Kuivikkeen hävitys taajamassa
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Turse
Kuivikkeen hävitys taajamassa
Iha tällanen, et mihin taajamassa kanalan pitäjät hävittää jätteet kanalaa siivotes? Eikai niitä lapeta iha vain roska-auto vietäväksi? Osahan varmaa saa ne johonki tallille lantalaa tai vastaavaa. Pystyykö niitä viemää jäteasemille biojätteisii? Purua ei varsinkaa yleensä haluta biojätteesee.
-
HelkaP
Re: Kuivikkeen hävitys taajamassa
Kompostiin tai puskan juureen. Kasvaa kurkut, ruusut ja tomaatit eikä tartte kanankakkaa kaupasta kärrätä.
- Aleksandra
- nandu
Ilman muuta kannattaa kompostoida! Tulee todella hyvää maanparannusainetta. Meillä on nykyään kanalan nurkalla lämpökomposori jossa kananlanta (vähän pehkun turvetta ja olkea seassa) saa kunnolla kuumana höyryten kompostoitua. Tyhjennän sen sitten verkkokompostiin jälkikompostoitumaan. Siitä sitten puutarhan kasveille ja kasvimaan parannukseen. Luulisi toimivan taajamassakin (itse asun maaseudulla). Pahimmat hajut ja höyryt pysyvät kompostorissa. Jälkikompostoituvassa vaiheessa oleva tavara ei haise enää ollenkaan.
-
Viiru&Pesonen
Puru maatuu hitaasti, vaikka olisi kakit mukana. Kokeilepa olkipellettiä tai olkipellettirouhetta, se on tosi nopeaa maatumaan. Meillä menee sitä 15-20kg/viikko eli yksi säkki. Kanoja on yksi parvi ja kaneja lähes 20, eri häkeissä. Käytän pellettirouhetta myös viiriäisillä ja natal-hiirillä. Purua menee aina enemmän, vaikka onhan se halpaa kun ison paalin ostaa.
Laitan kuivikkeet kiertoon: ensin kaneilta kanoille (koska siellä on vielä puoli litraa kauraa kun jaksaa etsiä
), sitten kanoilta kompostin seosaineeksi tai suoraan katteeksi. Puru on hieman rumaa, kun näkyy pitkään vaaleana, mutta turve ja olkipelletti sulautuu hyvin maastoon.
Jos itselle ei taajamassa ole käyttöä, niin miksei kysyisi lähipiiriltä? Komposteihin, viljelypalstoille, pensaiden alusille?
Laitan kuivikkeet kiertoon: ensin kaneilta kanoille (koska siellä on vielä puoli litraa kauraa kun jaksaa etsiä
Jos itselle ei taajamassa ole käyttöä, niin miksei kysyisi lähipiiriltä? Komposteihin, viljelypalstoille, pensaiden alusille?
Ehdottomasti kompostiin taajamassa!
Ja kestopehkuun talvella, ainakin osa (mikä on sama kuin kompostointia sisätiloissa). Meillä menee hätätapauksessa myös biojätekeräykseen, jos kompostit ovat täynnä ja jäässä talvella. En levittelisi kompostoimatonta pehkua taajamassa pihalle, naapurit voivat repiä verkkarinsa. Ja taajamassa naapureihin kannattaa pitää hyvät välit, että siipikarjanpito saa jatkua
Itse olen käyttänyt enemmäkseen turvetta ja olkipellettiä, ja asun siis taajamassa 700 neliön tontilla kera ankkaparven 
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
Turse
Mie vaihan kerran kuussa koko pehkun ja sillon sitä jätettä tulee useempi jätesäkki ( kuskaan tuttavan lantalaan), mutta jos alkaisin itse kompostoimaan niin silloinhan komposti olisi hyvi äkkiä täys. Siksi tätä asiaa pähkäilenkin, että olisiko kuitenkin helpompi laittaa omaan kompostiin.
Puutarhajätteenhän saa viedä jäteasemalle ilmatteeksi, mutta mite tollanen kanalanjäte?
En ole yhtään utelias vaan tiedon janoinen...
Kaikesta pitää olla kiinostunut. 
Puutarhajätteenhän saa viedä jäteasemalle ilmatteeksi, mutta mite tollanen kanalanjäte?
En ole yhtään utelias vaan tiedon janoinen...
-
Eme
Minulla on käytössä pikakompostoiva lämpökompostori. Vaihtaessani kuivikkeet, kerään ne jätesäkkiin (tulee noin säkillinen kerrallaan) ja siitä sitten vähitellen täytän kompostoria. Parin viikon välein voi kottikärryllisen ottaa kompostorin alaosasta pois, jolloin tulee taas tilaa uusille kuivikkeille. En kuitenkaan laita kompostoria kerralla täyteen, palamisen jatkuvuuden kannalta on parempi laittaa vaikka sankollinen päivässä kompostoriin uutta. Toki kuivikkeen kanssa pitää huolehtia, että kompostorissa on riittävästi kosteutta palamiseen.
Lämpökompostorista otetun massan jatkokompostoin lehtikompostorissa puutarhajätteiden kanssa.
