Mikä on alhojesi tausta/historia? Valitettavasti alhoiksi hyväksyttiin takavuosina kotkoja valokuvien perusteella. Kuitenkin vähänkin asiaan perehtynyt näki heti kuvista, etteivät ne täytä missään tapauksessa alhojen ulkoisia ominaisuuksia. Tietääkseni niissä alhoissa, joissa ei ole tätä epämääräistä sukujuurta, ei ole esiintynyt sulkajalkaisuutta. Joissakin maatiaiskanakannoissa sulkajalkoja esiintyy "rotupuhtaudesta" huolimatta, niin että mahdotontahan se ei liene alhojenkaan kohdalla.
Kanan jalostus lienee samaa kuin muidenkin eläinten esim. koirien. Joskus vain tulee esiin ei-haluttuja piirteitä, vaikka kuinka pyrkisi puhtaseen rotuun. Tietämättä tätä tapausta, haluaisin vain muistuttaa, että kaikki "rotuvirheet" eivät välttämättä ole kasvattajan havaitsemia.
Itse olen saanut ostaa Saivtaipaleen pari kanaa säilyttäjältä: hän kysyi aijonko säilyttäjäksi. Minä kerroin, että näin pienissä tiloissa ei säilyttäjäksi voi ryhtyä, otan mielelläni "värivirheellisiä". Hyviä nämä minun Savitaipaleeni.
en missään nimessä syytä ketään, ihmettelen vaan kun ei tietoa löydy edes kysymällä..
en itsekään ole säilyttäjä vaan nämä on ihan kotitarvekanoja joten nuo ei minua edes haittaa, enhän noita muutenkaan saisi mihinkään jalostus ohjelmaan
ihan teoriassa vaan mietin että eikö tästä tiedetä vai eikö vaan puhuta?