Vähän kyllä ärsyttää..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

rilla

Re: Vähän kyllä ärsyttää..

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kiitos,kunhan kevät pääsee pidemmälle,niin jotain munia ajattelin hommata. :smt023 :smt023

Huomasin,et mä teen ihan hemmetisti kirjoitusvirheitä. Pitää kyllä skarpata vähän.
Kyllä sekarotukukosta tietty voi hyvän hinnan pyytää. Se on vaan eri meneekö se sitte kaupan.

Kunhan kesälle päästään,niin mukava taas kanojen kanssa enemmän touhuta.
Mut ensi talvelle en kyllä paljoa kanoja jätä.

Liian täynnä oli meijän parakki. :smt006
samapi

Viesti Kirjoittaja samapi »

Meillä tässä taannoin yhden kesän lopuksi lapset pyysi ettei kukkoja tapettas vaan laitettas myyntiin. Tyttö otti oikein hienoja kuviaki myyntiä tehostamaan, no ei kauppa käyny, ei kukaan edes kysyny niitä... Loppujen lopuksi syötiin sitte kukot itse, niin kuin oli alunperinkin ollut tarkoitus. Ei niillä oikein ole menekkiä varsinki jos ei ole mitenkään erikoisia, kahvipakettia niistä silloinki pyysin...
Goodman

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Kyllä sekarotukukosta tietty voi hyvän hinnan pyytää. Se on vaan eri meneekö se sitte kaupan.

Juurikin näin ja sama pätee kaikkeen muuhunkin. Kuten jo totesin aiemmin, ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Itse en ole mitään kanoihin liittyvää vielä koskaan myynyt, mutta nyt kun sitä vähän huumorimielessä miettii, niin voisihan sitä noiden sekulikanojeni munia myydä "ennennäkemättöminä yllätysmunina" ja hinnaksi vaikka 7€/kpl.

Yksi asia, jota joskus tuollaisten siitosmunien osalta mietin, on vastuu; onko vastuu lopputuloksesta aina ostajalla esim. postitse lähetetyissä munissa? Jos sellaisista ei koskaan mitään kuoriudukaan, niin voihan syy olla monessa asiassa.
Eli miten yleensä olette toimineet?
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jos munat ovat hyvin pakattuja, kohtuu puhtaita saapuessaan ja niistä kuoriutuvat tiput ovat sitä mitä on sovittu niin vastuu on ostajalla. Jos hyvin pakatuista, kohtuu puhtaista munista ei kuoriudu yhtään tipua niin vastuu on edelleenkin ostajalla. Jos hyvin pakatut munat ovat kokkelia tai lommoilla voi postille valittaa ja myyjää infota mutta ei se myyjän vika ole miten posti pakettia kohtelee. Itse lähettäisin uudet munat postikuluja vastaan jos lähettämästäni munasatsista kaikki olisi rikki tai jos osa olisi rikki ja ehjistäkään ei olisi kuoriutunut yhtään tipua. Munien lähettäminen on riskipeliä ja se pitää ostajan tiedostaa.
Ostajalla on suuri vastuu koska munia haudottaessa voi hautojakin omalla toiminnallaan sössiä homman kokonaan. Sen huomaa kun vähänkin seuraa nettiä, ihmiset hautovat villasukissa ja halvoissa, ala-arvoisissa koneissa joissa mitään säätöjä ei saa kohdilleen ja vaikka saisikin niin eivät ole vaivautuneet ottamaan selvää mitkä ne hyvät haudontaolosuhteet ovat. Silti näistäkin välillä kuoriutuu tipuja, munat ovat ihmeellisiä.
Meiltä ei lähde yhtään kukkoa ilmaiseksi tai kahvipaketin hinnalla, minimihinta olisi ehkä 25e, me syödään liiat kukot ja myös kanat, eikä niitä ole liikaa vaan liian vähän, myyntiin ei edes riittäisi. Hautoa pitäisi vähän enemmän mutta ei jaksa.
Mä en taida ostaa Goodmanilta yllärimunia tuohon hintaan :smt043
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
samapi

Niin, yhdenkerran olen lähettänyt kalkkunan munia uuden satsin tilalle kun ei tullut kuulemma yhtään poikasta, tiedä sitten häntä, ikinä ei ole kotona ollu itävyys täysin nolla. Toinen munien ostaja piti pakettia postissa melkein kaks viikkoa ja munistä ei oikein onnistunnu poikaset.Olen kuitenkin itsekkin hautonut postinkuljettamia munia ja aina niistä on jotaki tullut, yhdenkerran en saanut yhtään poikasta elävänä tosin. Taitaa meitä olla niin monenlaisia hautojia ja kananpitäjiä ettei voi aivan pelkästään yhdellä ohjeella mennä ja vielä sanoa että se on ainoa oikea konsti :smt017
Titiuu
rhode island

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minä oon sanonu aina kaikille siitosmunien ostajille että en vastaa haudontatuloksista jos itsellä on onnistunut hyvin haudonnat, ja aina paketitkin ehjänä pääsääntöisesti menneet perille. Jos postin kautta haluaa tilata niin kyllä se pitäisi ostajankin tajuta että siellä voidaan kohdella pakettia ihan miten sattuu. Toki jos hulluna hehkutetaan että hyvät hedelmöitysprosentit ja toistamiseen käykin tuhkamunat koneessa niin pitäsi jo myyjälläkin miettiä että mikä menee vikaan. :smt002
Riskillähän niitä munia tilataan ja ostetaan, jos välttämättä niitä haluaa niin ei sitä voi kääntää myyjänkään syyksi jos on vaikkapa varoittanut ettei ole testannut omassa koneessa prosentteja. :smt001
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
rilla

Sepä onkin vaikeampi juttu todentaa,missä on vika ollut. Vai onko sitä ollut missään.
Mä en oikein enää munia lähettele.
yhteen aikaan pakkasin ja lähetin järjettömiä määriä ankanmunia. :smt025 :smt025

Yleensä prosentii oli tosi hyvä. Sitte oli pari tapausta,et ei tullu mitään tai tosi vähän.
Molemmille lähetin postikuluilla uudet.
Yleensä olen lähettäny uudet jos kolmannes tai alle siitä onnistuu.

