neuvoja kanalan kuivikkeisiin??
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
yaya
neuvoja kanalan kuivikkeisiin??
no niin.nyt olisi kultaiset neuvot tarpeen.meillä on vanha kivi navetta jonka yhdestä huoneesta on tulossa vihdoin ja viimein ympärivuotinen kanala. sen koko on noin 20 m2..ja siihen tulisi aluksi nyt kai 6 kanaa ja kukko.seinät ja lattia on betonia yksi iso ikkuna seinät valkoiset joten tila on todella valoisa.tila on kylmä niinkuin koko navetta eli siellä ei ole lämmitystä kanalaan laitan öljypatterin niin että se on ylhäällä n.metrin korkeudella ei ainakaan ole kosketuksissa pohjamateriaalien kanssa (tulipalo riski minimioitu)..nyt päästään itse kysymyksiin,eli meillä on navetan ylinen täynnä olkea on irto ja pyöröpaali. eli tarkoitus olisi käyttää pääsäntöisesti sitä kuivikkeena tila on niin iso kuitenkin että mietin jos ostan purua ja turvetta osaan kanalaan.eli olkea koko lattia alalle reilu kerros ja sitten vaikka puolet tilasta purua ja ehkä turvetta päälle.miltä kuulostaisi?pelkkä olki eikai lämmitä kanoja tarpeeksi pakkasilla? ja ikävämpi kuopsutella vaikkakin olisi lyhyttä..luulisin että saan patterilla pidettyä kanalan ainakin vähän plussan puolella.seinässä on katon rajassa ilmastointi "reikä" ulos sen vastapäätä on ovi kanalaan joka on navetan sisällä ei siis ulkoa tuleva ovi. teenkö oveen alas myös reiän että ilma kiertää?hmm saikohan tästä nyt kukaan selvää?minulla on iso puulaatikko n.reilu m2 reunat on 15cm korkeat siitä ajattelin hiekka, tuhka kylpy allasta käykö tuhka myös hiekan sekaan sitä kun riittäisi kun on puu lämmitys..? eli tälläisiä ongelmia.kestopehkua en vielä tänä talvena tee tuntuu helpommalta aloittaa näin kun kaikki on vielä uutta
löysin navetasta ison säkin simpukka tai osteri rouhettase on kylläkin avattu mutta ei kai sellainen miksikään mene?eli kana kalkkia ei tarvitsisi ostaa hiekkaa ajattelin hakea soramontulta?aluksi syötän täysirehua koska tuntuu että tota puolitiivistettä ei saa helposti ilman gmo:ta.voinko silti antaa täysrehun lisäksi koti ruuat?vai saako ne liikaa sitten jotain? haluisin kyllä syöttää mahdollisimman luomua mutta aloitan ainakin täysrehulla..TOIVOTTAVASTI joku nyt jaksaa lukea tämän ja vastailla etten tee mitään pahoja mokia heti alkuun.niin ja kanat pitäisi olla maatiaisia joten kylmän sieto on kai vähän parempi kuin esm.silkkikanoilla yms.. orppeja haluisin myös lihan takia joten eiköhän porukkaan muutama orppikana eksy
ja munintansa aloittaneita pitäisi olla jo tietenkin 
-
Iita
Re: neuvoja kanalan kuivikkeisiin??
Minusta tuo kuulostaa hyvältä..
Meillä on vain olki/heinä/puru seos ilman turvetta ,mutta turve on varmasti hyvä..
Ainut mitä meillä oli öljypatterin kanssa ,se pölä mikä kertyy ajan mittaa "suodattimeen",voiko se kuumeta liikaa ..
Ilman vaihdosta en osaa sanoa ,mutta kuulostaa riittävälle ,kun vanhat navetat eivät ole "pulloja".
Meillä on vain olki/heinä/puru seos ilman turvetta ,mutta turve on varmasti hyvä..
Ainut mitä meillä oli öljypatterin kanssa ,se pölä mikä kertyy ajan mittaa "suodattimeen",voiko se kuumeta liikaa ..
Ilman vaihdosta en osaa sanoa ,mutta kuulostaa riittävälle ,kun vanhat navetat eivät ole "pulloja".
-
naibunuuni
Heipsis
Meillä oon pitäny hyvänä ratkasuna reilua turvepohjaa.
Turpeesta oon tykänny hevosillakin kun se asettuu mukavaksi pediksi eikä pissien ammoniakki pääse haisemaan läheskään samanlailla kun esim puruissa.
Päälle oon tavannu heitellä olkikasoja missä tykäävät möngertää.
Nuo meitin siivekkäät ainaki kuopsuttelee niinkin ahkeraan, että jos laittaisin vain osaan kanalan lattiasta esim puruja/turvetta niin levittelisivät nuo kyllä aika nopeesti pitkin koko kanalaa (ei siis pysyis missään tietyssä kohtaa).
Jos laittaisit esim turvetta niin oisko mahdollista niin, että laitat senverran, että peittää koko lattia-alueen ja sitten sinne vaikka iso kasa tuota olkea vielä.
Oljet ne voi hyvin antaa levitellä itte ku se on niin mukavaa puuhaa
Täälä ainaki pompitaan innokkaina olkikasassa aina kun niille uutta olkea vien!
Tuhkaa voipi hyvin sekoittaa hiekkaan ja tuo laatikkosi on oikein hyvältä kuullostava kylpylaatikoksi.
Tuosta rouhesäkistä en tiedä mitään sanoa. Joku siitä tavarasta enempi tietävä kertokoot siitä.
Mutta kanankalkki ei oo kallista eikä sitä niin paljoa mene eli hyvin vois säkillisen semmoistakin ostaa.
Niin ja jos täysrehua ajattelit kanoille syöttää niin niissä on kaikki kanalle tarpeellinen jo valmiina..
Meillä on täysrehua aina kanoille saatavilla ja sen lisäks kuitenkin vielä erillisessä astiassa kanakalkkia.. ovat sitä kalkkiakin kyllä napostelleet vaikkakin vähän vaan menee.
Kun täysrehua syöttää niin kunhan se on pääasiallisena ruokana niin hyvin voi nuille antaa muitakin herkkuja ja omista ruokailuista jääneitä tähteitä sun muita.
Ei oo ainakaan meillä kanat kupsahtanu ku oon niille kaikenmoista herkkua tuon lisäksi tehnyt ja vienyt, pitää vaan pitää huoli siitä, että se täysrehu on juurikin se mitä ensisijaisesti syövät.
Esim jyväkasojakin tapaan tuonne pehkuun laittaa joita sitten innoissaan menevät tonkimaan.
Soramontun hiekka on varmasti ok.
Itse oon milloinkin käynyt lasten hiekkalaatikon hiekkamäärää verottamassa milloinka tallin takana olevaa sorakasaa (pienikokoista soraa) ja hyvin on mennyt kaupan.
Ite varmaan kokeilisin ensin, että riittääkö tuo yksi ilma-aukko ja jos ei riitä niin sit vasta tekisin siihen oveen reikää.
Sitä sanotaan, että äärimmäisenä mittarina voi pitää sitä, että kanojen vesi ei jäädy..
Meillä on muutama kylmänaermpikin yksilö täälä ja tipuja iso joukko joten ite pidän lämpölamppujen lisäks vielä sähköpattereita varalla (pistän päälle vasta sit jos tulee tarve) ja pehkukin on kuumana jotta ei liian kylmä tulisi.
Tiedän kyllä tuttuja joilla kanat on talvetkin ihan vaan navetassa ilman mitään lämmityksiä eikä niillä yksään kana oo pakkasiin kupsahtanu (maatiaisia) vaan terveitä ovat olleet.
Heillä siis talvisin menee ihan miinuksen puolelle navetassa ja vesi ei pysy sulana.
Itte en niin kylmässä omia kaakkuja halua pitää mutta heillä se on toiminu eikä kanoja oo näyttäny haittaavan.
Kyllä se siitä kun ei tämä mitään tähtitiedettä ole ja maalaisjärjellä pärjää jo pitkälle
Meillä oon pitäny hyvänä ratkasuna reilua turvepohjaa.
Turpeesta oon tykänny hevosillakin kun se asettuu mukavaksi pediksi eikä pissien ammoniakki pääse haisemaan läheskään samanlailla kun esim puruissa.
Päälle oon tavannu heitellä olkikasoja missä tykäävät möngertää.
Nuo meitin siivekkäät ainaki kuopsuttelee niinkin ahkeraan, että jos laittaisin vain osaan kanalan lattiasta esim puruja/turvetta niin levittelisivät nuo kyllä aika nopeesti pitkin koko kanalaa (ei siis pysyis missään tietyssä kohtaa).
Jos laittaisit esim turvetta niin oisko mahdollista niin, että laitat senverran, että peittää koko lattia-alueen ja sitten sinne vaikka iso kasa tuota olkea vielä.
Oljet ne voi hyvin antaa levitellä itte ku se on niin mukavaa puuhaa
Täälä ainaki pompitaan innokkaina olkikasassa aina kun niille uutta olkea vien!
Tuhkaa voipi hyvin sekoittaa hiekkaan ja tuo laatikkosi on oikein hyvältä kuullostava kylpylaatikoksi.
Tuosta rouhesäkistä en tiedä mitään sanoa. Joku siitä tavarasta enempi tietävä kertokoot siitä.
Mutta kanankalkki ei oo kallista eikä sitä niin paljoa mene eli hyvin vois säkillisen semmoistakin ostaa.
Niin ja jos täysrehua ajattelit kanoille syöttää niin niissä on kaikki kanalle tarpeellinen jo valmiina..
Meillä on täysrehua aina kanoille saatavilla ja sen lisäks kuitenkin vielä erillisessä astiassa kanakalkkia.. ovat sitä kalkkiakin kyllä napostelleet vaikkakin vähän vaan menee.
Kun täysrehua syöttää niin kunhan se on pääasiallisena ruokana niin hyvin voi nuille antaa muitakin herkkuja ja omista ruokailuista jääneitä tähteitä sun muita.
Ei oo ainakaan meillä kanat kupsahtanu ku oon niille kaikenmoista herkkua tuon lisäksi tehnyt ja vienyt, pitää vaan pitää huoli siitä, että se täysrehu on juurikin se mitä ensisijaisesti syövät.
Esim jyväkasojakin tapaan tuonne pehkuun laittaa joita sitten innoissaan menevät tonkimaan.
Soramontun hiekka on varmasti ok.
Itse oon milloinkin käynyt lasten hiekkalaatikon hiekkamäärää verottamassa milloinka tallin takana olevaa sorakasaa (pienikokoista soraa) ja hyvin on mennyt kaupan.
Ite varmaan kokeilisin ensin, että riittääkö tuo yksi ilma-aukko ja jos ei riitä niin sit vasta tekisin siihen oveen reikää.
Sitä sanotaan, että äärimmäisenä mittarina voi pitää sitä, että kanojen vesi ei jäädy..
Meillä on muutama kylmänaermpikin yksilö täälä ja tipuja iso joukko joten ite pidän lämpölamppujen lisäks vielä sähköpattereita varalla (pistän päälle vasta sit jos tulee tarve) ja pehkukin on kuumana jotta ei liian kylmä tulisi.
Tiedän kyllä tuttuja joilla kanat on talvetkin ihan vaan navetassa ilman mitään lämmityksiä eikä niillä yksään kana oo pakkasiin kupsahtanu (maatiaisia) vaan terveitä ovat olleet.
Heillä siis talvisin menee ihan miinuksen puolelle navetassa ja vesi ei pysy sulana.
Itte en niin kylmässä omia kaakkuja halua pitää mutta heillä se on toiminu eikä kanoja oo näyttäny haittaavan.
Kyllä se siitä kun ei tämä mitään tähtitiedettä ole ja maalaisjärjellä pärjää jo pitkälle
-
pingu
Kuivikkeena oljesta mulla on kahden talven jälkeen semmonen tuntuma, että ainakin yksistään kostuu ja klimppiintyy herkästi = haju-ja likaongelma. Mutta jonkin seassa ja hyvin pöyhittynä menee hyvin. Meillä on lisänä joskus turvetta, joskus sahanpurua/lastua/kuoriketta, jota omalta tontilta syntyy. Havupuun töskää kun kippaa kanalaan, on raikas tuoksu pitkään.
