Pipari hautoo taas. (Tipu tipu tipu tipu tipu tipu)
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Eikös se niin mene, että kanaemo yleensä tappaa altaan kuoriutuvat viirutiput? Luulee kai niitä minimaallisen koon vuoksi jotenkin viallisiksi...Joten loppuun asti ei kannata haudottaa kanan alla viirumunia.
Minä lykkäsin viime keväänä Meeri-brahman alle kananmunien sekaan neljä viirumunaa. Eipä ollut tämmöinen sekoitus onnistunut kokeilu. Meeri ei piitannut pikkumunista ollenkaan, ne vaan pyöri siellä sun täällä holtittomasti, yleensä pesäkuopan laitamilla. Sitten yksi kerrallaan menivät säröille...ison kanan alla. Alho-kana on sen verran pienempi ja kevyempi, että sen alla voisivat säilyä ehjinä!
Olen käsittänyt, että joillain kanoilla voi olla niin voimakas haudontavimma, etteivät ne lopeta haudontaa ennen kuin tiput ovat maailmassa, joten tuo muutaman kanatipun esihaudotus koneessa kuulostaa hyvältä suunnitelmalta Veeran kannalta!
Minä lykkäsin viime keväänä Meeri-brahman alle kananmunien sekaan neljä viirumunaa. Eipä ollut tämmöinen sekoitus onnistunut kokeilu. Meeri ei piitannut pikkumunista ollenkaan, ne vaan pyöri siellä sun täällä holtittomasti, yleensä pesäkuopan laitamilla. Sitten yksi kerrallaan menivät säröille...ison kanan alla. Alho-kana on sen verran pienempi ja kevyempi, että sen alla voisivat säilyä ehjinä!
Olen käsittänyt, että joillain kanoilla voi olla niin voimakas haudontavimma, etteivät ne lopeta haudontaa ennen kuin tiput ovat maailmassa, joten tuo muutaman kanatipun esihaudotus koneessa kuulostaa hyvältä suunnitelmalta Veeran kannalta!
No tämä oli lyhyt kokeilu!
Veera siis hautoi tyhjää samassa pesässä Klaaran kanssa, jolla on alla 7 munaa. Laitoin Veeralle neljä viiriäisen munaa alle, mutta se ei lainkaan kurluttanut tyytyväisenä, niin kuin nuo muut hautojat tekevät, kun niille antaa haudottavaa. Ja kun seuraavan kerran menin katsomaan, Veera oli jättänyt viirumunat sikseen ja muuttanut Klaaran toiselle puolelle hautomaan tyhjää.
Jotenkin herttaisen jääräpäisiä nämä rouvat!
Mutta kone hyrrää nyt tosi tasaisesti ja kaikki lukemat kohdallaan, joten latasin kaikki 16 viirumunaa sinne. Ja ei kun odotusta kehiin..
Veera siis hautoi tyhjää samassa pesässä Klaaran kanssa, jolla on alla 7 munaa. Laitoin Veeralle neljä viiriäisen munaa alle, mutta se ei lainkaan kurluttanut tyytyväisenä, niin kuin nuo muut hautojat tekevät, kun niille antaa haudottavaa. Ja kun seuraavan kerran menin katsomaan, Veera oli jättänyt viirumunat sikseen ja muuttanut Klaaran toiselle puolelle hautomaan tyhjää.

Mutta kone hyrrää nyt tosi tasaisesti ja kaikki lukemat kohdallaan, joten latasin kaikki 16 viirumunaa sinne. Ja ei kun odotusta kehiin..

Minä vein tänään pari isompaa maatiasta laatikosta kanalaa. Päivemmällä kun menin katsomaan, olivat ahtautuneet vesiautomaatin alle piiloon. Päätin armahtaa niitä vielä ja laitoin ne äitiysosastolle yhden tipun ja silkkiäidin kanssa. Omituisia ovat silkit! Äiti ryhtyi komentamaan täydessä sulkapuvussa olevia piipittäjiä ja yritti saada nekin siiven alle. Ei oikein konehaudotut tajunneet ideaa 

Ja mulla hautoo taas neljäskin. (Hetki sitten munimaan alkanut Saara.) Nyt mua alkaa jo vähän ärsyttää. Toisaalta kanankyselijöitä kesäksi tuntuu olevan, mutta entäs jos kaikki tipuset jäävät syliin?
Itse pysytään silti kyllä kananmunissa tällä hetkellä, koska tammikuun hautojat ovat jo alkaneet munia. (Tietysti haaveilevat, että saavat rueta taas hautomaan..)
Olikos sitä jotain muuta konstia haudonnan estämiseksi, kuin ottaa munat pois ja nostella kanaa pois pesästä? Ei nimittäin ne konstit toimi. Ei, vaikka kukkokin heti on juonessa mukana: tuo herkkuja ja kurluttelee, houkuttelee orrelle yöksi jne. Vaan ei: heti pesään, kun selkänsä kääntää!
Entä kun esim. Veera jo hautoo tyhjää (kohta viikon ja lakkas jo munimasta, vaikka keräsin munat aina pois) ja nyt Saara toisena: lopettaako ne ikinä? Onko sinne pakko antaa muutama muna? Mikä ois järkevä pienin määrä, oiskohan joku 3-4, että kuitenkin varmasti tulis tipu tai kaksi. Eikös se muuten voi vain jatkaa taas hautomista, jos ei tule tipuja? Joka karsinassa kuitenkin on jo tipuja ja/tai hautojia, joten ei jäisi yksinäiseksi tipuksi.
Vai mahtaiskohan Veera ekakertalaisena tyytyä Klaaran tipuihin: tytöt kun köllöttävät samassa pesässä vieretysten ja Klaaralla on 8 munaa alla?
Saara on siis Piparin kanssa samassa karsinassa (siinä Susannan keksimässä seinäpaikassa) ja se on jo todistettu, että Pipari ei anna toisen emon tipuineen olla rauhassa. Ehkä tietysti muutto tässä vaiheessa toiseen karsinaan voisikin katkaista vähän tuota Saaran hautomakuumetta..