Eihän tällä hommalla tienaa. Mukava on joskus rehusäkin hinta saada.
Selvähän se on että harrastukset maksaa. Onnistumiset on kumminkin mukavia.
Hieno saada tietoa,et munista on tullut poikasia hyvin. Mut mielelläni haluan tiedon myös vastakkaisessa tapauksessa.

Nytten en viitti vaivaa enää nähdä. Enkä tarkistele itävyyksiä. Niinku noi meidän hanhenmunat.
Saapi niitä hakea,jos joku haluaa kokeilla. Ite en hanhia aio lisätä.

Kukot yhä edelleen lähtee meiltä. Joko lannoitteeks tai jatkokäyttöön
Enkä mä niille isoa hintaa laita. Mut epämääräisille hakijoille en niitä luovuta. :smt009 :smt009
heikki

Viesti Kirjoittaja heikki »

Kyllä mua ainakin otti päähän kun täältä eräältä nimeltämainitsemattomalta sofialta tilasin viidelläkympillä jumboviiriäisenmunia, joista kahdesta kuoriutui. Pakattu oli hyvin mutta useassa oli valmiiksi nokkaistu reikä, eikä itävyyttäkään ollut nimeksikään. Olen kyllä itsekkin sössinyt haudonnat moneen otteeseen (taitamattomuuttani tai huolimattomuuttani), tällä kertaa kuitenkin samaan aikaan koneeseen laittamissani muissa munissa oli kuoriutumisprosentti jotain 80. Tällaisesta reklamoineena olisi toivonut pahoittelut sekä uudet munat postikuluilla, mutta vastuu on silti ostajalla.
Sehän on tietenkin selvä, että ei kaikkina vuodenaikoina eksootisemilta linnuilta voi odottaa samaa tulosta, kun omasta sekuliparvesta; muttamutta.
Titiuu
rhode island

Auts, no joo tuo ei oo kovin kiva. Minä oon kans viiriäisen munia lähettäessäni mokannut itse pahasti, kun mukamas kiilasin ne hyvin vessapaperin avulla rulliin kun sopivan pieniä kennoja ei ollut, en uskaltanut kuitenkaan teipata niitä umpeen kun ajattelin avaamisvaiheessa niiden rusentuvan eli pönkkäsin ne vain toisiaan vasten laatikkoon. Noh, eihän se auttanut tarpeeksi kun olisi pitänyt laittaa enemmän vällyjä niin muutama oli mennyt vähän rikki. :smt011 Opinpahan siitä sitten että pitää huolella suunnitella. Kananmunat taas on menneet aika lailla 100% ehjinä perille, joskus on ollut pientä säröä pinnassa vaan kehittyneet silti tipuiksi asti.
samapi

Nykyään on kyllä niin helppoa vielä räpsästä kuva todisteeksi, puhelimet on niinhyvillä kameroilla varustettu että niillä saa kelpo kuvia. Kyllä minusta on ihan hyvä laittaa vielä jotaki tietoa haudonnan etenemisestä. Väärässä on se joka kuvittelee tällä harrastuksella tienaavansa. En ole enää edes yrittäny laskea mitä tämä lintuharrastus on maksanu... Tienannu olen ehkä kakssataa koko aikana mitä olen harrastanut, si niin sainhan mie vielä ämpärillisen mansikoita vaihtokauppana;)
Titiuu
rhode island

Sanoppa älä muuta, kyllä tuota rahaa on vaan palanu ja paljon. Ainakin itellä kun ei oo nuo linnut jääny vaan kanoihin... :smt044 :smt043
rilla

Mutta aatelkaas elämää ilman näitä siivekkäitä!
Kyllä se kuitenkin enemmän antaa kuin ottaa tää harrastus.

Ite olen huomannu,et parempi,kun ei niin ryppyotsaisesti suhtaudu tähän(kään) hommaan.
Huumorilla mennään,jos muuten tuppais ärsyttään.

Uusi kesä taas tulossa. Jokainen tipu on uusi elämä. :smt050 :smt050
Kuten nyt tuossa selkäni takana muutaman tunnin ikäinen naurukyyhky.
Jätin pesään vain toisen munan. Vähän pitäis tota lisääntymistä hillitä.
Pieni alaston rääpäle siellä on emon hoivattavana. :smt024 :smt024
samapi

Mie en hillitse tuolla navetalla kenenkään lisääntymishaluja, täyttä on :smt005 Täällä pirtissä on joutunu itteä hillitsemään kun aikamonenlaisia munia kuitenkin meidän pirttiin saapuu, varsinkin nyt kun laitoin hautomakoneeseen viirunmunia ja se ei tullut aivan täyteen [-X
Titiuu
rhode island

En kyllä suoraan sanottuna tiedä mitä sitä oikein tekisi jos ei näitä omia kottaraisia olisi. :smt017 Jonkinlainen henkireikä nämä kuitenki on, saa olla vaan rauhassa kun lähtee linnut hoitamaan. :smt050
Vastaa Viestiin