äkänen kukko

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

tosimummo

Re: äkänen kukko

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

Meillä kukaan ei ole väistellyt tai varonut kukkoa, lapsiakin on kukko kyllä ennemmin väistänyt kuin lapset sitä. Ja silti se hyökkii nyt jaloille.

Lapsuudessani meillä oli sylikesy aikuinen kukko, joka muuttui vanhemmiten äkäiseksi, ja lopulta se oli pakko lopettaa. Muissa yhteyksissä eläinlääkärin kanssa asiasta jutellessa hän ohjeisti, että kukkoa ei saisi olla näkevinäänkään, pitäisi suhtautua kuin se olisi ilmaa. Näinkin on nyt tehty ihan kaiken varalta tämän kukon kanssa, mutta ei tunnu vaikuttavan sekään.

Mies sai kukon ensimmäistä kertaa päällensä toissapäivänä, ja kun kukko hyökkäsi jalkoja kohti, mies nappasikin sen syliin. Piti jonkin aikaa ja silitteli, kukko oli aika ihmeissään. Tiedä sitten pitemmän päälle, pahensiko tämä vain asiaa, mutta olihan se aika hupaista katseltavaa ainakin. :smt003
paulaliina

Viesti Kirjoittaja paulaliina »

Minä kun mietin kaikenlaista, niin olen pohtinut sitäkin, että olisiko luonnossa ärhäköin kukko se joka pääsee jatkamaan sukua. Eli siis vahvin. Ja siis elinvoimaisin. Kun ajattelee kananäkökulmasta, eikä ihmisen. Me ihmiset valitaan se kaunein ja kiltein. Siis se nössö. Ja voi olla, ettei tässä minun ajatelmassa ole päätä eikä häntää. Kaikki kiukkukukot olen syönyt.
hekla

Viesti Kirjoittaja hekla »

Mulla nyt 5 nuorta kukkoa ja talveksi ajattelin jättää yhden varakukon, jos vaan tulee edes kevääseen asti toimeen johtajakukon (sussex) kanssa, mutta tosi vaikeeta on päättää, kuka jää. Tahtoisin jättää ison orpingtonin, koska se on niin komea, reipas, rohkea, mutta se on myös ainoo joka välillä nokkasee mua jalasta. Olen "potkaissut" takaisin, jahdannut sen syliini, kieltänyt, komentanut väistämään, antanut herkkuja kädestä, eli se on ollut "tarkkiksella" jo pidemmän aikaa, tuloksetta, mutta edelleen vetkuttelen sen tappamisen kanssa ja elättelen toiveita, josko se siitä rauhottuisi. Olen elänyt siinä luulossa, että orppikukot on yleensä kilttejä. Mistä siis tiedän, onko kukon mahtaileva käytös vain ohimenevää murrosikää vai onko se oikeesti luonteeltaan ihan m*lkku? :smt042
Peppilotta

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Hei!
Ottaako kukko sinusta sellaisen otteen että se aikoisi polkea?
Jos ottaa, niin tämä loppuu jahka kukko saa omia kanoja poljettavaksi. Jos taas pääkukko ei salli varakukolle omia kanoja, niin kukon polkuyritykset sinua kohtaan saattavat lisääntyä niin että kukko on koko ajan sinun perässä nipistelemässä pohkeista. Kun kukon ottaa syliin, niin se rauhoittuu ja jää tyytyväisenä syliin siliteltäväksi.
Seuraa tilannetta ja sylittele kukkoa, sylikesy kiltti kukko löytää helpommin uuden kodin jos pääkukko ei hyväksy sitä apukukoksi.
Onnea matkaan :smt023
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Mulla ainakin nyppii housunlahkeita sekä orppikukot että kanat ja se tarkottaa meillä huomioo eli herkkuja tai että ota minut syliin :smt050
awokoch

Viesti Kirjoittaja awokoch »

Topi kukko meinasi alkaa hyppimään päälle, mutta kylmän veden loraus kastelukannusta niskaan hillitsi hyökkäilyä. :smt018
tosimummo

Raksu kirjoitti:Mulla ainakin nyppii housunlahkeita sekä orppikukot että kanat ja se tarkottaa meillä huomioo eli herkkuja tai että ota minut syliin :smt050
Tuo on epäilemättä hyyvin hyvin erilaista nyppimistä kuin meidän kukon nokkiminen. Tuolla se oli selkeästi aggressiivista, ja jos ajoi pois, oli samantien tulossa siivet harallaan takaisin kintuille. Vesi oli tosiaan hyvä varokeino pitää mukana. Sitä vähän varoi. En tiedä onko kukko saanut pitää henkensä, ja miten käyttäytyy nykyään, sen kuulemme kenties keväällä kun haemme kanoja talvihoidosta. :smt002
tosimummo

tosimummo kirjoitti:
Raksu kirjoitti:Mulla ainakin nyppii housunlahkeita sekä orppikukot että kanat ja se tarkottaa meillä huomioo eli herkkuja tai että ota minut syliin :smt050
Tuo on epäilemättä hyyvin hyvin erilaista nyppimistä kuin meidän kukon nokkiminen. Tuolla se oli selkeästi aggressiivista, ja jos ajoi pois, oli samantien tulossa siivet harallaan takaisin kintuille. Vesi oli tosiaan hyvä varokeino pitää mukana. Sitä vähän varoi. En tiedä onko kukko saanut pitää henkensä, ja miten käyttäytyy nykyään, sen kuulemme kenties keväällä kun haemme kanoja talvihoidosta. :smt002
Ei ollut saanut kukko pitää henkeään, oli kiusannut kanoja niin että pääsi hengestään lopulta. Hyvä niin. Semmoinen äkäpussi olikin. Nyt ihmetellään tuota nykyistä kukkoa, joka saatiin tilalle, ja joka kuulemma on ollut kiltti. On ollut meillä vajaan vuorokauden, ja käyttäytyy kuten kukon kuuluukin, mutta kun minä menin aamulla pahaa aavistamatta häkkiin katsomaan munat, se nokkaisi takaapäin nilkkaan, enkä voinut olla varma, mitä se meinasi, kun en nähnyt millä mielin se sieltä tuli. No kun menin tänään toisen kerran häkkiin, se tuli kohti ihan uhitellen, olisi tullut päälle jos olisin jäänyt odottelemaan. Potkun sai kaulaansa, ja silti yritti heti uudestaan tulla päälle, kun vähän käännyin selin siihen. Muuttuuko kukko noin radikaalisti paikanvaihdoksen myötä? :smt017
Preeriaeustoma

Viesti Kirjoittaja Preeriaeustoma »

Minusta tuo kukon hyökkäily on ihan normaalia parven ja pesän suojausta kanalinnuilla, ei niinkään mitään " ihmisen kunnioitusta" tms.Joillain se on voimakkaampaa ja jollain sitä ei ole ollenkaan.Mielestäni jos kukko hyökkii kovin se ei ole sopiva lemmikiksi koska se ei sopeudu jatkuvaan "pesän häirintään", kuten ajattelisin tälläisen kukon ajattelevan ihmisten normaalista kulkemisesta.Siis ajattelisin että tuollainen kukko saattaisi olla parasta lopettaa sen itsensä vuoksi. :smt017
Vastaa Viestiin