Eksä saa mitään estettä siihen pesälle tai siirrettyä koko pesää pois. JOs et saa siirrettyä pesää, niin laita vaikka kasa halkoja päälle. Jotain epämiellyttävää kuitenkin.
Ei ne välttämättä lopeta hautomista, ennenkuin tulevat heikoiksi ja sairaiksi.
Jos antaa hautoa, kannattaa laittaa niin paljon munia alle, että varmasti tulee ainakin se yksi poikanen.
Ei ne välttämättä lopeta hautomista, ennenkuin tulevat heikoiksi ja sairaiksi.
Jos antaa hautoa, kannattaa laittaa niin paljon munia alle, että varmasti tulee ainakin se yksi poikanen.
Mä laitoin jo yhestä karsinasta pesät pois, niin nää kaivaa sellaisen kylpymontun pehkuun ja munivat siihen ja siihen ne jää hautomaankin. Sinne ne saa vielä paremmin kerättyä munia, kun näkyvät piilottavan ne pehkuun. Nää ei oo varmaan ihan normaaleja?
Kahdesta karsinasta ei saa pois noita traktorin renkaan puolikkaita seinaltä ja nehän on jo vähintään neljän tähden hautomapaikkoja!
No, nyt mua jo taas naurattaa ja annan kaikille periksi. Siinäpähän hautovat. Jos tulee liikaa porukkaa niin syödään pois! 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Joo, tiput on kivoja!
Ja mahtuuhan tuonne. Ukkelikin lohdutteli, että kyllähän noihin isoihin karsinoihin menee joku 10-15 kanaa per karsina ja yks karsina on vielä vapaanakin..
Sitä mä vähän toivon, että tuo hautomakuume tarttuis Neiti Ankkaankin: Aku taas kerää munia pesään, kääntelee ja peittelee eikä oikein antais mun kerätä niitä pois.. Olen tulkitsevinani, että se haluais perustaa perheen, mutta katsotaan nyt saako se Neiti Ankan innostumaan asiasta..

Ja mahtuuhan tuonne. Ukkelikin lohdutteli, että kyllähän noihin isoihin karsinoihin menee joku 10-15 kanaa per karsina ja yks karsina on vielä vapaanakin..

Sitä mä vähän toivon, että tuo hautomakuume tarttuis Neiti Ankkaankin: Aku taas kerää munia pesään, kääntelee ja peittelee eikä oikein antais mun kerätä niitä pois.. Olen tulkitsevinani, että se haluais perustaa perheen, mutta katsotaan nyt saako se Neiti Ankan innostumaan asiasta..
Mä en tiedä hanhista paljonkaan, paitsi että vahtikoirista käyvät ja saattavat siis olla vähän äksyjäkin..
Ankat on leppoisia vakuuttajia, aika seurallisia ja välillä jopa huomionkipeitä..
Mulla on ankat talven tuolla tallin perällä silleen, että niillä on suihkuverholla erotettu lattiaviemärillinen märkätila, jossa on kylpyamme ja sitten kuivatila, jossa on ruuat ja perällä sitten hämärämpi mökki, jossa nukkuvat ja Neiti munii. Lämpö mulla pysyy talven noin +4-+7 astetta, mutta ihan kovimmilla pakkasilla käy nollan tuntumassa.
Mä syötän ihan punahalttarehua ja kauraa, leipämössöä, salaattia, kurkkua, maissia yms.. Ruuan jämiäkin annan, makaroonit ja muussit menee hyvin. Paljolti samaa syövät kuin kanatkin. Kesällähän ne ihan laiduntaa, siis vetää ruohoa ja ötyköitä ihan työkseen..
Paskat on sellaisia harmaita märkiä ruikkuja, jotka pruikataan niin puhtaaseen kylpyveteen kuin uusiin pehkuihinkin..
Mä kerään joka toinen päivä pehkun pintakerroksen pois ja vaihdan puhdasta tilalle. Jos kertyy enemmän alkaa haista, mutta ei kyllä musta ole mikään ihan hirveä haju, vähän sellainen "keväinen märkä maa". tiedätkö? Oikein tuore (hautovan) kanan paska on paljon pahempi.
Kysy vain lisää, en osaa oikein keksiä muuta kommentoitavaa. Mutta mä äänestän ilman muuta ankkoja!

Ankat on leppoisia vakuuttajia, aika seurallisia ja välillä jopa huomionkipeitä..

Mä syötän ihan punahalttarehua ja kauraa, leipämössöä, salaattia, kurkkua, maissia yms.. Ruuan jämiäkin annan, makaroonit ja muussit menee hyvin. Paljolti samaa syövät kuin kanatkin. Kesällähän ne ihan laiduntaa, siis vetää ruohoa ja ötyköitä ihan työkseen..
Paskat on sellaisia harmaita märkiä ruikkuja, jotka pruikataan niin puhtaaseen kylpyveteen kuin uusiin pehkuihinkin..

Kysy vain lisää, en osaa oikein keksiä muuta kommentoitavaa. Mutta mä äänestän ilman muuta ankkoja!