uudet kanat
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
jussimus
uudet kanat
tervehdys
auttakaas uutta kanaihmistä yhdessä asiassa. Sain vihdoin kanalaani kauan odotetut 4 kanaa ja kukon. Niillä on tilava ulkotarha ja samassa yhteydessä masterhauselta tilattu "mökki". Kaikki on sujunut muuten hyvin mutta, minulla on pieni ongelma. En ole saanut kanoja menemään mökkiinsä yöksi orrelle,nukkuvat mökkinsä katolla. Mikä siis neuvoksi? Annanko vain ajan kulua ja toivon , että tajuavat itse vai olisiko jotain muuta konstia vauhdittaa oppimista? kanat ovat iältään 17 viikkosia.Kiitoksia nuvoista jo etukäteen.T:jussimus
auttakaas uutta kanaihmistä yhdessä asiassa. Sain vihdoin kanalaani kauan odotetut 4 kanaa ja kukon. Niillä on tilava ulkotarha ja samassa yhteydessä masterhauselta tilattu "mökki". Kaikki on sujunut muuten hyvin mutta, minulla on pieni ongelma. En ole saanut kanoja menemään mökkiinsä yöksi orrelle,nukkuvat mökkinsä katolla. Mikä siis neuvoksi? Annanko vain ajan kulua ja toivon , että tajuavat itse vai olisiko jotain muuta konstia vauhdittaa oppimista? kanat ovat iältään 17 viikkosia.Kiitoksia nuvoista jo etukäteen.T:jussimus
-
Iita
Re: uudet kanat
Käykö ne kuitenkin muulloin mökissä ?
Minulle ei tule muuta mieleen kuin jos laittaisi ruokaa mökkiin ..tai sitten kun vesisade yllättää niin luulisi niitten etsivän suojaa mökistä.
Nyt on niin lämmintäkin ettei mitään hätää.. ja jos mökki onkin lämpimämpi ja haluavat olla viileämmässä(ulkona)..
Minulle ei tule muuta mieleen kuin jos laittaisi ruokaa mökkiin ..tai sitten kun vesisade yllättää niin luulisi niitten etsivän suojaa mökistä.
Nyt on niin lämmintäkin ettei mitään hätää.. ja jos mökki onkin lämpimämpi ja haluavat olla viileämmässä(ulkona)..
-
ropponen
Tervehdys, yhteen toiseen vastaavaan ongelmaan jos vastasin, mutta tässä nyt sinullekin. :-) Odota että tulee yö ja keräile kanaset koppiinsa. Pidä siellä sisällä muutama päivä hyvässä ruoassa ja vedessä, vie herkkuja heille ja juttele paljon. Oppivat sitten että koppi on heidän oma paikka, koti ja turva. Päästä vasta sitten ulos ja kas illan tullen kaikki menevät koppiin nukkumaan. Kanat pitäisi aina totuttaa näin omaan mökkiinsä jotta tuntevat sen turvakseen ja osaavat mennä myös munimaan aina oikeaan paikkaan, sekä mahdollisesti sateen- tai tuulensuojaan jos niin haluavat. Tämä ei siis ole mikään yleinen "must"-ohje, olen vain itse sen todennut, joten puhun vain omasta kokemuksestani, mutta näin ei sitten jatkossa ole mitään ongelmia ja kun pakkanen saapuu ja lunta tupruttaa niin ei tarvitse etsiskellä kanoja, vaan kaikki löytyy sisältä lämpimästä. 
-
jussimus
kiitos neuvosta. meillä yösuoja on suht pieni eikä talviasuttava kun kesäkanoja meillä ovat. Muuttavat talveksi sukulaisen huomaan,että pääsevät taas keväällä takaisin. Kokeilin tosin parina iltana että vein ne mökkiinsä yksitellen ja nostin orrelle istumaan ja sanoin niille, että täällä nyt täytyy nukkua. ja parin päivän kokeilun ja opetuksen jälkeen kun menin tarhaan,että siirrän kanat taas nukkumaan niin olivatkin jo kaikki sulassa sovussa nukkumassa orrella. Tämä homma siis toimii uuden paikan suhteen.
-
Peppilotta
Hei,
Meillä kävi samoin, eli nostelimme kanat koppiin ja laitoimme oviaukon kiinni (niitattiin pahvinpala oven eteen) parin ensimmäisen yön ajaksi. Tämän jälkeen kaikki ovat osanneet mennä yöksi orsille
. Tosin nukkumaanmenoaika vaihtelee sään mukaan. Paremmalla säällä menevät vasta kymmenen aikaan, huonommalla kelillä saattavat käydä yöpuulle jo kahdeksalta
.
Meillä kävi samoin, eli nostelimme kanat koppiin ja laitoimme oviaukon kiinni (niitattiin pahvinpala oven eteen) parin ensimmäisen yön ajaksi. Tämän jälkeen kaikki ovat osanneet mennä yöksi orsille
-
brahmaatikko
Ja onkohan tääkin joku rotuhomma, kun meillä kaks silkkiä menee kyllä köpöllä kelillä orsille niinkus muutkin (tyrnikset ja orpit), mut näin näteillä keleillä jäävät juoma-automaatin viereen pöydälle kopin juureen, vaikka muut kömpii mökkiin 
-
upiippo
meidän kesäkanat on olleet kaiket yöt katolla, vaikka muuten käyvät kopissa. Ei kai syytä huoleeen? Talveksi tehdään koppi autotallin lämpimään.