Valaistus kanalassa.

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Tupsun tila!

Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Tupsun tila! »

Moro. Tämmöstä asiaa haluaisin kysyä, että pitäisikö kanalassa olla myös yöllä joku valo päällä? Vai onko ok että on ihan pimeää? Kiitos vastauksista jo etukäteen. :smt001
kaisumaria
siebenbürger
Viestit: 521
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä on ainakin pimeää. Toistaiseksi siellä palaa 7-19 yksi 60 w hehkulamppu, joka riittää tällä säällä pitämään kanalan lämpimänäkin. Kanoille ei pitäisikään olla yövaloa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Aberkios

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Yöllä ei valoa tarvita, mutta valojen sammuminen olisi hyvä tapahtua kahdessa vaiheessa. Etenkin jos pimeys kanalaan tulee kovin aikaisin. Ensimmäisessä "aallossa" orrelle menevät yleensä kukko eliittikanojensa kanssa. Syrjityt ja nuorikot viimeisenä. Valojen sammuminen rytmittää näin yöpuulle menemistä, eivätkä pahnanpohjimmaiset jää yöksi lattialle. Yöpuulle siirtymisessä sopua auttaa myös jos kanalassa on orsia kahdessa tasossa eri "kastien" kanoja varten.
Maru

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Maru »

Hei, miten sä sammutat valot kahdessa vaiheessa ?
Huomena just tulee sähkis valoja ym laittaa. Ajattelin kellokytkimen taa valot.

Toimiiko niin, et ensin valot sammuu ja minutin tai puolen jälkee syttyvät uudestaan pariksi minuutiksi.
Olen miettinyt miten alkuun toimivat, kun valo katkeaa kerrasta. Ei tuu hämärää niinkuin luonnonvalossa.
Kokemuksesta tiedän, et ajan kanssa oppivat kyl tietämään ja ennakoimaan milloin valot menee pois.
Vanhas leikkimökki kanalas kajasti ikkunasta kuitenkin ulkoa valoa. Nykyises säkkipimeää.
tuulih

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Kaksi valoa, joihin kumpaankin oma ajastin, toinen vain syttyy aiemmin ja sammuu myöhemmin kuin toinen. Tai erikseen himmeä sarastus/iltaruskovalo joka palaa ennen ja jälkeen varsinaisen valaisimen syttymistä.
Maru

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Maru »

Sähkis ei halua roikal virittää pistorasiaan ajastin käyttöistä valoa. Siksi asennus kellokytkimen taa.
Ne maksaa n 150e kpl. En kyl raaski 2 valoa laittaa.
Maikki

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Meillä iltavalona toimii isännältä pöllitty työvalaisin. Kyllähän sellaisen voisi laittaa erillisellä ajastimella talven ajaksi kanalaan syttymään/sammumaan sopivaan aikaan? Meidän kanalasssa valaistus on onnistunut ainakin toistaiseksi manuaalisesti, mutta käyttäisin ulkokäyttöön sopivaa ajastinta jos tarvitsisi.
Kärttyämmä

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

150e kellokytkimestä kuulostaa kovin kalliilta, siihen hintaan kun saa jo useamman DIN-kiskoon kytkettävän digitaalisen viikkoajastimenkin ihan kuluttajana kaupasta.
Sähkäri taitaa vetää omaan pussiin tarvikkeissa, se kuitenkin saa ne sähkötukusta ihan reiluin alennuksin.

Jos kanalaan tulee pistorasioita, niin siihen vain ajastin ja lamppu, joku pieni led-valo, niin ei kuluta käytännössä mitään jos palaa tunnin aamuin illoin ja puolikin tuntia riittää kanojen aamu-/iltatoimiin.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Olen kanoilleni hoitanut asiat siten, että sammutan valot n tuntia ennen auringonlaskua ja silti kanoille riittää aikaa orrelle siirtymiseen. samalla tulee tehtyä kanalassa iltakierros tarkastuksineen. Aamusella sitten laitan valot kanalaan auringonnousun aikaan.
Perustelen menettelyäni sillä, että tämä vähävaloinen aika muodostaa kanoille muninnan suhteen ns palautumisajan ja samalla lisään vitamiini- ja kivennäistarjontaa, loishäädöt myöskin tähän aikaan vuodesta.
No, nyt vielä kanat pyrähtävät pihalle kun ei ole lunta maassa ja palaavat kanalaan siinä iltahämyssä.
Tämä menettelyni voi ehkä jostain tuntua hieman primitiiviseltä mutta minun mielestäni se noudattelee normaalia vuodenaikojen kiertoa ja pianhan taas, siis 22. päivä alkaa päivä sitten pidentyä ja kanojenkin aktiivisuus lisääntyä.
Tupsun tila!

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Tupsun tila! »

Kiitos vastauksista, taas ollaan viisaampia. :smt045
SannaT

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Meillä on ollut näinä vuosina kaksi eri tapaa hoitaa tuo talven lisävalo.

