Outoja kokemuksia Brahmoista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
hups

Outoja kokemuksia Brahmoista

Viesti Kirjoittaja hups »

:smt005 Meille tuli syksyllä kaksi brahmanuorikkoa, kukko ja kana. Ovat tosi rauhallisia ja alistuvia. Vähän myöhemmin syntyi 2 brahmatipua hautomakoneesta. Ne kasvoivat lämpölampun alla. Jonkin ajan kuluttua laitoin ne yhteen isompien brahmojen kanssa. Kuinka ollakaan, kukko otti poikaset siipiensä suojaan! nukkuu niiden kanssa kyljellään lämpölampun alla, ruokkii ja ohjaa niitä. Kana istuu orrella.. Kerran taas mieheni meni kanalaan ja ihmetteli, kun kukko lämmitteli perä lamppuun päin käännettynä, pyrstö pystyssä...kai lämpö tuntui mukavalta :smt003
Tämä kukko on myös ainoa, minkä olen tavannut kiekumasta kyljellään :smt017
Tässä vaiheessa kukon pää heiluu n 60cm korkeudessa, sulat ovat mahtavat jaloissa, puhtaina, koska pyrin pitämään aluset kunnossa. Kanaa se ei ole vielä saanut munimaan, toivottavasti kukkoparka ei silloin sekoa kokonaan, kun adoptiolapsetkin ovat sille niin tärkeitä.. Onkohan tämä nykyaikaa kanoillakin? :smt005
hups

Re: Outoja kokemuksia Brahmoista

Viesti Kirjoittaja hups »

Onko muilla harvoilla puhtaiden brahmojen omistajilla vastaavia, tms, kokemuksia?
Olisi mukava kuulla... :smt014
rilla

Re: Outoja kokemuksia Brahmoista

Viesti Kirjoittaja rilla »

Yksi brahmamuori minulla on tällä hetkellä.
Joskus ollut enempikin. Ja aikoinaan upea brahmakukko Parooni.

Rauhallisia ovat ja kilttejä tipuille. Myös Parooni oli kiltti omille ja vieraille tipuille.
Pari vuotta sitten viimeksi tämä muori brahma hautoi.
Yhteistyössä kääpiökotsirouvan kanssa.
Sopu säilyi ja lapset huollettiin yhdessä,

En tiedä,jaksaako vanha frouva enää munia. Mutta kuuluu meillä kanojen ylempään kastiin.
On touhukas ja rohkea. Etujoukossa rientää tutkimaan erikoisemmat tapahtumat.

Ihania siivekkäitä on brahmat. Isoja vaan ja tarvivat siksi myös paljon tilaa. :smt038
hups

Re: Outoja kokemuksia Brahmoista

Viesti Kirjoittaja hups »

:smt055 Nyt Kaisa kanaseni on alkanut munimaan. Toiselle tipulle kävi haaveri ja toisesta näyttäisi tulevan kukko :smt012
Olen ajatellut haudottaa puhtaita brahmoja. Omalta kanalta saan ainakin munia. Toivoisin kyllä, että puhtaiden kanta alkaisi ainakin lisääntymään. Vielä on erisukuisia tai ainakin kaukaista sukua olevia kantoja. eli ei ole vielä täysin menetetty Suomessa tätä uljasta rotua...

Rilla, ajattelin vähän sinua, kun epäilen nuorikkoni olevan kukko, mutta voihan sun brahmamuori olla jo liian kypsässä iässä suvunjatkamispuuhiin :smt003
usva

Re: Outoja kokemuksia Brahmoista

Viesti Kirjoittaja usva »

Hei, minua kiinnostaa Brahmat kovasti ja sellaisista haaveilen. Nyt kun näin tämän kesksutelun, niin päätin työntää nokkani mukaan vaikken keskustelun aloitukseen osaakaan kommentoida. Minua kiinnostaa Brahmojen munimisinnokkuus eli millaisia munijoita ovat? Muita ko rodun ominaisuuksia tuolla tulikin jo esille, jos jollain lisättävää niin olisi mukavaa kuulla. Nyt ollut klomisen vuotta orppeja josiat kovasti kyllä tykkään.
hups

Re: Outoja kokemuksia Brahmoista

Viesti Kirjoittaja hups »

Ushva :smt038

Meillä tulee munia harvakseltaan, koko kasvaa nopeasti. Vuosimunamäärä löytyy täältä kanarotuesittelystä.
Munat tällä kanalla on vähän pitkulaisia ja kauniin ruskeita.
Kuten kerroin toisaalla, tarkoituksenani on haudottaa brahmoista poikasia nyt kohtapuoleen. Munisivat vasta syksyllä mutta on tosi hauska rotu jo seurailla niiden touhuja.
usva

Re: Outoja kokemuksia Brahmoista

Viesti Kirjoittaja usva »

Kiitos vastauksesta, niiden upea ja juhlallinen ulkonäkö tuskin jätää ketään kylmäksi; valitettavasti en ole päässyt koskaan nänhyt livenä.
Vastaa Viestiin