materiaalia - voiko se reagoida etikan kanssa?

Toivottavasti mysteeri selviää ja voit jatkaa munien syömistä. :smt023
pikku parvi kanasia
munilainen
muna

Viesti Kirjoittaja munilainen »

Kiitokset vastauksesta. En ihan heti ehtinyt vastaamaan, olin reissussa. Olen nyt kokeillut keittää munia ilman etikkaa keitinvedessä eikä munien kuorista ole lähtenyt väriä. Uskaltauduin syömään niitä ja maistuivat ihan siltä kuin pitääkin. Eli ihan hyviä olivat sekä ulkonäöltään että maultaan. Tiedä sitten mikä tuo omituinen vaahtoaminen ja värien päästö oli, ehkä kyseessä oli vain yksittäistapaus. Ehkä kanasta oli tullut verta munankuoreen ja se aiheutti punaisen värin. Jatkan siis herkullisella munalinjalla edelleen :smt038

Vielä kerran kiitokset ja hyvää alkavaa kevättä :smt041
Tuutikki
silkki

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

munilainen kirjoitti: 25 Tammi 2025, 11:50 Olen nyt kokeillut keittää munia ilman etikkaa keitinvedessä eikä munien kuorista ole lähtenyt väriä. Uskaltauduin syömään niitä ja maistuivat ihan siltä kuin pitääkin. Eli ihan hyviä olivat sekä ulkonäöltään että maultaan.
Hieno juttu! :smt023

Täplikäs muna tuli täällä tällä välin käyttöön. Pesin sen, kun kuoressa oli jotain likaa. Täplät hävisivät kuoren kastuttua, mutta tulivat taas näkyviin, kun kuori kuivui :smt005. En kokeillut, mitä keittäessä tapahtuisi, vaan muna meni käyttöön "raakana" ja kuoret edelleen kanoille. Toivottavasti jalostavat siitä entistä ehomman munan seuraavalla kierroksella. :smt003

Hyvää alkavaa kevättä sinnekin, niin kanoille kuin kanaemolle! :smt041
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin