kanalan pohja pehmuste?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
jenni89

kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja jenni89 »

Mikä on teijän mielipide kanalan lattia pehmikkeestä? Turve, puru, olki, heinä? Kertokaa vähän mielipiteitänne ja kokemuksianne. hyvät ja huonot puolet esiin :smt048 :smt009
Eme

Re: kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Meillä on käytössä turve-puru -seos. Se imee hyvin kosteuden ja hajut, mutta tuppaa pölisemään kovasti kun kanat kylpee ja painuu tiukaksi. Pitää harata sitä, että ilmavuus säilyy. Aion alkaa lisäämään oksasilppua sekaan, jos se auttaisi pitämään ilmavuuden. Haluaisin kokeilla olkea, mutta en ole vielä löytänyt maatilaa, josta sitä voisin ostaa. Täällä ei kaupasta saa kuin valtavia pyöröpaaleja, ei oikein ole vaihtoehto meidän pikkukanalaan, säilytystila loppuu kesken. Pesistä olen oljet ja heinät aina heittänyt turpeiden sekaan pehkuun, tuovat kivaa tuoksua kun kanat kuopivat niitä hajalle.
PunainenKana

Re: kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Meil on joustinpatjat :smt002 . No Joo, huono vitsi. Siispä; pelkkää kutteripurua oli viime kesänä kuivikkeena kopissa (leikkimökki), mut nyt ajattelin sotkee turvetta sekaan, kun sitä varmaan saa paalitavarana. Jos sitä ihan aavistuksen kostuttais jos pölisee. Olkipelletti kiinnostaisi, mut sitä saa täällä kuulemma vaan suursäkeissä.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Minä olen käyttänyt rutirex/kutterinlastu kuiviketta. Molempia saa pienpaaleissa. Hyvä kuivike, ei pölise ja ei haittaa, vaikka vähän vettäkin juoma-astioita käsitellessä menisi kuivikkeille. Kakkalaudoilta pudonneet muutamat murut kuivuvat hyvin siellä kuivikkeissa. Kesällä menee kuivike valkosipulimaan rivivälikatteeksi.
jenni89

Re: kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja jenni89 »

Hah, joo toi patja kuulostaakin tosi hyvältä. kelppo pitää puhtaana!!!! Mietin kanssa tota kutteria mut mitenköhän se käyttäytyy noitten silkkikanojen kanssa kun niillä ei noita normi höyheniä ole?
PunainenKana

Re: kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Nuo rutirex voiskin olla aika kiva. Tosin hinta tosi suolainen. Heinää ja purua saa ilmatteeks, niillä menin viime kesän. Tuo rutirex menis varmaan pesäkopeissakin hyvin, jos haluis hifistellä vähän. Täytyys poiketa ahrissa jo tänään.
ellikki

Re: kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Sahanpuruja ja turvetta kokeiltu. Turve pölisee aivan mahdotomasti.
Viime talvi meni kokonaan olkipelletillä, siihen olen tyytyväinen. Ei pölise, mahtuu pieneen tilaan varastossa, talven aikana keräsin vain kokkarepaikat pois ja levitin uutta nurkkiin leviämään. Imee hyvin kosteutta. Maatuu nopeasti kompostissa, ensimmäinen talvi, kun koko talven moskat mahtuu yhteen kompostiin. Hinta-laatu-hyöty suhde on minun mielestäni paras.
tehave

Re: kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja tehave »

Meillä oli jotain virosta tuotua turvetta rautiasta, se ei kyllä pölissyt yhtään edes heti paketin avattua.
sellainen tosi tiiviiksi puristettu muovitettu paali, 40l ? josta tulee möyhittynä 250l.
Kanalassa ei haissut oikeastaan mikään koko talvena.
tätä oli orsien alla, sitten oli lauta väliseinänä ja muualla oli olkea/sahanpurua rutikuivana tallustelu tilana.

jalat näyttivät ainakin ihan siisteiltä ja kanat pysyneet myös puhtaina, vaikka turve hetkeksi jalat sotkeekin.
jenni89

Re: kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja jenni89 »

pitää kattoo tota olkipellettiä jostain. näin aluks varmaan menee ihan kokeilemalla et mikä sopii parhaiten :smt023
suikku

Re: kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Hankin 500 kg Super pahnaa. Se on vähän niinkuin olkipellettiä mutta ilman pelletöintiä. Kyllästyin turpeeseen kun koko mun hieno keltainen kanala tuli ihan mustaksi (siis ulkoseinätkin) ja turvetta on sisälläkin vähintäänkin eteisessä. Kippasin kaksi kottiksellista tuohon mun hurjan viiden neliön koppiini. On ollut nyt kaksi viikkoa ilman lisäilyjä. Eilen ostin ison kissankakkalapion ja vähän siivosin suurimpia ämpäriin. Turvepohja oli mulla ihan koskematon. Lisäsin vaan päälle ja tyhjensin keväällä.

Mun vaan pitäis keksiä joku hyvä kuiva paikka mihin kuivikkeen laittaisin. Musta tuntuu että tuo 500 kg vähän kestää ...
jenni89

Re: kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja jenni89 »

Itse yritän kanssa etsiä tuota olkisilppua mutta vähän huonolla tuloksella. no täytyy jatkaa etsimistä :smt024
minkuliini

Re: kanalan pohja pehmuste?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Pölkky puru ja Vapo turve. 7m2 kanalaan menee 2 paalia purua ja 1 paali turvetta (agrimarket). Pöyhin päivittäin haralla ja kanat sotkee pesistä sekaan kuivaa heinää. Pitää hyvin hajut ja kanat tykkää kylpeä siinä :) Vaihdan kun alkaa liikaa haista... Talvikautena ehkä 2kk:n välein
Vastaa Viestiin