kanat syö omat munansa..luultavasti
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
mahannus
kanat syö omat munansa..luultavasti
Tein pariin munaan kynällä merkit ja ne oli kanalasta tai toinen niistä hävinnyt, epäilen että syövät omat munansa kun munia ei juuri tule.
Mitä sille kannattas tehdä, ja minkä kokoiset hautomakopperot pitäis kanoilla olla? Käykö vaikka pahvilaatikko jossa oviaukko?
Mulla sen verran pieni tuo sisätila että sinne ei kovin kummosia voi rakennella mut sinne lattianrajaan kyllä vierekkäin sais muutaman pahvilaatikon vierekkäin
Mitä sille kannattas tehdä, ja minkä kokoiset hautomakopperot pitäis kanoilla olla? Käykö vaikka pahvilaatikko jossa oviaukko?
Mulla sen verran pieni tuo sisätila että sinne ei kovin kummosia voi rakennella mut sinne lattianrajaan kyllä vierekkäin sais muutaman pahvilaatikon vierekkäin
-
kanakyseliä
Re: kanat syö omat munansa..luultavasti
No höh. Kyllä meillä ainakin kanat söivät omia muniaan
kunnes kyllästyttiin siihen että sotkivat munilla kanalaa. ja kyllä pahvi laatikkokin käy muninta pesänä 
-
viiruhullu
Meilläkin, jos ne ovat rikki esim. Pudotuksen takia, silloin jätetään lattialle. 
-
Kananen8
En tiedä onko rikkinäisen munan jättämisessä se riski, että yrittävät sitten rikkoa myös ehjiä munia? Munintakanaloissa ainakin lattiamunat pyritään keräämään mahdollisimman pian pois: ei vain sen takia ettei tulis yhä enemmän lattiamunia, vaan myös siksi, ettei niitä ruveta rikkomaan ja syömään. Kanat ottavat toisistaan mallia. Viiriäismunan kuori on kyllä vahva, tai ainakin se kalvo... mutta niin on myös viiriäisen nokka? Joskus viiriäiset nokkivat muniensa tummia läiskiä, ja saavat sitä pintaväriä irti. En tiedä olisiko nokaniskussa kovempikin voima, jos tietäisivät mitä munan sisältä löytyy. En ole koskaan kuullut viiriäisten rikkovan ja syövän omia munia.
-
Lilli kanuli
Kanoille ei välttämättä kannata syöttää munia koska kanalle voi tulla halu saada munia ja ne voivat ruveta syömään omia munia.
Tekomunia tilalle ja pesien hämärtäminen! liha-kalkkikuuri vois tehdä myös terää! 
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
-
Anna
Olen ihan kirjasta lukenut ja myös täältä foorumista saman asian: ÄLÄ IKINÄ JÄTÄ RIKKOUTUNUTTA MUNAA KANOILLE SYÖTÄVÄKSI!. Oppivat syömään myös muut munat. Munia vai tarjota kanoille, kunhan se ei näytä munalta. En itse tarjoa kanoille raakaa munaa - ehkä se makukin voi johdattaa kannibalismin tielle tilaisuuden tullee. Kuoret puhtaina, murskattuina. Selatkaa keskusteluja tällä foorumilla.