Ankanpoikasten hoito

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
jhopeela

Ankanpoikasten hoito

Viesti Kirjoittaja jhopeela »

Yksi muna alkoi koputtelemaan jo nyt vaikka kuoriutumisaika olis vasta 5 päivän päästä!
Löysin ohjeita vai kanoille aiheesta, eli kysyisin ankkaihmisiltä että lopetanko munien kääntämisen hautomakoneessa? Kanojen munia ei kuulemma käännetä enää loppuvaiheessa.. Pitääkö kosteutta nostaa?
Lämpölamppu poikasille on hommattu, mutta minkä olette kokeneet parhaaksi alustaksi/kuivikkeeksi poikaslaatikkoon? Sanomalehteä?
Eli kanojen tipurehu käy ruoaksi ilmeisesti, niasiinia vain lisäksi hieman. Ja kaurapuuroa ja riisiä ja munankuorta. Onko jotain hyviä vinkkejä lisäksi?
Räpylä

Re: Ankanpoikasten hoito

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Olen itse tehnyt niin, että lisään hautomakoneen vesisäiliöön puoliksi lillumaan pienen märän kankaanpalan, se nostaa hyvin kosteutta. Kääntelyn olen lopettanut paria päivää ennen laskettua kuoriutumispäivää. Tänä kesänä ei tullut laitettua ylös haudonnan alkuajankohtaa kun laitoin munia koneeseen eri päivinä. Käääntelyn lopetin kun käännettäessä muna piippasi tai kun ilmestyi se eka särö kuoreen. Samalla kosteuden nosto. Muut eli keskeneräiset munat eivät tästä suuttuneet, vaikka välillä kosteus nousikin, niitä kääntelin kyllä. Tänä vuonna kuoriutui kaikki itäneet.

Mulla on alusena ihan talouspaperia ja sanomalehteä. Ankanpoikaset kasvaa ja sontii huimaa vauhtia. Kuoriutuneelle alkaa pian keitetty muna maistumaan, lisäksi on puurohiutaleita (tai ihan keitettyä puuroa) ja munitusrehua. Poikasrehua olen ostanut ennen mutta tänä vuonna mennään näin. Lisäksi vettä kupissa. keitetyt munat olen murskanut kuorineen, keltuainen on varsinkin ihan pienten naperoiden herkkua. Niasiinia en ole antanut ikinä.
jhopeela

Re: Ankanpoikasten hoito

Viesti Kirjoittaja jhopeela »

Kiitos vastauksesta! Tuossa oli paljon hyvää infoa, kiitos :)
Räpylä

Re: Ankanpoikasten hoito

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Ole hyvä. Jokainen tekee tavallaan eikä tää mun systeemi ole mikään ehdoton totuus. Tekevä oppii.
Vastaa Viestiin