Tämmöstä olen pohdiskellut tuon yhden oman kuhanvaan-parveni kanssa, mikä sisältää ilmajokisia, kiuruvetisiä, ja eri maatiaisten sekoituksia, (loppuporukka on tehomunijoita ja faverolleja), että mikähän ihme siinä on että näillä ns. puhtailla maatiaisilla on aina ollut jotain ihme häikkää, kuten munan syöntiä ja huono emonvaisto, mutta sitten taas eri maatiaisten sekoituksilla ei mitään ongelmaa! Ilmajokiset on alunalkaen samasta kodista minulle tulleet, ja niillä sitä munansyönti taipumusta onkin ilmennyt, vaikka ruokavalio ja kaikki muukin on tismalleen sama kuin muillakin linnuilla, joilla taas ei ole mitään ongelmia minkään suhteen. Kiuruvetiset taas oli sitten semmoisia pelastusparkoja mitkä meille tuli vaan mukamas uutta kotia etsimään etteivät mene turhaan pataan, vaan enhän minä niitä raaskinu enää kiertoon laittaa. Kiuruvetisillä on tosiaan sitten ollut semmosta ihmeellistä pelleilyä hautomisten suhteen, palelluttavat poikasensa tai jättävät haudonnan loppusuoralla kesken.
Ihmetyttää vaan että onko tosiaan niin paska mäihä käyny että nämä tietyistä paikoista tulleet pökiöt on vaan sattunu minun kohalla, että nämä maatiaiskannat on kuitenkin oikeasti suht selväpäisiä, mutta minun kohalle ne ei vaan nyt osuneet...
Joka tapauksessa saavat olla tuossa hamaan tappiin asti kunnes muuten kuukahtavat iteksiään, mutta tästä pääsenkin itse asiaan eli parempien yksilöiden etsimiseen! Näitä eri kantoja kun on kuitenkin aika paljon, niin olisi mukava tietää mitä niistä valita.