Lemmikkikana
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Lemmikkikana
Hei oisko mitään kanaa jonka vois ottaa niinku lemmikiks (eli sisälle johonki isoon kanihäkkiin ym.)?Voiskos silkkikana olla sellanen?Ja montako munaa silkkikanan alle mahtuu?
-
fasunen
Re: Lemmikkikana
Kanihäkkiin tai vastaavaan en laittaisi mitään kanaa häkin pienen koon ja ennen kaikkea korkeuden takia. Huonosti lentevätkin kanat kun kuitenkin tykkäävät viettää yönsä orrella. Suuri aviaario (millaisissa esim. suuria papukaijoja pidetään) voisi olla sopivampi ratkaisu. Tälläinen kannattanee rakentaa itse, koska tarpeen suurta voi olla mahdoton löytää. Etenkin kun niitä kanoja pitäisi olla vähintään se kaksi mielellään kolme. Lisäksi olisi hyvä että kanaset pääsisivät ulkoilemaan kesäisin, vaikkapa parvekkeelle tehtyyn kesäkanalaan.
Lisäksi täytyy huomioida että kanat pehkuineen saavat aikaan moninkertaisen määrän pölyä verrattuna perinteisiin sisälintuihin. Kanojen kakan hajukin pitää huomioida, kun ei ole ihan siitä miedoimmasta päästä. (etenkin kerrostalossa asuessa, kun kyse ei ole vain omasta siedättäytymisestä) Pitopaikka lupien saaminen eviralta, kaupungilta ja naapureilta onkin sitten ihan oma lukunsa. (ei kuitenkaan kaikkialla mahdotonta)
Oletko harkinnut kanojen sijaan viiriäisiä? Niille on jo huomattavasti helpompaa järjestää sopivat elinolot sisätiloihin ja ovat kuitenkin kanalintuja.
Lisäksi täytyy huomioida että kanat pehkuineen saavat aikaan moninkertaisen määrän pölyä verrattuna perinteisiin sisälintuihin. Kanojen kakan hajukin pitää huomioida, kun ei ole ihan siitä miedoimmasta päästä. (etenkin kerrostalossa asuessa, kun kyse ei ole vain omasta siedättäytymisestä) Pitopaikka lupien saaminen eviralta, kaupungilta ja naapureilta onkin sitten ihan oma lukunsa. (ei kuitenkaan kaikkialla mahdotonta)
Oletko harkinnut kanojen sijaan viiriäisiä? Niille on jo huomattavasti helpompaa järjestää sopivat elinolot sisätiloihin ja ovat kuitenkin kanalintuja.
-
PieniHopea
Ei kai kanaa kanihäkkiin voi laittaa... eikä akvaarioon.
Ajatelkaa nyt millaista sen elämä olisi siellä? Pitää ajatella myös eläintä eikä vain omia mielitekoja.
Ajatelkaa nyt millaista sen elämä olisi siellä? Pitää ajatella myös eläintä eikä vain omia mielitekoja.
Hyviä vastauksia ja pointteja täytyy tosiaan harkita uudestaan.Mutta elikkä montako munaa tolle silkkikanan alle mahtuu?
Ja voiskos olla sopivampi vaikka sellanen iso papukaija häkki siis jos antais olla niitten sit välillä vapaana?
Ja voiskos olla sopivampi vaikka sellanen iso papukaija häkki siis jos antais olla niitten sit välillä vapaana?
Viiriäinen soveltuu paremmin sisälemmikiksi, kana stressaantuu herkästi, ja se sotkun määrä on valtava kun kanaa (tai kanoja) pitäisi talossa irrallaan. Mutta jos haluaa linnun sisälemmikiksi niin viiriäiset tosiaan soveltuvat siihen paremmin, tai ehkäpä undulaatit?
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
-
kukkopoika
- bankiva
On ne kanat joskus 1800-luvulla ollu sisällä lemmikkinä,vapaana pirtin lattialla mutta ei taida olla tämän ajan juttu.
http://kokoelmat.fng.fi/app?si=A%20III%201745
http://kokoelmat.fng.fi/app?si=A%20III%201745
No taidan unohtaa ton kana jutun.