Jos olen käyttänyt lisävaloa, niin käyn ottamassa valon vasta illalla, kun kaikki kanat ovat menneet jo orrelle. Ja jos joku vielä on hengaillut lattialla, niin olen nostanut sen orrelle ja ottanut vasta sitten valon pois.

Tai jos on ollut kellokytkimellä, niin sitten olen ajoittanut ajan johonkin klo 21 tienoille, jolloin meillä ei ainakaan ole enää yksikään kana ollut enää lattialla.

Jos joskus olen pimeään aikaan käynyt lisäämässä esim. vettä ja joku on pyrähtänyt alas orrelta katsomaan tuonko herkkuja, niin kyllä ne sitten on kuitenkin päässyt ihan ominkin avuin pimeässä takaisin orrelle. (tätäkin asiaa olen siis joskus alkuaikoina käynyt tarkistamassa :smt001 )

Nyt viime ja tänä talvena, meillä on kanat saaneet levätä kunnolla ja ovat olleet pelkällä luonnonvalolla.
Itse kun olen muna-allergikko (todettu edellisvuonna)ja munia on tullut käytettyä selkeästi vähemmän mitä ennen, niin ei ole haitannut jos munia tulee pari kuukautta minimaalisesti.

Olen myös huomannut, että kaikki kanat pitävät tällä systeemillä sulkasadon vuosittain, jota ei lisävalon kanssa ole tapahtunut ja kanat munivat todella ahkeraan koko kevään ja kesän :smt001
Maru

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Maru »

Kellokytkimestä vielä, on Theben TR610 Top2 hinta 137,49 sis alv24%.
Ei sähkis "vedä välistä". Ihan normaalisti laskuttaa vähän enemmän, kuin millä itse ostaa. Se aivan normaalia kaupankäytiä :smt003

Mutta on loistava näillä myrskyillä. Ei tarvii olla koko ajan sähkökatkosten jälkeen aikaa säätämässä. Ja niitä katkoksia riittää !!! Pysyy ajassa!
Eli valot on kellokytkimen takana.Klo 8-20.30. Pari talvee sit mul oli 7-19. Viime talvena ei ollut ollenkaan lisävaloa.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Vastaan minäkin tähän kuin valoa tarvitsee kanalassa.
Yleinen ohje että valoisuus aika on 12-14 tuntia kanoilla muninnan johdosta eli ei yöllä valoja.
Meillä valot on klo 7- 18.00 näin talvi aikaan
kesällä ei valoa juuri tarvitse jos ei nyt kovin pimeää (esim. sateinen harmaa päivä).
Kellon ajastimia saa alle 10,- euron ja siitä saa hyvin säädettyä niin monta aikaa kuin on tarvis. :smt045
mummo ja kanaset :biggrin:
tuulih

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Minä olen jatkanut päivää aamusta ja valot sammuvat sillälailla että aurinko ei ole vielä laskenut ja kanat näkevät mennä orrelleen oikeassa iltahämärässä. Valot syttyvät siis klo 04 ja sammuvat klo 15, eli valoisaa aikaa on nyt pimeimpänä aikana 11 tuntia. Ajattelin lopettaa keinovalon käytön huhtikuun lopussa kun aurinko nousee samaan aikaan kuin valot ovat talven läpi syttyneet, silloin luonnollisen päivän pituus on jo noin 16 tuntia. Kanat munivat raivokkaasti joten ilmeisesti tuo 11 tuntia riittää maatiaiselle... Käytännössä muutenkin kanat yleensä ovat jo orrella kun valot iltapäivällä sammuvat, ellei nyt jotain ihan poikkeuksellisen mielenkiintoista ole niiden näköpiirissä.
Dahlia83

Re: Valaistus kanalassa.

Viesti Kirjoittaja Dahlia83 »

Olen löytänyt kaiken muun tarvitsemani valaistusta koskevan tiedon, mutta paljonko on kanalaan sopiva valon määrä luxeina? Kuin tehokkaita lamppuja tarvii olla minkäkin kokoiseen tilaan? Mulle tulossa 4-6 kanaa (varaudun tilapäisesti useampaankin jos tulee tipuja/ patakukkoja jotka väliseinällä erotan omaan loosiinsa) 7-9neliön tilaan josta osa hoito/varustetilaa ja tarkoitus on laittaa niin hoitotilan puolelle kuin kanahäkinkin puolelle omat valaisimet ja EHKÄ vielä himmeä yövalo, jonka ajastan sammumaan vähän päävaloa myöhemmin niin kaikki ehtii orsilleen nukkumaan. Hoitotilan valo tulee manuaalisesti niin, että käytetään vain tarvittaessa ja lounaaseen suuntautuvasta ikkunasta tulee luonnonvaloakin kohtuullisesti. Mitat ei siksi ole vielä tarkempia kun koko rakennus on vasta suunnitteluasteella.
Vastaa Viestiin