yksinhuoltaja pulu
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
yksinhuoltaja pulu
Onko miten yleistä että kyyhkyt hautovat ja hoitavat poikasensa ihan yksin? Meillä on se toripulu-Arnold ja se on nyt hautonut kolmatta viikkoa ihan yksikseen kahta munaa.Olipa kellonaika mikä hyvänsä niin se ukkokulta istua töröttää muniensa päällä ja hellästi hoivaa ja suojelee niitä. En tiedä kuka ne munat on muninut vai onko se toisilta pareilta ne jotenkin pöllinyt
Vai onko naaras muninu tmunat ja päättänyt sitten ettää hänen osa on hoidettu..Kaikki muut kyyhkyni ovat kyll hautoneet ja hoitaneet poikasensa pareittain.

Mut ihan asiasta - ei se ole kovin yleistä ainakaan noin vapaaehtoispohjalta! Jos jostain syystä jompi kumpi vanhemmista kuolee tai muuten poistuu kuvioista kesken pesinnän, yksin jäänyt kyllä usein hoitaa homman loppuun yksinään.
Mutta isompi kysymys onkin, että mistä se Arska on ne munat saanut..?! Vai onko se vaan ominut koko homman niin itselleen, että akka otti ja häipyi? Ehkä Arska kuvittelee olevansa strutsi?
muut munivaiset
Kyllä minun kokemukseni ovat sellaiset, että esim jos haukka vie toisen puolison, pesintä keskeytyy.
Muninta toisten pesiin esiintyy sillointällöin, hankalaa kun ei tiedä kenen muna.
Kuitenkin veikkaan, että vaikka Arska saisi poikaset haudotuksi, ei se ainakaan kahta poikasta pysty saattamaan aikuiseksi.
Perustelen sillä, että ensimmäisenä viikkona poikaset tarvitsevat tuplan määrän ns kyyhkynmaitoa kuin mitä yksi lintu pystyy tuottamaan.
Ratkaisu voisi ehkä toimia siten, että toinen muna hävitettäisiin.
Muninta toisten pesiin esiintyy sillointällöin, hankalaa kun ei tiedä kenen muna.
Kuitenkin veikkaan, että vaikka Arska saisi poikaset haudotuksi, ei se ainakaan kahta poikasta pysty saattamaan aikuiseksi.
Perustelen sillä, että ensimmäisenä viikkona poikaset tarvitsevat tuplan määrän ns kyyhkynmaitoa kuin mitä yksi lintu pystyy tuottamaan.
Ratkaisu voisi ehkä toimia siten, että toinen muna hävitettäisiin.
Viime kesän se luuli olevasna ihminen, en yhtään ihmettelisi vaikka se nyt luulisi olevansa strutsi
Se yksinäinen rouva jonka munia luulen näiden olevan, istuksii viereisessä häkissä, mahdollisimman kaukana koko tapahtumasta.Luulen Arskan omineen munat itselleen....Käykö poikasten hoitaminen miten rankaksi yhdelle linnulle? Jos niistä nyt mitään edes tulee...