-
fasunen
Jos tarkoitit akvaariolla minun vastaustani huomaa että puhun aviaariosta enkä akvaariosta. (aviaario on suuri sisälintujen tarhamainen häkki tai huone)PieniHopea kirjoitti:Ei kai kanaa kanihäkkiin voi laittaa... eikä akvaarioon.
Huomattavan paljon helpommalla tosiaan pääset, jos vaihdat lintulajia tai odotat josko tulevaisuudessa asut jossakin mihin saat oman kanalan.Junakassi kirjoitti:No taidan unohtaa ton kana jutun.
-
PieniHopea
Joo kyllä tarkoitin sun vastausta :D "pieni" lukihäiriö iski, pahoittelut!
Jotenkin tuntuu tuo häkissä pitäminen väärältä.... lintujen kohdalla, oli sitten kana tai undulaatti.
Itsellä on nyt kaksi kania jäljellä ja vaikka asuvat tallissa isoissa häkeissä niin silti... ei tunnu hyvältä vaan kun niitä ei voi vapaaksikaan päästää. Mutta sen takia en näitä kaneja enää ota tai sitten täytyy olla ihan erilaiset tilat, karsina josta suoraan ulkotarhaan tms.
Kana haisee, sotkee ja pölisee niin luulen, että tulisi vain mielipahaa jos sisälle ottaisi.
Jotenkin tuntuu tuo häkissä pitäminen väärältä.... lintujen kohdalla, oli sitten kana tai undulaatti.
Itsellä on nyt kaksi kania jäljellä ja vaikka asuvat tallissa isoissa häkeissä niin silti... ei tunnu hyvältä vaan kun niitä ei voi vapaaksikaan päästää. Mutta sen takia en näitä kaneja enää ota tai sitten täytyy olla ihan erilaiset tilat, karsina josta suoraan ulkotarhaan tms.
Kana haisee, sotkee ja pölisee niin luulen, että tulisi vain mielipahaa jos sisälle ottaisi.
-
Kate75
Minulla on tiput aina aluksi sisällä kasvamassa ja 3-4 tipun duna täytyy siivota todella usein hajuhaittojen vuoksi 3-4 kertaa päivässä ja niiden kasvaessa useammin (turve pitää hajua parhaiten (turpeenkin haju vaivaa sisällä), mutta aivan pienenä käytän niillä aluksi paksua siivouspaperia alla, joka on nopea vaihtaa). Sitten kun kasvavat siirrän ne kaninhäkkiin satulahuoneeseen ja kuivikkeena ollut joko turve tai kutteri ja ne 1-2kk poikaset saavat aivan uskomattoman pölyn aikaan! En olisi koskaan uskonut, että kolmesta pienestä kanasta tulee useiden millien paksuinen pöly kaikille käyttämättömille tasoille, satuloiden ja suitsien ym päälle! Nyt talvella aionkin siirtää tiput jatkokasvamaan navettaan, koska siellä mahtuu paremmin olemaan pölyä.
Pöly on ollut vaaleaa riippumatta siitä onko kuivikkeena kutteri vai turve.
Suosittelen sinua hankkimaan viiriäisiä, ovat hiljaisempia ja helpompia sisätiloissa ja ainakin minusta vähemmän haiseviakin. Pölyn määrästä en osaa sanoa, koska ne on meillä navetassa muiden lintujen kanssa. Mutta kyllähän nuo häkkilinnutkin pölisee lemmikeistä eniten.
Pöly on ollut vaaleaa riippumatta siitä onko kuivikkeena kutteri vai turve.
Suosittelen sinua hankkimaan viiriäisiä, ovat hiljaisempia ja helpompia sisätiloissa ja ainakin minusta vähemmän haiseviakin. Pölyn määrästä en osaa sanoa, koska ne on meillä navetassa muiden lintujen kanssa. Mutta kyllähän nuo häkkilinnutkin pölisee lemmikeistä eniten.
