Kanala ilman kukkoa
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
metsienhipit
Kanala ilman kukkoa
Yritin etsiskellä aiheesta kirjotuksia mutta en oikein löytänyt hakemaani. Eli meidän olisi tarkoitus taas monen vuoden tauon jälkeen ottaa omia kanoja, ongelma vaan on siinä että emme voi ottaa kukkoa. Tarina on pitkä mutta lyhykäisyydessään se menisi näin. Meidän naapurissa asustaa henkilö jolla on jonkinverran mielenterveysongelmia ja meidän aikasempi kukko pahensi tämän ihmisen ääniharhoja niin pahasti että kohtasimme toisemme jopa oikeudessa asti. Noh nyt on kyseinen ihminen saanut tarvitsemansa avun ja rauha on palannut kyläämme.
Kuinka hyvin kanat pärjää ilman kukkoa? Minä kun en halua kys ihmiselle enää pahemmaksi tehdä tuota eloa eli kukko on pakko jättää pois meidän kanalasta. Toiveessa olisi saada orppeja kanalaan niin muninnan takia kuin myös lihan takia. Orpeista vielä kysäsisin että kuinka nuorena kukkopojat voi laittaa pataan? Onko ne jo syönti vaiheessa oppinut kiekumaan?
Kuinka hyvin kanat pärjää ilman kukkoa? Minä kun en halua kys ihmiselle enää pahemmaksi tehdä tuota eloa eli kukko on pakko jättää pois meidän kanalasta. Toiveessa olisi saada orppeja kanalaan niin muninnan takia kuin myös lihan takia. Orpeista vielä kysäsisin että kuinka nuorena kukkopojat voi laittaa pataan? Onko ne jo syönti vaiheessa oppinut kiekumaan?
-
Kalevi
Re: Kanala ilman kukkoa
Meillä on kanala ilman kukkoa. Hyvin toimi, parina viimeviikkona tosin on vähän hankaluuksia, kun joukkoon lisättiin vain yksi kana ja se meinaa tulla kiusatuksi 
Meillä on johtajakana, joka on ottanut laumassa kukon aseman. Se pitää ilkeät kanat kurissa ja antaa muiden kanojen syödä ensin, ennenkuin itse suuntaa ruokakupille. Sitten meillä on äitihahmo, joka on kaikkien kaveri eikä kiusaa ketään, "pusuttelee" vain muiden suupielet puhtaiksi
Tuo yhden kanan laumaan lisääminen ei tainnut olla kovin hyvä juttu, ennen sitä kaikki oli hyvin ja jokaisella kanalla oli oma paikkansa ja arvonsa laumassa, mutta niiden kokemusten perusteella sanoisin, että huoletta voit ottaa pelkkiä kanoja
Meillä on johtajakana, joka on ottanut laumassa kukon aseman. Se pitää ilkeät kanat kurissa ja antaa muiden kanojen syödä ensin, ennenkuin itse suuntaa ruokakupille. Sitten meillä on äitihahmo, joka on kaikkien kaveri eikä kiusaa ketään, "pusuttelee" vain muiden suupielet puhtaiksi
Tuo yhden kanan laumaan lisääminen ei tainnut olla kovin hyvä juttu, ennen sitä kaikki oli hyvin ja jokaisella kanalla oli oma paikkansa ja arvonsa laumassa, mutta niiden kokemusten perusteella sanoisin, että huoletta voit ottaa pelkkiä kanoja
-
Raksu
Kyllä meillä ainakin orppipojat ovat alkaneet kiekumaan jo 8 viikkoisina osa ja ei todellakaan vielä syöntikunnossa 
-
Mikka
Kyllähä ne kanat pärjää, ainut heikompi juttuha tuossa on kun joutuu ostamaan haudottavat munat muualta..
-
rilla
Pärjäileehän kanat ilman kukkoakin toki.
Yleensä porukassa on johtajakana.
Toimet hoituu ilman isäntää,mut lisääntymistä sitte ei tapahdu tietystikään.
Mut siitosmuniahan saa ostaa.
Yleensä porukassa on johtajakana.
Toimet hoituu ilman isäntää,mut lisääntymistä sitte ei tapahdu tietystikään.
Mut siitosmuniahan saa ostaa.
-
anha
Meillä ei myöskään ole kukkoa kun naapuri ei perustanu sen kiekumisesta. Ei haluttu pilata naapurivälejä tai aiheuttaa kanavihaa joten kukko sai mennä
Kanat on kyllä pärjänny vallan mainiosti.
Mutta kysymys... vaikuttasko kukottomuus pitkällä tähtäimellä munintaan? Miehen ystävä oli tuumannu että voisivat lopettaa muninnan!?
Itse mietin kans jotta jos ykskään noista vaikuttaa haudontaintoiselta ni parvea vois kartuttaa sitten ostomunilla...
