Rotukysymyksia ja kuinka helppo kanoille on löytää koti?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Taski
Rotukysymyksia ja kuinka helppo kanoille on löytää koti?
Vihdoin, vihdoin olemma pääsemässä maalle heti tietysti pitää saada kanat pihaan. Kanala on tulossa vanhaan sikalaan.
Mietiskelin tässä että minkä rotuisia kanoja kannattaa ottaa? Kun tahtois silkkikanoja ja kuitenkin tykkäis maatiaisista ja ja ja... Sekaparvi varmaan munantuotannollisesti olisi ihan ok? Vai? Onkos muuten kukkojen luonteessa rotukohtaisia eroja? Suositelkaa jotain lempeäluotoista rotua jos on.
Mutta sitten jos tulee (toivonmukaan jossain kohtaa tulee) tipuja niin kaikkiahan ei sukusiitos jne syistä voi pitää ja kun taidamme olla turhan hentomielisiä omia syömään (tai lähinnä tappamaan) niin kuinkas helppo noita extroja olisi saada myytyä uusiin koteihin? Onko roduissa eroja ja varmaan rotupuhtaat olisi helpompi kaupittaa?
Mietiskelin tässä että minkä rotuisia kanoja kannattaa ottaa? Kun tahtois silkkikanoja ja kuitenkin tykkäis maatiaisista ja ja ja... Sekaparvi varmaan munantuotannollisesti olisi ihan ok? Vai? Onkos muuten kukkojen luonteessa rotukohtaisia eroja? Suositelkaa jotain lempeäluotoista rotua jos on.
Mutta sitten jos tulee (toivonmukaan jossain kohtaa tulee) tipuja niin kaikkiahan ei sukusiitos jne syistä voi pitää ja kun taidamme olla turhan hentomielisiä omia syömään (tai lähinnä tappamaan) niin kuinkas helppo noita extroja olisi saada myytyä uusiin koteihin? Onko roduissa eroja ja varmaan rotupuhtaat olisi helpompi kaupittaa?
-
HelkaP
Re: Rotukysymyksia ja kuinka helppo kanoille on löytää koti?
Mulla on ihan kaupan luomumunista haudottuja kymmenviikkoisia nuorikkoja ja ne menisivät hyvin kaupaksi. Mutta ennemmin meillä itse haudotut kanat syyään kun pois myyään. 
-
samapi
Meillä kukkona tällähetkellä silkkikukko Oiva. Polkee kyllä isompiakin kanoja ja on todellinen herrasmies.
Poikaset saavat olla emojen kanssa rauhassa ja pitää hienosti järjestystä.
Silkkikana-maatiainen sekoituksesta tulee lisäksi tosi hauskan näköisiä tipuja. Olen ainakin itse tykästynyt juuri näihin kindereihin.....
kannattaakin ensin hautoa itselle näytekappale ennenkuin alkaa kauppoja hieromaan, meidän kanalassa käyneet on ainakin tykänneet eniten juuri näistä mixeistä.
Kyllä se alkaa muuten kananpoika maistumaan kun niitä kukkopoikia on yleensä aina enemmän, niin mulla ainakin jossain vaiheessa on aina alkanu ärsyttämään se jatkuva levottomuus parvessa, kun ne nuoret pojat koittaa polkea niitä kanoja ihan jatkuvasti
Poikaset saavat olla emojen kanssa rauhassa ja pitää hienosti järjestystä.
Silkkikana-maatiainen sekoituksesta tulee lisäksi tosi hauskan näköisiä tipuja. Olen ainakin itse tykästynyt juuri näihin kindereihin.....
Kyllä se alkaa muuten kananpoika maistumaan kun niitä kukkopoikia on yleensä aina enemmän, niin mulla ainakin jossain vaiheessa on aina alkanu ärsyttämään se jatkuva levottomuus parvessa, kun ne nuoret pojat koittaa polkea niitä kanoja ihan jatkuvasti
-
Taski
Joo, kai se pitää jossain kohtaa sitten rohkaista hurja luontonsa ja tosiaan ainakin noita kukkosia päästellä päiviltä ja pistää pataan. Onneksi täällä on ollut hyviä vinkkejä miten se tapahtuu.
-
Taski
Onko muuten jotain rotua, jota EI suositella lapsiperheeseen? Eli sellaista jota joutuu varomaan? Mites kukkojen luonteen, mistä rodusta löytyis sellaiset kukot joiden pariin lapsenkin tosiaan uskaltais päästää?
-
jmariah
Meillä on sekaparvi, jossa kaksi silkkikukkoa Risto ja Lennart. Nuo kukot on todella kilttejä ja antavat lasten käydä hoitelemassa ja ruokkimassa kanoja, eikä kertaakaan ole tarvinnut miettiä et uskallanko päästää lapsia keskenään kanalaan. (Lapset 4 ja 6v)
Aikaisemmin oli Tyrnäväläisiä maatiaiskukkoja, ja niitä en lapsiperheeseen suosittelisi. Oli vihaisia ja kävi lapsiin kiinni,
joten syötiin pois. Sekaparven hankin itselleni reilu vuosi sitten kun en oikein tiennyt mitä rotua haluaisin..
nyt meillä on 2 silkkikanaa, 2 rokkia, 1 maatiaiskana ja 1 australorp (joka munii vihreitä munia)
Hyvin tulevat toimeen ja munia piisaa. Tipuja haudotan vain silkeistä sitä mukaa kun silkkikanat innostuvat hautomaan. 
Aikaisemmin oli Tyrnäväläisiä maatiaiskukkoja, ja niitä en lapsiperheeseen suosittelisi. Oli vihaisia ja kävi lapsiin kiinni,
-
kanapaavo
Meillä on tällä hetkellä faverolle kukko Keijo joka on rauhalinen kukko joka pittä 20 kanaa kurissa ja sisasusten kaa voidaan olla huoletta sen kukon luona.