-
Kananen8
Minulla on ollut kana sisällä, eikä se haissut ollenkaan (ehkä nenäni oli tottunut?) Mutta se vaati päivittäistä siistimistä, useamman kerran. Pidin sitä kohtuuttomana - vaikka eihän se ollut mitään verrattuna esim. pennun opettamiseen tai vauvan vaippojen vaihtamiseen, jotka voin kuvitella paljon työläimmiksi. Mutta kanan jälkiä, ei niitä kuulu siivota!?
Kuivikkeena oli muistaakseni pohjalla kutteri ja päällä heinäkerros. Sitä ei tarvinnut usein vaihtaa, poistin vain tarvittaessa osan ja lisäsin kerran viikossa uutta. Pohja ei saa kastua - se on yleensä syy hajuun. Kun pohja toimii, linnun ruoka/vesi ei ole pilaantunutta ja lintu on terve, uloste kuivuu nopeasti eikä haise. Eri asia on kanalassa, jossa asuvat tiheästi, tai ilmanvaihto ei ole riittävä, silloin ammoniakin haju tuntuu. Tämän kerron siltä varalta, että hommaat viiriäisiä?
Vaikka kuinka pitäisi kanan hajuttomana jotta olisi sisälemmikki, en kannata ideaa. Itse annoin rakkaan kanani jo nuorikkona pois (olin aiemmin luopunut sen sisaruksista), kun en voinutkaan rakentaa sille ulkohäkkiä ja hankkia lajitovereita. Kana tarvitsee tietyn lajinomaisen ympäristön, parven, orret, tilaa liikkua ja kuopia...!! Ja lisäksi joillakin roduilla on yleensä hautomisvietti: ellet anna kanan hautoa tipuja, se istua nököttää vaikka maailman tappiin.
Muistan että minusta tuntui kurjalta, kun kana lensi olkapäälleni ja katselimme yhdessä ikkunasta ulos (vähän kyl aina pelotti se nokka silmän vieres): siellä ulkona kanan pitäisi saada liikkua! Tiedän että moni pitää kanoja epäinhimillisissä oloissa, jossain pienessä pimeässä kopassa, mutta vaikka olisi millainen sisähäkki ja liikkumatila, niin kana vaatii kanalan. Se olisi lopulta niin että itse asuu kanalassa, eikä päinvastoin.
Kuivikkeena oli muistaakseni pohjalla kutteri ja päällä heinäkerros. Sitä ei tarvinnut usein vaihtaa, poistin vain tarvittaessa osan ja lisäsin kerran viikossa uutta. Pohja ei saa kastua - se on yleensä syy hajuun. Kun pohja toimii, linnun ruoka/vesi ei ole pilaantunutta ja lintu on terve, uloste kuivuu nopeasti eikä haise. Eri asia on kanalassa, jossa asuvat tiheästi, tai ilmanvaihto ei ole riittävä, silloin ammoniakin haju tuntuu. Tämän kerron siltä varalta, että hommaat viiriäisiä?
Vaikka kuinka pitäisi kanan hajuttomana jotta olisi sisälemmikki, en kannata ideaa. Itse annoin rakkaan kanani jo nuorikkona pois (olin aiemmin luopunut sen sisaruksista), kun en voinutkaan rakentaa sille ulkohäkkiä ja hankkia lajitovereita. Kana tarvitsee tietyn lajinomaisen ympäristön, parven, orret, tilaa liikkua ja kuopia...!! Ja lisäksi joillakin roduilla on yleensä hautomisvietti: ellet anna kanan hautoa tipuja, se istua nököttää vaikka maailman tappiin.
Muistan että minusta tuntui kurjalta, kun kana lensi olkapäälleni ja katselimme yhdessä ikkunasta ulos (vähän kyl aina pelotti se nokka silmän vieres): siellä ulkona kanan pitäisi saada liikkua! Tiedän että moni pitää kanoja epäinhimillisissä oloissa, jossain pienessä pimeässä kopassa, mutta vaikka olisi millainen sisähäkki ja liikkumatila, niin kana vaatii kanalan. Se olisi lopulta niin että itse asuu kanalassa, eikä päinvastoin.