HAUTOMISONGELMA!!!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kanakaveri

HAUTOMISONGELMA!!!

Viesti Kirjoittaja kanakaveri »

Onko teillä kokemuksia nuorista kanoista, jotka muutaman viikon päästä muninnan aloittamisesta alkavat hautomaan? Olin onneni kukkuloilla prinsessamunista niin kauan kuin sitä sitten kesti. Kestääkö tämä kauan? Olen toista poistanut pesästä nyt kolme viikkoa ja tänään tämä toinen nuorikko aloitti. Huutavat vaan pesässä eeiiii! sulat pystyssä kun lähestyn. Kuuluuko tämä tähän muninnan aloitukseen, vai onko tämä pysyvä ominaisuus? Laukaisikohan konehaudotut tiput tämän vietin? Jatkuukohan tämä läpi talven vai tuleeko tauko? Minulla on tähän asti ollut Hy-Linejä ja ne ovat hoitaneet homman ja lähteet pihalle.
Maikki

Re: HAUTOMISONGELMA!!!

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jotkut kanat ovat niin kovia hautomaan, etteivät malta kuin hetken munia. Konehaudottujen tipujen osallisuutta en osaa sanoa, mutta joskus epäilen toisen kanan untuvikkojen laukaisevan muissakin hoivaviettiä. Ja yhden kanan istahdettua pesään, sinne saattaa yhtäkkiä jäädä useampikin kana (meillä oli lopulta 4 kanaa samassa pesässä). Sinnikkäimmät hautojat eivät välitä vuodenajoista.

Jos et halua nyt tipuja, niin hautova kana kannattaa eristää joksikin päiväksi vaikka kanihäkkiin. Sinne vain purut pohjalle sekä vesi- ja ruokakuppi. Pidä valoisalla paikalla, ettei häkki vaikuta liikaa pesältä. Meillä eristysselli on toiminut ja haudonta unohtuu. Myös teini-ikäisten kukkojen seuraan siirtäminen on toiminut (haudonta unohtuu kun pitää komennella yli-innokkaita polkijoita). Kana alkaa munimaan uudestaan jonkin ajan kuluttua, jos ei aloita sulkasatoa.
kanakaveri

Re: HAUTOMISONGELMA!!!

Viesti Kirjoittaja kanakaveri »

Suuri kiitos kattavasta vastauksesta :).
Vastaa Viestiin