Häkki
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Häkki
Jos (siis meillehän ei tietenkään ole tulossa...) ajattelisin hankkia viiruja, niin mikä olisi minimi häkin koko (lxkxs)? Vaikka nyt yhdelle kukolle ja 3 kanalle. Pohdin, että jyrsijähäkit (siis isot häkit, jossa on esim kaneja) olis helppoja, mutta tuntuvat aika pieneltä. Menisikö poikasaika sellaisessa? (Kuvittelen, että olis helpompi totuttaa uuteen paikkaan pienemmässä tilassa).
Siis ihan van kyselen, sillä että jos joku multa kysyy, että jos niinku ajattelee, siis joku muu - en minä, hankkia viiruja...
Siis ihan van kyselen, sillä että jos joku multa kysyy, että jos niinku ajattelee, siis joku muu - en minä, hankkia viiruja...
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Hähää! Kukapa sitä nyt itselleen viiruja olisi hankkimassa...
Mä en oo löytäny tämän kummempaa ohjeistusta/suositusta:
http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavlemmikkiosa2.html
Viiriäinen taitaa mennä tuohon 16-20cm:n kastiin, joten sille riittäisi: pinta-ala/lintu 0.31m2, ryhmässä 0.04m2/yksilö, lyhin sivu 0.45m ja korkeus 0.6m.
Ja kaikki tuon yli on tietenkin plussaa! Tosin korkeus on vallan riittävä noin ja orsia viiriäiset eivät tarvitse, koska eivät osaa niitä käyttää.

Mä en oo löytäny tämän kummempaa ohjeistusta/suositusta:
http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavlemmikkiosa2.html
Viiriäinen taitaa mennä tuohon 16-20cm:n kastiin, joten sille riittäisi: pinta-ala/lintu 0.31m2, ryhmässä 0.04m2/yksilö, lyhin sivu 0.45m ja korkeus 0.6m.
Ja kaikki tuon yli on tietenkin plussaa! Tosin korkeus on vallan riittävä noin ja orsia viiriäiset eivät tarvitse, koska eivät osaa niitä käyttää.
Jep, ja tuohon pienimpään sallittuun (45 cm * 45 cm lattia-ala) saa sijoittaa maksimissaan 5 lintua, että tuo minimitila/lintu täyttyy.
Mun häkkiin sais sijoittaa 24 lintua, mutta eipä kyllä ole tarkoituksenmukaista eikä mukavaa. Tuntumalla sanoisin, että joku 10 viirua on tuohon mun häkkiin (lattia-ala 80 cm * 120 cm) aika sopivan tuntuinen määrä pysyvästi. Vai mitä?
Mun häkkiin sais sijoittaa 24 lintua, mutta eipä kyllä ole tarkoituksenmukaista eikä mukavaa. Tuntumalla sanoisin, että joku 10 viirua on tuohon mun häkkiin (lattia-ala 80 cm * 120 cm) aika sopivan tuntuinen määrä pysyvästi. Vai mitä?
Mittailin nuita kanihäkkejä ja vaikka isoja ovatkin, niin ei niihin voi viiruja laittaa... Siis jos olisin viiruja hankkimassa, mitä siis en tietenkään ole vaan ihan tässä vaan pohdiskelen, että jos olisin... Meidän kanalaankin mahtuis lain mukaan yli 60 kanaa ja mä pohdin, että voinko sinne laittaa 10 kanaa 

Kannattaa käväistä maatalous/puutarhaliikkestä hakemassa myyräverkkoa
Se on kausituote jota kesällä hankala löytää joten nopea kannattaa olla! Siitä saa nopsaan juuri sellaisen häkin kuin haluaa. Leikkureilla leikkaa sopivat palat ja asettelee kehikkoon ja ampuu verkon niittipyssyllä kiinni. Näin on tehty meillä useampikin häkki eikä siihen mene kuin puolisen tuntia
Myyräverkko onkin varmaan kokonsa puolesta ainoa materiaali joka suojaa viiruja myös ulkosalla edes jotenkin.

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Nuo tilavaatimukset on tosiaan minimaallisia---tuskin monikaan harrastaja niin pieniin raskii elikoitaan ahtaa ja hyvä niin! Kanihäkeistä puheenollen; meidän kahdelle pupulle riittäisi näköjään puoli neliötä. Niillä kyllä on yhdeksän neliön karsina ja silti päästän ne pariksi tunniksi päivittäin loikkimaan koko tallin alueelle