äkänen kukko

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

vimilasa

äkänen kukko

Viesti Kirjoittaja vimilasa »

Mitä tehdä kukolle, joka käy ihmisten päälle? Onko muita vaihtoehtoja kun pataan?
:smt013
Peppilotta

Re: äkänen kukko

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Hei!
Reilun vuoden ajan olen munanettiä seurannut ja suurin osa on ollut sitä mieltä että vihaiset ja päällehyökkäilevät kukot pataan... Muutama urhea on sitkeästi jatkanut kukon kesyttämistä.

Itse sain pääsiäisenä päälle vieraan Wyandottekukon, se pääsi jaloillaan potkaisemaan minua pari kertaa kämmenselkään ja saipa niin pahasti iskettyä että käsi on vieläkin ajoittain kipeä :smt013

Suosittelen että hankit kiltin kukon, niitäkin on joskus tarjolla. Meilläkin vielä yksi hieno ja superkiltti sylikukko etsii kotia :smt006 Jos kiinnostaa niin katso Myydään -palstalta Peppilotan ilmoitus ja ota yhteyttä :smt024

T. Peppilotta
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Joo, kilttejä kukkoja on maailmassa niin paljon, että tuhmat joutaa säälittä pataan.
kiva kana

Viesti Kirjoittaja kiva kana »

hei! kannattaa käyttää vähemmän punaisia vaatteita/kenkiä kanalassa. meidänkin kukko on ollut minulle vähän päällekäyvä kun käytin punaisia kenkiä kanalassa. kun aloin kayttää ruskeita ja mustia kenkiä niin johan loppui meteli :smt023
Annir85

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

kiva kana kirjoitti:hei! kannattaa käyttää vähemmän punaisia vaatteita/kenkiä kanalassa. meidänkin kukko on ollut minulle vähän päällekäyvä kun käytin punaisia kenkiä kanalassa. kun aloin kayttää ruskeita ja mustia kenkiä niin johan loppui meteli :smt023
Tuokin on totta, mutta kun kukko on oikeasti kiukkuinen niin ei se vaatteiden väristä ole enää kiinni, että käykö päälle vai ei :smt009
Joku mainitsi kaataneensa pariin kertaan reilusti vettä kukon niskaan kun se hyökkäsi, oli kuulemma tepsinyt muutaman kerran jälkeen. Sitä en sitten tiedä, että kävikö vielä muiden päälle...
pingu

Viesti Kirjoittaja pingu »

Hankalata sekin on, jos ei muuten voi kanalassa kulkea kuin vesisaavi kainalossa tai tietynvärisissä vaatteissa. Meillä on ainakin nollatoleranssi, kukon pitää tietää paikkansa ja sillä selevä, kenenkään päälle ei saa tulla, ikinä. Onni vielä, että yhtään kukkoa ei ole tarvinnut pölkylle äkäsyyden takia viedä, muuten vaan haluttu pakastaa.
samapi

Viesti Kirjoittaja samapi »

Muuten vaan haluttu pakastaa... :smt044 Pakkohan se on , jos on liikaa kukkoja. Mulla on yks silkkikukko joka on hiukan arvaamaton.Olen antanu henkensä pitää ja kukko pojat, joita siitä on syntyny on ollu kaikki kilttejä, tähän asti. Nykyään meillä vallitsee kunnioitus, kumminki päin. En yritäkkään seku mennä oleskeleen niiden kanssa, annan vain ruuan ja kerään munat ja sitte saavat olla rauhassa.( Mie saan kanssa olla rauhassa) Silloin kun on hautovia kanasia Turolla vahdittavana niin silloin sillä meinaa yleensä hermo mennä minun kanssa :smt040
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Minun mielipiteeni on, että parempi pistää kukko pataan, kuin pakoilla sen hyökkäyksiä vuodesta toiseen. Onhan kanalaankin rentouttavampi mennä, kun ei tarvitse miettiä vaatteiden väriä tai sitä, että onhan jokin itsepuolustusväline matkassa. Kukollekin on varmaan stressaavaa, jos sen on jatkuvasti suojeltava kanoja enemmän tai vähemmän aggressiivisesti, ja kokee ihmiset uhaksi parvelleen.

