Auttakkee auttakkee

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Iipura

Auttakkee auttakkee

Viesti Kirjoittaja Iipura »

Kun miun kanaseni ei muni, ei niin millään.
vanhin kana laumassa on syntynyt 3/2014 ja on erittäin hyvässä kunnossa ja kukon ehdoton suosikki.
Muut laumassa tasaisesti nuorempia.
Punaheltan kasvatus puolitiivisterehua saavat, kauraa, kalkkia +mahdolliset ruua tähteet ym.
Välillä olen sekoittanut rehun sekaan myös munintarehua.
Ja vettä tietenkin kokoajan tarjolla. Ovat oikein "vanhapari" tämän meidän kukon kanssa, ovat joka paikassa yhdessä.
Mutta kana ei ole munan munaa vielä muninut ja olen vähän ihmeissäni, että mistä tämä johtuu?
Kuoria tai mitään muitakaan todisteita, munien rikkomisesta ei löydy mistään.
Pehmoisia, suojaisia ja hämäriä pesäpaikkoja löytyy kyllä, mutta ei munan munaa kyseiseltä neidiltä.

Olen miettinyt, että kana on muninta ikäinen, mutta tuliko syksyn kylmät ja pysäyttivät koko homman?
vai pitääkö tässä joku valemuna hommata?
vai kehittää kanalaan lisää lämpöä? Tällä hetkellä on vielä yksi räppänä kanalaan auki ja kanalan sisälämpötila vaihtelee 8-15 c
vai mitä mä oikein tekisin? :smt022
samapi

Re: Auttakkee auttakkee

Viesti Kirjoittaja samapi »

Onko heltat menny punaiseksi? Toiset kanat kuitenki munii? Riippuu kanarodustakin kuinka vanhana alkavat munimaan, mullakin on yksi araukana sekoitus, joka on syntynyt toukokuussa eikä edes näytä siltä että munis lähiaikoina, kukkokaan ei kyllä oikein kiinnitä siihen huomiota.(En ole kyllä siltä edes odottanu vielä munia)
Jossain ketjussa oli puhe tällaisesta munimattomuudesta aikaisemmin nyt en vain äkkiä katottuna löytäny..
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Meillä yksi maatiainen aloitti muninnan vasta n. 10 kk iässä. Kuoriutui heinäkuussa ja muninta alkoi seuraavana keväänä.
Paula

Viesti Kirjoittaja Paula »

Mä kyllä laittaisin sen valemunan, meillä just reilu puolivuotias alkoi välittömästi munimaan, kun vanhempi kana tuli taloon ja pyöräytti yhden munan esimerkiksi. Nyt ne munii aina samaan pesään :smt001
Fairie

Viesti Kirjoittaja Fairie »

Meillä kanssa hanat aukeni muilla kananuorikoilla, kun yksi alkoi munimaan! :smt005
Iipura

Viesti Kirjoittaja Iipura »

Muut eivät muni kun ovat nuorempia ja saa kukolta huomiota. Tyrnäväläinen maatiaiskana on kyseessä.
Kelpaiskohan munaksi golfpallo? :smt005
Vastaa Viestiin