Kanat on kyllä pärjänny vallan mainiosti.
Mutta kysymys... vaikuttasko kukottomuus pitkällä tähtäimellä munintaan? Miehen ystävä oli tuumannu että voisivat lopettaa muninnan!?
Itse mietin kans jotta jos ykskään noista vaikuttaa haudontaintoiselta ni parvea vois kartuttaa sitten ostomunilla...
-
Kalevi
Kyllä täällä ainakin munitaan ahkerasti, yksi hautoo niin on tauolla, kaikki muut munivat. Kanoja tosiaan 9 kpl, munia tulee keskimäärin ehkä 5-7 päivässä 
-
metsienhipit
Tänään sitten viimein saatiin kanoja kanalaan
3 ihanaa orppi lyyliä. Toisaalta nyt ku näin orppi kukon koko komeudessaan niin miten kummassa voin olla haluamatta sellasta omaan kanalaani. Noh katsotaan sanoi tohtori. Jos vielä muutaman kanan saisin tohon jengiin lisäksi niin ehkä se kukko unohtuu ajatuksista.
-
Indica
Onkos näitä kukottomia kanaloita useampiakin?
Koko ajan olen pitänyt ihan selkeänä että kukko meille tulee, totta kai tulee, pakkohan sellainen on olla!
No eilen sitten syttyi päässä sellainen pieni lamppu, että mitenkäs tuo naapurin kenneli monine pihakoirineen mahtaa reagoida kiekumiseen, ja miten kukko haukkumiseen.. tuleekohan ympäripäiväinen (joskus on koirat yömyöhään pihalla) huutokilpailu kukon ja koirien välillä. Eihän sitä sitten kestäis kukaan, naapureilta varmaan palaisi käämit.
Olin ajatuksesta ensin vähän lannistunut, sitten aloin etsimään lisätietoa kukottomasta kanalasta. Edelleen kyllä tuntuisi siltä, että kukko on kanoille se luonnollinen ja tarpeellinen kaveri. Eli kai ne olis onnellisempia ja tasapainoisempia sen kukon kanssa. Mutta ei helevetti enhän mä nyt tämän takia voi alkaa kanalahaavetta hautaamaan?
Ei me taajamassa asuta, vaan kylässä maaseutumaisemissa. Mutta on tässä naapureita kuitenkin sen verran lähellä, etten lähde heitä kiusaamaan. Voe huokaus..
Koko ajan olen pitänyt ihan selkeänä että kukko meille tulee, totta kai tulee, pakkohan sellainen on olla!
No eilen sitten syttyi päässä sellainen pieni lamppu, että mitenkäs tuo naapurin kenneli monine pihakoirineen mahtaa reagoida kiekumiseen, ja miten kukko haukkumiseen.. tuleekohan ympäripäiväinen (joskus on koirat yömyöhään pihalla) huutokilpailu kukon ja koirien välillä. Eihän sitä sitten kestäis kukaan, naapureilta varmaan palaisi käämit.
Olin ajatuksesta ensin vähän lannistunut, sitten aloin etsimään lisätietoa kukottomasta kanalasta. Edelleen kyllä tuntuisi siltä, että kukko on kanoille se luonnollinen ja tarpeellinen kaveri. Eli kai ne olis onnellisempia ja tasapainoisempia sen kukon kanssa. Mutta ei helevetti enhän mä nyt tämän takia voi alkaa kanalahaavetta hautaamaan?
Ei me taajamassa asuta, vaan kylässä maaseutumaisemissa. Mutta on tässä naapureita kuitenkin sen verran lähellä, etten lähde heitä kiusaamaan. Voe huokaus..
-
Raksu
Meillä on maatila keskellä taajamaa ja kukko on ja kukaan ei oo koskaan valittanu ja kyllä kanoilla on mukavampi olla kun kukko vahtii ja huolehtii niistä, mie en päästä kanoja aamulla ennen kuutta pihalle ja yöt ovat sisätiloissa ettei ihan neljältä alkais kiekaamaan vaan mun kukot ei oo ollu kovia kiekumaan kukaan ja orppeja ovat ja niillä on sellanen matala ääni 
-
Indica
Meilläkin olisi kyllä eristetty kanala ja kukko hoitelisi aamukiekumiset siellä sisällä, samoin illalla laittaisin kanat sisälle järkevään aikaan. Ei siitä kukosta varmaan niin paljon meteliä lähde ettei tilannetta jollain tavalla saataisi ratkaistua
Ja kai ne naapurin koirat joskus (ehkä) tottuvat uusiin ääniin eivätkä aloita joka potpotuksesta haukkukuoroa.
No katotaan miten käy, kokeilemalla selviää!
No katotaan miten käy, kokeilemalla selviää!