Ainahan kukolle voi antaa kurinpalautusta, mutta sekään ei aina auta, ja vaikka auttaisi niin se ei estä kyseisen kukon jälkeläisten mahdollista vihaisuutta. Eli helpointa lienee suoraan pistää pois vihainen kukko ja hankkia kiltimpi tilalle.

Kun itse olin 8-9-vuotias, Turo-kukkoni oli niin vihainen että hyvä jos pystyin itse kanat ruokkimaan, polvessakin oli pitkään arpi kukon nokasta... Muistan vieläkin miten pihalla kulkiessa kuumotti, että kukko hyppää jostain puskasta kinttuihin :smt003 Sitä ei sitten pitkään katseltu, ja heti oli harmonisempi tunnelma koko kanalassa kun uusi kukko oli ystävällinen :smt023
tosimummo

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

Meillä on kesän aikaan miehen ikään kasvanut kukko, jolla on neljän kanan parvi hoideltavanaan. Ollut tähän saakka nöyrä ja kiltti kukko tosin ei syli- tai silityskesy. On oppinut kiekumaan kesän aikana, samoin polkemaan kanoja. Kohtelias tyyppi kun sille päälle sattuu, herkkupalat tarjoilee aina kanoille ja jättäytyy itse ilman.

Pari viikkoa sitten se alkoi uhitella (kosiskella?) kanoja kulkemalla sivuaskeleita niitä kohti toinen siipi maata viistäen, vähän kuin "metso soitimella". Samoihin aikoihin lapset alkoivat väittää, että kukko jahtaa niitä ja nokkii. En oikein uskonut, kun olin aikaisemmin nähnyt, miten kukko tai kana nappasi lapsen kädestä liian alhaalla pidetyn leivän palan tai muun herkun, joka oli tahallaan vähän kuin tyrkyllä. Myöhemmin kuitenkin onnistuin näkemään muutaman perään lähdön, ja yhden nokkaisujäljenkin sai 5-vuotias nilkkaansa kukosta. Tänä iltana sitten kanoja häkkiin sulkiessani kukko lähti minun perääni juoksemaan, kun oltiin häkkiin peräkanaa menossa, ja nokkaisi minua pohkeesta. Potkaisin spontaanisti takaisin, että "minuahan et noki!" Ei niin, että se olisi kukolle kipeää tehnyt, mutta säikähtipähän.

Mitä sanotte, kokeneemmat kukkoilijat, johtaako kuvailemani käytös väistämättä siihen että kukko on muuttumassa aggressiiviseksi, vai onko tuo vain joku kehitysvaihe, joka menee ohi? Kanat ovat lähdössä uudelle omistajalle kunhan syksy koittaa, liekö paras hankkiutua kukosta eroon jo ennen sitä vai antaako sille vielä mahollisuuden?
Eme

Viesti Kirjoittaja Eme »

Meillä jaloille nokkiminen on väistämättä johtanut aina jaloille hyökkäilyyn ja jonkun kohdalla myös naamalle hyökkäämiseen. Voithan tuota katsoa vielä jonkun viikon, jos asettuisi, mutta älä liian pitkään. On lapsilla silmän korkeus sen verran lähellä kukkoa, että tulee pahaa jälkeä jos käy päälle.
Titiuu
rhode island

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

En minäkään rupeaisi päälle käyvää kukkoa pitämään. :smt009 Tälle keväälle menikin yksi kukko sen takia pataan kun alkoi iän myötä hyökkimään.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
tosimummo

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

Minä olisin myös jo laittamassa kukon pois, jo senkin vuoksi, että minua on alkanut tympiä kanalaan meno, saa koko ajan olla varuillaan niin eihän se kivalle tunnu. Siippa mielellään katsoisi vielä, "kun on niin komeakin". Siis kukko. Mutta kyllä minä vahvasti alan olla padan kannalla jo. Mieskin sai sen jo kerran kintuilleen, nappasi pokalla syliin. Olihan se sen hetken nöyrää kukkoa kun oli sylissä napakassa otteessa mutta liekö vain pahensi tilannetta pitemmän päälle.
Mim

Viesti Kirjoittaja Mim »

