Maatiaiskanakannan valinta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Pajula

Re: Maatiaiskanakannan valinta

Viesti Kirjoittaja Pajula »

Kiitos Tawast :smt040

Lueskelin läpi ja paljon tuli hyvää tietoa! Käytännössä kannattaa hankkia kanat vain säilyttäjältä ja ainoastaan paperillisia kanoja jos on säilytysohjelma mielessä.. no näin oli ajatuksissa muutenkin.. Saako sitä säilyttäjä listaa enää mistään? Minä niitä Hämäläisiä edelleen haluisin.. ja ne tuntuu aikas harvinaisilta..

Että mistä löytäisi jonkun joka kasvattaa Hämäläisiä maatiaisia ?! :smt041 :smt041

(mulla ei oo kun yks kasvattaja tiedossa. Se jolta missasin ne varaamani kanat..en kehtais ottaa enää yhteyttä, vaik se et mun viestit ei oo menny perille ei periaatees oo mun vika mut silti..)
Tavast

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Jos jollain säilyttäjällä on myynnissä hämäläisiä ja saa niitä varattua, niin luulen että ne kannattaa hakea aika nopeesti koska kysyntää on. Säilyttäjälistaa ei ole enää yleisesti saatavilla, sitä kannattaa kysyä MTT:ltä.
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Kiitos Tawast, pitänee alkaa paperien pyöritykseen :smt017
Pittää moneennäkööstä ruksaata.
Selviääköhän tyhmä tästä :smt044
pikkutipu

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Tervehdys!

Täällä tuore munislainen työntää päänsä esiin kanalasta. Elikkäs Kainuun perukoilla elelen, muutaman sekulikanan ostin syksyllä ja nythän nämä kotkottimet ovat vieneet sydämen ihan täysin, ei liene mikään yllätys :smt003 Kovasti tekisi mieli lisää kanasia, ihan maatiaisia haikailen, mutta kanta on pahasti hakusessa. Ilmajokisen kanta kyllä kovasti miellyttää, mutta toisaalta tekisi mieli ojentaa auttavaa kättä myös harvinaisemmille kannoille. Tarjontaa vaan täällä päin ei oikein taida olla. Värinä miellyttäisi kovasti myös musta, ovat niin ylvään ja komean näköisiä! Pahaa ei tekisi suht reipas muninta ja haudontakaan. Säilyttäjäksi en todellakaan vielä näillä tiedoilla haikaile, mutta ehkäpä muutamien vuosien päästä, kun tietoa ja ymmärrystä on karttunut huomattavasti enemmän.

Kaikenlaista vinkkiä ja tietoa saa laittaa tulemaan :)

ps. tämä munis on ollut aivan verraton tiedon lähde, mahdottoman arvokasta työtä olette tehneet, kun olette tänne paljon kokemusta ja tietoa jakaneet, kiitos siitä!
hruottu

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Joskus tulevaisuudessa (kun asutaan kauempana taajamasta ja on oikeasti tilaa muullekin kuin viiriäishäkille :) ) on tarkoitus alkaa jonkun maatiaiskannan säilyttäjäksi. Nyt on mielessä vähän pyörineet horniolaiset, mutta toisaalta tekisi mieli alkaa säilyttäjäksi kannalle jolla on tällä hetkellä tukalimmat oltavat. Toki nythän ei voi sanoa että mikä tilanne on vaikka parin vuoden päästä kun muutto on ajankohtainen.

Olen selaillut nyt munista ja lukenut pari kanakirjaa ja edelleen olen hieman ulalla eri kantojen ominaisuuksista. Onko täällä jotain sivua missä on suoraan verrattu eri maatiaiskantoja keskenään (kuvien kera mielellään)? Eli kävisi selville muninta, hautominen, värikirjo, yleisyys jne..?

Tarkoitus kun olisi saada kuitenkin munia sen verran että talonväki ja lähimmät tuttavat pysyvät munissaan ;)
brahmaatikko

Viesti Kirjoittaja brahmaatikko »

Tässä ketjussa oli aika kattavasti esitelty maatiaisia :smt001
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=30&t=1311
hruottu

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Kiitos! :)
Vastaa Viestiin