Kukko kukkoilee!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

PunainenKana

Re: Kukko kukkoilee!

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Meillä rupes viime kesänä maatiaiskukko joskus puoli vuotiaana ryttyilee, oli mulla ihan pienestä. Joskus 7kk iässä päätyi pataan, Se kans etenkin miestä kohti hyökki jo aidan takaa. Otin nyt ihan eri paikasta Yks vuotiaan ilmajokisen, tosi symppis kaveri ainakin toistaiseksi ollut, meidän Musta-Myy, toivottavasti mun ei kesän mittaa tarvii taas pettyä. Pienet lapset hoitelee meillä kanoja välillä itsenäisestikin, joten luottoa kukolta vaadittaisiin. Mies ei hoida, hää epäilee että tuokin kukko pian ärsyyntyis häneen :smt003 .
Aholan tiput

Viesti Kirjoittaja Aholan tiput »

Meilläkin oli kaksi samasta parvesta tullutta kukko-poikaa. Aluksi ongelmia ei ollut, mutta sitten toinen kukko alkoi kanoja repimään höyhenistä ja ajamaan "kiltimpää" kukkoa takaa. Kiekuminen oli myös jatkuvaa. Niinpä äksy kukko piti lopettaa, nyt on kanalassa rauhallista ja leppoisaa. Ensimmäinen munakin tuli eilen.
Sivakka

Viesti Kirjoittaja Sivakka »

Meille tuli orppiporukka vähän aikaa sitten ja pari päivää meni ok mutta sitten kukko alko kopistelemaa ja jahtaamaan kanoja.ei päästä oikeen syömäänkään.yhtä se tuntuu sorsivan ja inhoaa ihan tosissaan ja tämä kana karttaakin kukkoa viimiseen asti. Yhtä kanaa se nokkii päästä ja välillä polkee.kana vaan painaa päänsä ja alistuu.sillä ei ole selässä juuri enää sulkiakaan.yhden kanan sika-kukko antaa olla kohtuu rauhassa. Melko kummallista käyttäytymistä. Kukko on pari vuotias.lähtee kyllä muualle jos ei meininki muutu.
brahmaatikko

Viesti Kirjoittaja brahmaatikko »

Voi ei, ihan ku meillä.. Onkohan tää joku jättikukkojen juttu?! Pari päivää meilläki meni kivasti, sit alkoi toi höykkyytys.. Meillä ei ihan noin törkeesti kanoja kiusannu, mut ekana söi ite jne, sekä nokki välillä kanoja alas kävelysillalta jne jos jäivät siihen jne. Pistä vaan päiviltä moinen! Miulla ex-omistaja sano että eihän sitä roomaakaan päivässä rakennettu ku kerroin että kukkoa pöllytin ja taas alkoi kukkoilemaan.. Ei varmaan rakennettukaan, mut miulla on muutaki tekemistä ku tapella hömelön kukon kanssa päivittäin :smt035
majuri

Viesti Kirjoittaja majuri »

Meillä ollut kanoja nyt n.7v. Kukko vaihtuu säännöllisesti ja koskaan en oo törmännyt vihaseen kukkoon...ennen viime viikkoa :smt003 Erillisessä pihahäkissä asustelee rokkinuorikot ja porukan kukko pääs yllättämään yks päivä ruokia viedessä. Kävi ekaksi kauhan kimppuun ja samantien mun käteen kiinni :smt021 Nokalla siis roikkui kämmenselässä. Onneksi ei oo niitä kannuksia,heti olis saanu patatuomion. Pieni paini matsi riitti kukon aisoihin laittamiseen ja sen jälkeen ei toistaiseksi ole ollut ongelmia. Jos vielä rupeaa hankalaksi,niin pataan lähtee....niitä siitosmunia kun ekaksi saisi :smt016
Aberkios

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Joitakin vuosia sitten TV:stä tuli Afrikassa kuvattu luontodokumentti, jossa nuoret urosnorsut olivat menneet ihan hulluiksi. Salametsästäjät olivat kaataneet kaikki sukukypsät urosnorsut syöksyhamppaitten takia. Nämä "teinit" eivät sen vuoksi olleet koskaan joutuneet tekemisiin aikuisen urosnorsun kanssa, joten ne kuvittelivat olevansa maailman valtiaita. :smt003

Tässä uhossaan ne kävivät kaiken mahdollisen kimppuun, liikkuvan ja liikkumattoman. Aikuinen urosnorsu ei ole ympäristölleen kovin vaarallinen, paitsi kiima-aikaan. Nämä nuoret "sankarit" sen sijaan tappoivat mm. kaikki vastaan tulevat sarvikuonot. Ne olivat vaaraksi myös naaraista ja poikasista koostuville norsulaumoille. Jotain siis oli tehtävä, ja pian.

