Mallimuna pesään?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

harrastaja

Re: Mallimuna pesään?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Eivät mulla ainakaan .Puruja on päällä ja vaikk ne sattuis nokkimaan niin ei ne siihen oo saaneet kuin pienen reijän korkeintaan Se on kuulemma jotain uretaanilevyä. Mulla on jo kolmas vuosi menossa enkä luovu
Eme

Viesti Kirjoittaja Eme »

Mitäs sitten tehdään, kun mallimunatkaan eivät saa yhtä kanaa munimaan säännöllisesti pesään? Pari-kolme kertaa viikossa ainakin löytyy muna lattialta kuivikkeista, ilman mitään pesäkolon tapaistakaan. Toisinaan taas kaikki kanat munivat nätisti pesään, mutta parin päivän jälkeen löytyy muna taas lattialta. Onko tällöin pesässä jotain vikaa, vai onko vika kanassa? Minulla on kaksi pesää tarjolla kolmelle kanalle, pesät ovat seinällä non 1,2m korkeudessa ja kaikki kanat pääsevät niihin hyvin, apuorsiakin on tarjolla, mutta eivät niitä juuri käytä. Toisessa pesistä on kuivaa heinää, toisessa olkea ja kummankin on kukko hyväksynyt ja muotoillut. Kanat ovat ilmajokista maatiaiskantaa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Laitapa kokeeksi vielä yksi pesä (melkein) lattiatasolle. Hetikään aina ei noista kanojen mielenliikkeistä ota selvää, ne kun voivat olla hyvinkin monimutkaisia, jos sille päälle sattuvat :biggrin:
SimplySix

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Minulla on kindermunasta ne muoviset kotelot houkutusmunina. Hiekalla täytin, että ovat painavempia ja ne on toiminut meillä hyvin! Jokainen kana aina munimis vuorollaan siirtelee kinderit varovasti tekemäänsä pesään ja istuu niiden päälle munimaan. :smt005
minkuliini

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Agrinarketissa oli muuten myynnissä ihan muovimunia! Olisko ollut 3 paketissa :)
Anna

Viesti Kirjoittaja Anna »

En itse ole tarvinut, mutta täältä olen lukenut, että jotkut käyttävät oikeaa keitettyä munaa mallina. Itse yritin alkutaipaleella laittaa valkoisen styrokimunan. Ei mennyt kauan, kun mokoma oli kieritelty pois pesästä. Nykyään jätän aina pari munaa pesään. Merkaan ne kynällä, että tiedän, mitkä on siellä pesässä vanhimpia. HUOM! minulla on vain 5 kanaa, en siis ole expertti.
Peppilotta

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Me löydettiin Turun agrimarketista kahdenlaisia mallimunia. Normaalit munankokoiset oli tehty jonkunlaisesta kipsistä tai keramiikasta :smt017 , isommat munat oli muodoltaan pitkulaisempia, ne oli puusta ja maalattu valkoisiksi. Maksoivat jotain 3-4 euroa/ 2 munan paketti. Vielä ei ole tietoa näiden toimivuudesta, koska meidän kanat ei vielä muni, mutta ostettiin jo valmiiksi kun satuttiin sopivasti löytämään :smt045
Munien lisäksi löydettiin pieni puinen kanin pesäkoppi/talo, jossa on saranoilla aukeava katto ja suljettava etuovi. Tuumittiin, että tuostahan saisi oivan munintapesän meidän tehotytöille, sievä se on ja sopivan kokoinen eikä maksanut paljoa. Koottiin se, sisustettiin heinillä ja laitettiin mallimunat paikoilleen. Voi sitä ihmettelyn aihetta kun kanat vuoronperään kävivät sitä katselemassa :smt003 , nyt sitten jäädään odottelemaan ensimmäisiä omia munia :smt040
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Meillä on kaksi noita agrin munia ja ne ovat kanoille mieluisia houkuttimia. Olen pesissä käyttänyt myös niitä keltaisia hiekalla täytettyjä "kindereitä", nekin toimivat, mutta taitavat silti voiton viedä nuo agrimunat.
minkuliini

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Agrimarketista saa tekomuna settejä! Tais olla jonkin sortin keramiikkaa. Olisko hintaa ollu muutama euron kolmen munan pussukka...
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Haa! Pitääpä hakea joku päivä niitä meille lisää, jos ei muut ehdi ensin :smt002

Yritän saada kanoja houkuteltua useampaan pesään, kun noihin muutamaan on välillä ruuhkaa.
Vastaa Viestiin