Olen siis parikymppinen eläintenhoitoalan opiskelija ja omistan parin koiran lisäksi rottafarmin (kasvatan noita metkoja otuksia lemmikiksi). Oman maatilan ja kanojen puutteessa olen alkanut harkitsemaan viiriäisiä. Haaveena tietysti olisi, että saisi muutaman munivan kanasen ja kukon sitten laumaksi. Munille olisi toki kysyntää, mutta lemmikkinäkin ihan olisivat hauskoja. Rottakasvatuksen myötä isoja jyrsijähäkkejä on kerääntynyt jos jonkinlaisia joten juurikaan ei tarvitsisi viiriäisten takia investointejakaan tehdä, mökkejäkin kun on vaikka kuinka paljon.Muille häkkilinnuille tarkoitettu juoma-automaatti varmaan toimis viiriäisilläkin?
Lisukkeena olis sitten sellainen juttu, että mä työskentelen eräällä lasten kesäleirejä järjestävällä tallilla ja oli tallinomistajan kanssa puhetta, että viiriäiset vois mahdollisesti muuttaa tallille kesäksi kun ilmat lämpenee. Häkkeineen tietysti. Olisivat hauska lisämauste tallin muuhun eläinkantaan ja leiriläislapsetkin saisivat mun opastuksella tutustua viiriäistenkin hoitoon.
Talvisajan asuisivat sitten mun rottahuoneessa omassa häkissään.
Tulisikohan viiruille pari kertaa vuodessa tapahtuvasta matkustamisesta tallille ja takaisin kovakin stressi? Tai ympäristönmuutoksista?
Viiriäisistä olen kaivanut infoa netistä ympäriinsä ja oon saanut käsityksen ettei niiden hoito juuri kummempaa ole kuin kanojen? Eli agrista viiriäisille sopivaa täysrehua, kylpypehkuja, puhdas alusta ja kuopsutettavaa? Tuoresapuskoita vaihtelevasti.. Tarvitseeko viiriäiset kalkkia ja missä muodossa se olis niille parhaimmillaan? Kuinka kauan viiriäiset elävät (tästä tuntuu olevan kauhean monenlaista infoa tarjolla...).
Sanokaa nyt, että tämä on ihan kahjo ajatus...