Kuinkas muuten muut linnut pärjää kanojen kanssa samassa? Minusta ainakin näyttää että mulla tuo porukka on aika itsekästä. Ei oo paljon muilla asiaa sekaan! Aikaisemmin Kalkkunat kyllä ihan rauhassa kuljeksi pihalla yhtä aikaa, mutta oisko ollu rauhan syynä kokoero.
Ja viiruista tuli mieleen että kuinka suuri tilantarve linnulla on? Olettaisin ainakin että ei nyt ihan pieneen raaski laittaa. Olen ihan käsittänyt että pitää olla kylpypaikkaa ja muuta kivaa. Mutta entäs orsia yms?
Meillä pärjäävät ainakin kyyhkyt ja riikinkukot kanojen kanssa vallan mainiosti.
Kyyhkyille tuli kuitenkin oma lakka, että saavat ihan rauhassa olla, kurnutella ja pesiä. Kun kuitenkin kanalassa viettivät paljon aikaa vaan yläilmoissa orsilla ja tasoilla.
Eikös joillakin ole nuo viiriäisetkin kanojen joukossa?
Kai se on taas tässäkin kanalaumasta kiinni, että kuinka tulevat juttuun. Meillä oli edellisen kukon aikaan (joka oli siis ylen ystävällinen ihmisille!) sellainen kanalauma, että muita lintuja ja uusia kanojakin joskus höykytettiin ja muut kukot saivat tuta, jos laumaan yrittivät ängetä.
No, nyt tämä nykyinen "lapatossu-kukko" sallii kaikki, vielä jopa nuoret kukotkin. Seassa menee myös riikinkukot ja nyt pari kyyhkyäkin.
Mullakin menee kesäisin kaikki linnut sekaisin pihassa. Ankat on pomoja, sitten kalkkunat ja sitten kanat, joilla on lisäksi vielä oma sisäinen arvojrjestyksensä laumojen välillä. Välillä tulee pientä kähinää mutta ne ovat tosiaankin pieniä ja ohimeneviä...
Jollakin muuten olikin viirulaiset kanojen kanssa samassa tilassa ja taisi toimia ihan hyvin. Itse voisin kuvitella laittavani viirulaiset jonkin kääpiörodun kanssa samaan tilaan, jätit kun tuntuvat olemaan hiukka kömpelöitä, pian tallaavat pikkiriikkiset hengiltä Ja jos tila on hirmu suuri niin munien etsimisessä oma hommansa
Meillä arvojärjestys on pikkaisen eri kuin kuukernupilla.. kiitti vaan em .. ei ees hanhet( yleensä parempi vahteja kuin tavis pihakoira) pärjää yhelle päällekäyvälle pronssikalkkunakoiraalle.. mutta sitten kanojen kanssa nyt sisällä on mulla yhdessä eriössä kanat( eri kokoja ) kyyhkyt, (kahta lajia) ja kolme neitokakadua.. viiruja ei oo VIELÄ... mutta toisaalta linnut leimaantuu ihan mihin tahansa.. mulla on vieläkin se hullu kukko siellä vuohien kanssa.. vuohi kun on...ja keliä piisaa, ettei oo sillain pelkoo paleltumisista..sitten erotan jos rupee hyväksikäyttään kuttukilejä...
hyvältä vaikuttaa.. vaikka kyllä mulla on vielä täyttämätöntä tilaa( mies on joskus hieman eri mieltä, mokoma) Ja oonkin viiruille suunnitellu omaa osastoa. olis sellanen betonipohjainen 5x5 m huone vapaana. oon sinne suunnitellut kanalasta kulkua, laiska kun ei viitti mennä ulkokautta. Mietin vain että antaako heitin olla siellä irrallaan vai pitääkö poppoo laittaa häkkiin? häkki kyllä mahtuis sitten oleen navetassakin fassujen kanssa. Ne kun on omissa looseissaan parvittain.
Viiriäiset ei tartte orsia ollenkaan, kun ei ne osaa niitä käyttää. Tiesin tämän ennen kuin meille tuli viiruja, mutta tokihan sitä piti kokeilla, että josko ne sittenkin orsista älyäisivät. Eivät älynneet. Sen sijaan jonkin moiset pesäkopit, tasot, piilopaikat ovat niille mieleisiä. Pesiin eivät välttämättä opi kuitenkaan munimaan, joten jos ovat isossa tilassa ja paksulla kuivikkeella, saa varautua siihen, että osa munista hautautuu pehkuun. Ne kuopsuttaa aika paljon. Varmasti iso tila on niille mieleinen---ainut mutta on vaan se munien tuoreus.
Tykkäävät tosi paljon pahvisista putkista joista olen sahannut lyhyempiä "tunneleita" ja häkin seinään kiinnitetyt havun oksat tarjoavat virikkeitä ja suojaa (yleensä munivatkin näiden alle).
Tasoja käyttävät jonkin verran, yksi hassu kultakukko kiipeää marsun kopin katolle huutamaan jos niiltä on ruoka tai vesi loppu tai jos touhuan jotakin sen mielestä omituista
Ja jos tosiaan munia haluaa niin kannattaa miettiä sitä sijoittamista vaikkapa niihin häkkeihin.Minulla on häkkejä "kerrostalossa" ja ne on helppo hoitaa, kerätä munat ja vaihtaa vedet ym...
Ovat tosiaan kovia touhuamaan ja kuoputtamaan, yleensä häkkejä siivotessa munia löytyy pehkun seasta vaikka pidänkin melko ohutta kerrosta purua.Näitä on tosi ihana seurata kun ovat niin touhukkaita, kauhallinen hiekkaa tai sammallevy saa aikaan hurjan ruoputuksen.Innostuvat ihan kaikesta mitä niille häkkiin laittaa
Sitä vähän arvelinkin että ei ne orsista piittaa. Tuntuis tuo turve olevan sitten näille sopivaa kuiviketta. Sitä ei tarviis kovin paksulti ja on aika helppoa vaihtaa. Olkia meillä onkin ihan omavaraisesti. Kutteria ei viitsi lähteä ostamaan, on kuitenkin aika arvokasta. ja oon huomannu että jostain kumman syystä tulee enemmän pölyä!
Alkuunhan pikkuviirut kyllä tarvitsee lämpimän paikan. Että leivintupaan kanojen kanssa pääsevät köllöttelemään. Ajattelin varata oikeen ikkunapaikan pöydältä. Niin on sitten näköalojakin samalla.Täällä muuten edelleen jatkuu tuo pajunpunonta villitys. Pitäisköhän minunkin väsätä jotain kivoja suojia pajuista.(Eivät pitäis niin omituisena, kun kerrankin tekis jotain samaa kun muut)