Olen myös miettinyt kukkojen syvintä olemusta. Hevosien kanssa ikäni touhunneena tuli mieleen kysymys, että väistätättekö te kokeneemmat välillä kukkojanne, ikäänkuin muistutuksena, kuka liikuttaa ketä? Esim. jos pihapolulla satutte samalle linjalle kapeassa kohdassa, kumpi väistä? No, sanomattakin on selvää, että tietenkin kukon tulisi väistää, mutta itse ainakin huomaan, että sortseissa ja ilman kättä pidempää ei tule ihan ekana mieleen provosoida kukkoa, mielummin viistän siitä vierestä ohi ja annan sen olla enemmänkin omissa oloissaan ja hoitaa hommansa.

Minulla kun kävi niin, että aikuinen 2-3 vuotias kukko tuli meille keväällä neljän kananuorikon kanssa. Oli kuuleman mukaan ollut aina kiltti. 3 kk meni hyvin, kanat alkoi munia ja kukko oli niile kohtelias ja hyvä kukko. Pistin merkille jossain vaiheessa, että minusta kukko ei väistänyt enää niin herkästi ihmistä/ minua kuin alussa. Seistä tönötti vaan ja tarkkaili jos käveli vierestä.

Eräs kaunis päivä kun olivat ulkoilleet pitkään ja alkoivat siirtya tarhan puolelle itsekseen, sattui jotain yllättävää. Olin vaihtamassa vettä tarhassa, niin kukko tuli ensin kipeästi nokkasemaan pohkeesta, spontaanisti jalalla työnsin/ potkaisin "nätisti" sen kauemmas. Jatkoin touhuja sitä tarkkaillen ja se tarkkaili minua. Lähdin hiljalleen "muina naisina" portille päin, jolloin se teki sellaisen hyppypotkun ylös. Onneksi sain käden väliin, olisi osunut muuten hartia-kaula -seudulle :(
Sain huiskittua sen kädessä olevalla takilla kauemmaks, mutta siltikin vaan tarkkaili minua, eikä kääntynyt pakenemaan, peruutti kyllä.
Olin sen verta järkyttynyt tapahtuneesta (kokematon kana-kukko -ihminen), että siinä vaiheessa jätin homman siihen ja menin paikkamaan verta valuvia kannushaavoja.

Teimme testin miheni kanssa vielä seuraavana päivänä, että hän meni tarhaan myös hengailemaan (oli kättä pidempää mukana kuitenkin). Kukko hyökkäsi myös hänen päälleen. Silloin teimme päätöksen, että kukko saa lähteä paremmille matomaille. Itsemme ja lapsien vuoksi ja kanojenkin vuoksi, että saavat edelleen ulkoilla vapaasti.

Näin jälkikäteen asiaa läpikäyneenä haluaisin oppia miten kukkojen kanssa tulee olla ja mitä minun olisi pitänyt tehdä. Osaatteko kertoa, mitä tapahtui ja miksi kuvaukseni perusteella? Iso kiitos etukäteen :)
Titiuu
rhode island

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Hmmm, minä todennäköisesti teen juurikin tuota "väistättämistä", ja kyllä ne kummasti kukot väistää ilman kahinaa kun minä tuun ja "jyrään". :smt003 Paitsi tietty minun vanhaherra Jamppa jalkavaivoineen on ansainnut aina hellyttelyä herkkuineen ja sen kierrän kyllä ettei sillä tarvitsisi liikkua turhaan :smt049 Siinä on kyllä kukko minkä soisin elävän ikuisesti, niin upea luonne ja käytös kaikkia kohtaan.
Ei vaan ihan tosi, kyllä siinä jos rupiaa ite niitä kukkoja itse väistelemään ja arkailemaan niin antaa minun mielestä vähän väärää signaalia sille eläimellekin.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Mim

Viesti Kirjoittaja Mim »

Kiitokset. Niin vähän arvelinkin, että vähän riippuen persoonasta, väistättämistä varmaan kannattaisi harrastaa tarkemmin. Muistelen, että välillä kävelinkin niin, että kukko joutui väistämään, mutta en ollut varmaankaan täysin johdonmukainen ja tarkka asian suhteen. Signaalit on samat elukoilla kuin elukoilla. No, oppia ikä kaikki....
Vastaa Viestiin