3 tehotyttöä lopettivat munintansa viime maaliskuussa eli nyt jo vähintään 7 kk munimatta, ikääkin vain n. 3 vuotta. yhden laitoin sitten teuraaksi n. kuukausi sitten ja sisältä löytyi suuri määrä munanalkioita, eli erikokoisia keltuaisia. Toisin sanoen eivät ole liian vanhojakaan. Sitten kesällä maatiaisetkin lopettivat munintansa. Nyt minulla on vain 1 sekarotuinen, jossa siis kait silkkiä joukossa, joka munii harvakseltaan. 8 munimatonta! läpi kesän munia tuli vain silloin tällöin ja jopa yksi nuorikko, vihreitä muniva sekuli, lopetti myös kesällä. Nythän ne on juuri läpikäyneet sulkasadon joten osa munimattomuutta on sitä, mutta ei koko kesä ole sitä.
Olen jutellut eläinlääkärin kanssa, eikä hänkään osannut mitään sanoa. Kyseli vain ruokinnasta ja ulkoilusta sekä mahdollisista munarosvoista tai piilopesistä. Ja kuu kaikki noi on jo poissuljettuja.
Tosin el määräsi sitten 7 päivän flubenol-kuurin, jos vaikka kyseessä olisi jotkin suolinkaiset. Jos... ja jos.
Aika onnetonta kun on 9 kanaa ja munia tulee joka toinen tai kolmas päivä yksi!
Auttakaa kokeneet ja ehdotelkaa edes jotain.
Kaikki on siis muuten kunnossa. Puhtaat ja hyvät tilat, vapaasti kulkevat sisällä ja ulkona, ulkona aidattua tilaa muutama sata neliötä ja sen lisäksi täysin vapaata juoksentelua. Ruokana punahelttaa ja kotijätteitä sekä kaikkia mahdollisia jyviä, on kalkkia eri versioina ja kaikkea mahdollista. Prrrrr....