Heissulivei

Olen päälle kaksikymppinen pohjalaasneito. Minulla ei ikinä ole ollut minkään sortin siivekkäitä lemmikkinä, mutta olen jo kauan haaveillut linnusta. Viimeisen vuoden aikana haave on kohdentunut lajeihin, joiden munia voisi mahdollisesti käyttää kotitaloustarkoituksiin. Toisaalta en ole vielä varma, onko minulla edes tarjota siivekkäälle sopivia elinoloja, eli aika lähtövaiheessa ollaan. Tarkempi tiedonhaku on siis paikallaan, siksi tänne linnullisten joukkoon soluttaudun
Sydämeni on vienyt
intialainen juoksuankka useammastakin syystä. Se on kuulemma hyvä munantuottaja, melko hiljainen, eikä pysty lentämään (ei karkaa niin helposti??). Ja onhan se pää pystyssä juokseva kaveri aika symppis

Miinuspuolena pidän suuren(?) pihatilan tarvetta ja uintihalukkuutta (ilmeisesti linnun on päästävä kokonaan veteen?). Lisäksi taitaa olla niin, etteivät haudo itsetoimisesti, eli poikasten saaminen taitaisi jäädä haaveeksi? No, näitä pohditaan sitä mukaa kun tietoa tulee lisää.
Tällä palstalla pyöriessäni bongasin myös omaan korvaan eksoottiselta kuulostavan
viiriäisen. Se vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta tuttavuudelta. Ankkaan verrattuna taitaa olla siinä mielessä "helpompi", ettei tarvitse uintimahdollisuutta eikä niin isoa ulkotilaa? Ilmeisesti myös suhteellisen hiljainen laji? Luulottelen myös, että sen käsittely olisi ankkaa helpompaa pienen koon vuoksi. Saatan olla hakoteillä... Miinuspuolena luultavasti se, että riittävätköhän pienet munat kaltaiselleni ahmatille alkuunkaan
Jos jollain on aikaa ja tarmoa, niin tässä pari kysymystä. Kuinka vanhaksi juoksuankat elävät, entä viiriäiset? Kuinka monta yksilöä parvessa olisi hyvä vähintään olla? Onko aina oltava kukko? Onko lajeilla erityisvaatimuksia, joita noviisi ei osaa ottaa huomioon? Aiheuttaako juoksuankan asento selkäongelmia ym. sairauksia? Otan myös mielelläni vastaan toiveitani vastaavia lajiehdotuksia: ei mahdottoman isot tilavaatimukset, munii hyvin, ei kovin äänekäs, kesyyntyy/käsiteltävissä.
No, tuossa oli jotain itsestäni ja haaveistani. Voipi käydä myös niin, että totean olevani sopimaton linnunomistajaksi. Silloin tyydyn fiilistelemään teidän muiden kuvia ja kertomuksia