Kukko vaihtoon?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
VirpiS

Kukko vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja VirpiS »

Minulla on neljä vuoden ikäistä kanaa ja kukko sekä kolme huhtikuun alussa kuoriutunutta nuorikkoa, joista kaksi kanaa ja yksi kukko. Minulla ei ole omakohtaista kokemusta kuin tästä yhdestä aikuisesta kukosta ja nyt on alkanut mietityttämään sen käytös. Se on hyvin suojelevainen kanojaan kohtaan, mutta toisaalta aika rajun oloinen. Se polkee kanoja monta kertaa päivässä ja repii niitä samalla rajusti niskasta, niin että nahka venyy. Kahdella kanalla on selästä iso alue kaljuna ja toisella myös päästä. Iho ei kuitenkaan ole rikki ja kaljut läiskät on ollut jo pitemmän aikaa. Voiko tämä johtua kukon polkemisesta vai onko merkki jostain loisista/sairaudesta?

Kukko myös kiekuu todella paljon, päivälläkin jatkuvasti. Se on pääsääntöisesti ihmissille säyseä, mutta appiukkoni päälle se on tullut kahdesti, kun hän on hoitanut kanoja meidän ollessa pois kotoa. Minun päälle se on hyökännyt kahdesti, kun ylläni oli kirkkaan oranssi takki. Koira sai myös kerran selkäänsä, kun sattui sen ja kanojen väliin. Meillä on puolitoista vuotias lapsi ja tuntuu, että kukon kanssa saa jatkuvasti olla varpaillaan.

Kysynkin nyt siis, että missä vaiheessa kannattaa laittaa tämä kukko pois, jos siihen päädytään. Nuori kukko on nyt alkanut vähän kiekua ja yhtenä päivänä se yritti kanan selkään. Joko siitä on lauman johtajaksi, jos vanha väistyy? Oppiiko se pahoja tapoja vanhemmalta kukolta? Kanojen keskuudessa on nyt kevään mittaan ollut paljon eripuraa, joka johtui hautomisesta. Jouduin erottamaan yhden kanan, kun se nokki poikasiaan suojelevan kanan verille. Nyt kaikki on taas samassa häkissä ja pelkään kanojen menevän sekaisin, jos kukko lähtee :(
minkuliini

Re: Kukko vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Itse laittaisin pahatapaisen kukon heti pois! Ei se siitä parane, ja sitten voi oikeasti käydä vahinko kun hurja kukko teloo jonkun. Kanat voi jopa rauhoittua kun agressiivinen raiskari kukko poistuu. Anna nuorikolle tilaisuus näyttää mikä on miehiään :) Itse olen sitä mieltä ettei huonotapaista kukkoa kannata pitää
Eme

Viesti Kirjoittaja Eme »

Hyökkäilevä kukko menee vain pahemmaksi, kokemukseni mukaan. Itse munasta kasvattamani kiltti pikkukukko muuttui koko ajan agressiivisemmaksi ollessaan ainoa kukko kanalassa Lopulta hyökkäsi naamalleni ja sai nokkaistua huulestani palasen, ennen kuin sain oven itseni ja sen väliin. Toista kertaa en katso agressiivista kukkoa niin pitkään, kyllä noinkin monen ihmiseen kohdistuneen hyökkäyksen jälkeen laittaisin kukon samantien lihoiksi! Erityisesti pelkäisin lasten puolesta, lapsen kasvot ovat kovin helpon pyrähdyksen päässä kukon tasolta katsottuna. Lapset myös monesti kiekuvat kukolle, mikä saattaa suututtaa kukon hyökkäämään.

Jos kukko ahdistelee kanoja kovin, voi kanojenkin käyttäytyminen olla poikkeavaa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kuvailemasi kaljut kohdat kanoissa johtuvat kukosta ja kaksi kukkoa pienellä kanamäärällä vain pahentaa tilannetta eli toinen kukko on liikaa. Komppaan edellisiä, että vihojaan näyttävä kukko pois, koska kilttejä on pilvin pimein käytettävissä ;) Aikuiset ihmiset vielä joten kuten saattavat kikkailla hyökkäilevän kukon kanssa, mutta lapsille voi aiheutua korvaamatonta vahinkoa.
koivuton

Viesti Kirjoittaja koivuton »

Mulla samoja kokemuksia, että pahenee vanhetessa.
VirpiS

Viesti Kirjoittaja VirpiS »

Kiitos vastauksista. Vanhempi kukko saa lähteä, toivotaan että nuori kukko olisi hyvätapaisempi. Yksi vaaratilanne jo lapsen kanssa nähty, joten enempää ei jäädä katselemaan! Sitä on vielä niin kokematon näiden kanojen ja kukkojen suhteen, että ei ole silmää sille, mikä on normaalia ja mikä ei. Onneksi on tällainen munanetti :D
Vastaa Viestiin