Puistoon hommattiin muualta muutamat aikuiset urosnorsut, ja heti kaikki loksahti oikeisiin uomiinsa. Nuorison testosteroniarvot laskivat asiallisiin lukemiin ja käytös palautui sellaiseksi kuin sen nuorella uroksella kuuluu olla. Sama vaikutus on havaittu mm. nuorilla sonneilla, joilla nuoruuden uho on lähtenyt "käsistä". Aikuinen sonni on saanut asiat oikeisiin mittasuhteisiinsa.

Monikaan nuori kukko ei ole ollut tekemisissä aikuisen kukon kanssa, joten se on vähän kuutamolla kaikesta. Ehkä täysipäinen ja itsevarma aikuinen lainakukko saisi homman haltuun! :smt023
Sivakka

Viesti Kirjoittaja Sivakka »

Tässähänn on tovi vierähtänyt ja sikailija-kukko vaihdettiin vuotta nuorempaan,mutta ah niin rauhalliseen kukkoon 6 viikkoa sitten. Se jatkuvasti raiskattu ja sulaton kana reipastu silmissä ihan muutamassa päivässä,eikä kyyrötä nurkissa enää. Se on alkanut hautomaankin ja viikon päästä tipuja kuoriutuu jos tuuri käy. Samoten se nokittu kana saa uuden kukon puolesta liikkua missä lystää.tämä gentleman kyllä kiekuu mutta en ole nähny sen polkevan,kun edellinen tuntui oikein innostuvan kun sai yleisöä.kanat saavat myös ruokarauhan eikä niitä hätyytetä oikeastaan missään tilanteessa enää.kyllä kannatti heivata se hullu styrangi.
brahmaatikko

Viesti Kirjoittaja brahmaatikko »

Joo, minä oon kanssa ja niin tyytyväinen uuteen kukkoon.. On tosi kiltti, kun vie ruokaa, se potpottaa mammat syömään ja nakkelee niille namupaloja ennen ku ite syö mitään. Edellinen ku tuli päälle, rohmus kaikki ruoat jne.. Nyt on hommat hyvin! :smt007
Tania

Viesti Kirjoittaja Tania »

Meillä on nuori kukko aikuistuessaan alkanut uhitella, eritoten lapselle. Muutaman kerran se on hyökännyt muttei sentään saanut pahempaa vahinkoa aikaan kuin naarmun lapsen jalkaan. Kuitenkin se on välillä ihan säyseä ja tulee syömään kädestä, mutta sitten voi yhtäkkiä hyökätä. Mä olen jo täältä lukenut kaikenlaisia teurastusohjeita mutta kirvestä heilauttamaan lupautunut mies alkoi epäröidä kun huomasi että olen tosissani :smt027 Ihan hyvin tuo kukko kohtelee kanoja ja kutsuu niitä syömään, mutta en usko jaksavani olla koko ajan varuillaan. Eihän noita vois sitten edes päästää tarhasta pihalle kävelemään. Ollaan tuota jo miehen kanssa yritetty "kouluttaa" muttei se tunnu muistavan kuin pari päivää. Kiekuu koko ajan ja kaikille, eilen taas yritti tulla verkon läpi lapsen kimppuun. Minua se tarkkailee mutta väistää nätisti, hyppii ja pörhistelee tosin. Uusia kanaharrastajia ollaan joten ehkä ei varoitusmerkkejä tunnisteta niin helposti, tai jopa tietämättämme provosoidaan?
Iita

Viesti Kirjoittaja Iita »

Vika ei ole teidän :smt009 ..Se on kukon luonteessa,joka tuskin paranee..
Vastaa Viestiin