Minä en kyllä vaihda kuivikkeita kanalaan yhtä usein kuin Turse. Ehkä kolme tai neljäkin kuukautta menee samoilla kuivikkeilla. Meillä on siis käytössä turpeen ja purun sekoitus, itse sekoittelen paaleista aina tarpeen mukaan. Aina jos kanalassa alkaa olla pahan hajuista, lisäilen sankollisen tai pari uutta kuiviketta ympäriinsä levitellen, niin hajut pysyvät poissa. Ehkä kerran viikossa laitan pari sankkoa uutta kuiviketta. Ei meillä kyllä eläimiäkään kanalassa ihan hirveästi ole, kahdeksan on ollut enimmillään, viimeaikoina vain neljä (ja lisäksi 4 tipua).
Lämpökompostorista otetun massan jatkokompostoin lehtikompostorissa puutarhajätteiden kanssa.
Minä en kyllä vaihda kuivikkeita kanalaan yhtä usein kuin Turse. Ehkä kolme tai neljäkin kuukautta menee samoilla kuivikkeilla. Meillä on siis käytössä turpeen ja purun sekoitus, itse sekoittelen paaleista aina tarpeen mukaan. Aina jos kanalassa alkaa olla pahan hajuista, lisäilen sankollisen tai pari uutta kuiviketta ympäriinsä levitellen, niin hajut pysyvät poissa. Ehkä kerran viikossa laitan pari sankkoa uutta kuiviketta. Ei meillä kyllä eläimiäkään kanalassa ihan hirveästi ole, kahdeksan on ollut enimmillään, viimeaikoina vain neljä (ja lisäksi 4 tipua).
-
Turse
Mulla on kanalassa yheksä kanaa + kukko, kaks ankkaa ja kaks ranskanluppaa.
Ollu pakko vaihtaa ku kostunut pehku liikaa ja sitten kondensoitunu seinille ja kattoo. Turvetta en saanu tos välillä, nyt sain ni yritys ois jos ei tarttis vaihtaa pehkua nui usei.
Mie oon aikasemi ollu iha maalla ja isompi kanala joka ollu sen verra horo ettei kosteusongelmaa oo tullu. Nyt ku muutuin taajamakanalliseksi ni tää uus kanala onki sit ilmesesti hiuka turha tivis.
Ollu pakko vaihtaa ku kostunut pehku liikaa ja sitten kondensoitunu seinille ja kattoo. Turvetta en saanu tos välillä, nyt sain ni yritys ois jos ei tarttis vaihtaa pehkua nui usei.
Mie oon aikasemi ollu iha maalla ja isompi kanala joka ollu sen verra horo ettei kosteusongelmaa oo tullu. Nyt ku muutuin taajamakanalliseksi ni tää uus kanala onki sit ilmesesti hiuka turha tivis.
-
minkuliini
Itse kun teen kunnon siivouksen kanalassa, niin lapan kuivikkeen (puru/turve) jätesäkkeihin. Meillä ei ole kestopehkua, vaan kanala lämpenee patterilla. 7m2 kanalastani tulee n. 5 jätesäkkiä kuiviketta. Sitten kuivikesäkit auton kyytiin ja kaatopaikalle
Jyväskylässä ainakin tämän määrän vieminen kaatikselle maksaa vain 7€. Millään en saisi itse tätä määrää kompostoitua Ym. Sitten kun päivittäin siivoilen isompia kakkoja pois, niin ne menee lämpökompostiin tai kasvimaalle :D
-
kukkopoika
- bankiva
-
Eme
En ole ihan asiantuntija, mutta eikö ulosteet kannattaisi kuitenkin aina kompostoida ennen esimerkiksi ruokamullan sekaan sotkemista? Vai onko minulla asiasta väärä käsitys?
- Aleksandra
- nandu
Olen Emen kanssa samaa mieltä. Taitaa olla aika tujua ravinteiltaan kompostoimaton tavara. Lisäksi olen lukenut, että kunnolla kuumana käyvä komposti tappaa pöpöjä ja madonmunia, joita saattaa kanojenkin jätöksissä olla.
-
kukkopoika
- bankiva
Tujuahan se on,typpeä tulee liikaa.Vähemmän palanut lanta kannattaa kyntää syksyllä peltoon.
-
Anna
En tiedä onko järkevää, mutta minä olen tuota kakkaa käyttänyt istutuksiin. Istutuskuopan pohjalle mullan ja kakan seos odottamaan, että juuret yltävät. Silloin se kakka on toivottavasti jo osittain kompostoitunut eikä polta väkevyydellään juuria. Näin neuvotaan yleislannoitetta laittamaan. Olen myös liuottanut kuivahtanutta kakkaa ja siivilöinyt kasteluveteen - ehkä hyvä muuten, mutta haisee.
-
Aberkios
Olen samaa mieltä kuin Aleksandra ja Eme; tuskin on syytä käyttää ilman kompostointia. Kysehän on kanalasta poistetun kuivikkeen käsittelystä taajama-alueella.kukkopoika kirjoitti: Tätä kuiviketta ei tarvitse kompostoida.http://www.pihakoto.com/bioteam/etusivu ... esekoitus/
Tosin kompostoituu paremmin kuin kuivikkeena käytetty sahan- tai kutterinpuru. Näiden kompostoitumista haittaa purujen sisältämä parkkihappo. Se estää mikrobitoimintaa ja käyttää merkittävästi lannan sisältämää typpeä. Parempi tulos purujen kompostoinnissa saadaan kun mukaan sekoitetaan esim. ruohonleikkuujätettä, lehtiä tai turvetta, lisäksi valmista multaa.