Kanalan valaistus
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
vattumato
Kanalan valaistus
Yritän saada ensi talveksi paremman systeemin valojen ja lämmityksen suhteen kanalaan. Viime talvena meillä oli 24/7 punanen lämpölamppu, pehku ja kanala pysy plussan puolella. Lattian rajassa kovimmilla pakkasilla 2 ja yläorsilla 10 plussan puolella. Talvi oli tietysti helpoin mahdollinen mitä voi olla. Kanala on kontissa ja noin 8 m2, korkeus 2,6 (muistaakseni) ja ensi talveksi, jos mies suo, vaihdan työkaluvaraston ja kanalan puolet päikseen. Sitten kanoilla on noin 24 m2. Eli se valaistus; pikkuveikat on sähkäreitä ja jompikumpi lupasi auttaa. Ehdottivat tälläistä; kanalaan kunnon IP luokan patteri termostaatilla ikkunan alle ja valot esim. niin että syttyvät kolmelta aamulla hitaasti himmentimen kautta (meidän kukon ympärivuotinen heräämis/kiekumisaika) ja sammuvat esim. yhentoista aikaan päivällä. Iltahämy tulee sitten luonnollisesti kun tulee. Kanalassa (kumpi osa tahansa) on yksi iso ikkuna.
Eli kysymykset;
1. Jos punainen lämpölamppu palaa 24/7 haittaako normaalia sulkasatoa tai muuta kanojen elämää?
2. Pikkuveljien idea valaistuksesta?
3. Ideoita? Vinkkejä? Ajatuksia?
Olen hyvissä ajoin liikkeellä kun en tykkää jättää mitään viimetippaan vaikka sinne ne kuitenkin tahtovat jäädä.
Eli kysymykset;
1. Jos punainen lämpölamppu palaa 24/7 haittaako normaalia sulkasatoa tai muuta kanojen elämää?
2. Pikkuveljien idea valaistuksesta?
3. Ideoita? Vinkkejä? Ajatuksia?
Olen hyvissä ajoin liikkeellä kun en tykkää jättää mitään viimetippaan vaikka sinne ne kuitenkin tahtovat jäädä.
-
Eme
Re: Kanalan valaistus
Punaiseen lämpölamppuun en osaa kommentoida mitään, mutta pikkuveljen idea himmentimellä ja ajastimella toimivista valoista on mainio. Itse en laittaisi kolmelta aamulla syttymään, vaan pyrkisin pitämään "luontoa vastaavan" valaistusajan esim. 7.00-17.00 . Tämä siksi, että kerkeän itse käydä valoisan aikana siivoamassa kanalan ja hoitamassa ruokkimiset yms.
-
vattumato
Re: Kanalan valaistus
Kuulostaa järkevältä, mutta olen kotiäiti, päivät kotona ja aamuvirkku, heräilen neljän-viiden välillä ja käyn aamukahvin tippuessa heittämässä hevoille heinät ja kanalassa tarkistamassa tilanteen, heittämässä iltapalajämät ym. aamiaiseksi. Eli, oikeesti mun aikatauluilla mennään, kukko kiekuu kolmen aikaan yöllä, herään siihen ja sitten noin puol viis nousen ylös. (saatan kyllä mennä aamuhommien jälkeen takaisin petiin ja nukahtaakin kun mitään sisällä ei voi touhuta ukon ja lapsosten nukkuessa). Ilta meillä on sitten yhtä härdelliä, eli kanaset pyrin hoitamaan puoleen päivään mennessä, ennen kun lapset tulevat koulusta, illalla kuuden aikaan katson sitten vielä että jyviä ja vettä riittää. Hevot ruokin illalla viimesen kerran ysin aikaan kun ipanat on menny sänkyyn, kanalassa en sitten enää jaksa käydä kun sitten haluan jo itse peiton alle. Olen tosi huonouninen, herään helposti klo 23... ja sitten surffailen netissä kunnes silmät alkaa lupsua. Silti aamulla herään aina samaan aikaan.
Eli siis tästä syystä tämä aikataulu... oma napa kuitenkin sitten kai lähinnä...
Kertoilkaa muutkin miten teillä valaistus on hoidettu??!!
Eli siis tästä syystä tämä aikataulu... oma napa kuitenkin sitten kai lähinnä...
Kertoilkaa muutkin miten teillä valaistus on hoidettu??!!
-
Maikki
Kanalaan sopivat valaisimet?
Millaisia valaisimia käytätte kanalassa?
Meidän kanojen uusi asumus alkaa kohta olla asuttavassa kunnossa. Sähköt on vielä laittamatta, joten valaisinvalintaa voi vielä pähkäillä. Vanhanmallista energiasyöppöä hehkulamppuvalaisinta en halua, löytyisikö esim ledilampuille joku hyvin valoa heijastava ja kanalan ilmastoon sopiva malli?
Meidän kanojen uusi asumus alkaa kohta olla asuttavassa kunnossa. Sähköt on vielä laittamatta, joten valaisinvalintaa voi vielä pähkäillä. Vanhanmallista energiasyöppöä hehkulamppuvalaisinta en halua, löytyisikö esim ledilampuille joku hyvin valoa heijastava ja kanalan ilmastoon sopiva malli?
-
Peppilotta
Re: Kanalaan sopivat valaisimet?
Hei,
Minä ostin Honkkarista ledivalon, jossa on kauko-ohjattavissa oleva värien sekä valon voimakkuuden säätö.
Ajattelin, että siitä saan tarvittaessa himmeämpää yövaloa, kirkkaampaa päivävaloa tai vaikka punaista valoa. Lamppu on teholtaan 1-5 W, joten se ei vie paljon sähköä, vaikka olisi aina päällä.
Tämän lisäksi on 150 W punainen lämpölamppu, jos pientä lisälämpöä tarvitaan...
T. Peppilotta
Minä ostin Honkkarista ledivalon, jossa on kauko-ohjattavissa oleva värien sekä valon voimakkuuden säätö.
Ajattelin, että siitä saan tarvittaessa himmeämpää yövaloa, kirkkaampaa päivävaloa tai vaikka punaista valoa. Lamppu on teholtaan 1-5 W, joten se ei vie paljon sähköä, vaikka olisi aina päällä.
Tämän lisäksi on 150 W punainen lämpölamppu, jos pientä lisälämpöä tarvitaan...
T. Peppilotta
-
Aberkios
En ymmärrä, miksi jokaisen pitää aloittaa uusi ketju, kun jokin asia ponnahtaa mieleen?
Tästäkin aiheesta on jo tuolla hiukan alempana "Kanalan valaistus" -niminen ketju. Kanalan valaistus ja kanalan valaisimet ovat sentään toisilleen aika läheiset aihealueet! 
-
tuulih
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/V ... tty-44790/
Minä laitoin tuollaisen, kahdella 28 w putkella. Niin on kirkas että kukotkin alkaa varmasti kiekumaan, joten uskon että toinen putki täytyy kääntää käytöstä pois, kanala on leikkimökistä rakennettu ja pienikokoinen.
Minä laitoin tuollaisen, kahdella 28 w putkella. Niin on kirkas että kukotkin alkaa varmasti kiekumaan, joten uskon että toinen putki täytyy kääntää käytöstä pois, kanala on leikkimökistä rakennettu ja pienikokoinen.