-
naibunuuni
Näin olen joskus hevosilla huomannut, että jos olkia pelkilteen laittaa niin ei kauaa hyvänä pysy joten varmasti samansuuntaista kanoillakin
Meillä on tuo paksu turvekerros osoittautunu hyväks niin hevosilla kuin kanoillakin.
Hajut pysyy hyvin kurissa, se muodostaa tukevan pedin, kanat kuopsii kakkendaalit paksuun pehkuun hyvin piiloon ja muutenkin ne tykkää siinä möngertää.
Ainoo haittapuoli tuossa ehkä on se, että jos on liian kuivaa niin se pölisee helposti.
Nuo oljet on meillä enemmänki ajanvietettä. Heti kun sinne vie kasaan olkia/avatun pienpaalin olkia niin ovat kimpussa hilluen
Meillä on tuo paksu turvekerros osoittautunu hyväks niin hevosilla kuin kanoillakin.
Hajut pysyy hyvin kurissa, se muodostaa tukevan pedin, kanat kuopsii kakkendaalit paksuun pehkuun hyvin piiloon ja muutenkin ne tykkää siinä möngertää.
Ainoo haittapuoli tuossa ehkä on se, että jos on liian kuivaa niin se pölisee helposti.
Nuo oljet on meillä enemmänki ajanvietettä. Heti kun sinne vie kasaan olkia/avatun pienpaalin olkia niin ovat kimpussa hilluen
-
Maari
Hepähei,
Mitä teette kanalan kuivikkeille talven aikana?
Vaihdattako niitä, pöyhittäkö, lisäättekö tms?
Jos vaihdatte (esim vain osan) mihin laitatte ne?
Meillä ei ole kovin iso kanala n.4m2 + pesätilat ja tuntuu että kun olen lisäillyt kuiviketta niin pitäs alkaa entisiä viemään pois kun lattia nousee niin korkealle:)
Kun siivoiletta lantalautoja, mihin laitatte lannan?
Jos vie sen pihalle niin miten sen näin talven aikana saa kompostoitua niin että olis kesällä käyttökunnossa?
Meillä on sitte toinen ongelma, kosteus. näyttää että varsinkin ikkunan aluset ovat hieman kosteita. lattian alaosassa on 10mm tuloventtiili ja vastakkaisella seinällä ylhäällä 10mm poistoaukko johon viritin poistopuhaltimen joka on mielestäni hieman auttanut ja kosteutta ei enää niin paljoa ole.
Kovemmalla pakkasella kanalassa ilma on hyvä, mutta heti lauhemmalla kelillä, nollassa, kanalan oven avatessa huomaa että siellä on reilummin kosteutta.
Kuivikkeina meillä on turvetta paalillinen ja sen päälle laitettu kutterinpurua paalillinenjoka kylläkin on nyt sekoittunut turpeeseen niin että lattia on tumma.
Oliskohan jollakin vikkejä/vastauksia näihin pulmiin
Mitä teette kanalan kuivikkeille talven aikana?
Vaihdattako niitä, pöyhittäkö, lisäättekö tms?
Jos vaihdatte (esim vain osan) mihin laitatte ne?
Meillä ei ole kovin iso kanala n.4m2 + pesätilat ja tuntuu että kun olen lisäillyt kuiviketta niin pitäs alkaa entisiä viemään pois kun lattia nousee niin korkealle:)
Kun siivoiletta lantalautoja, mihin laitatte lannan?
Jos vie sen pihalle niin miten sen näin talven aikana saa kompostoitua niin että olis kesällä käyttökunnossa?
Meillä on sitte toinen ongelma, kosteus. näyttää että varsinkin ikkunan aluset ovat hieman kosteita. lattian alaosassa on 10mm tuloventtiili ja vastakkaisella seinällä ylhäällä 10mm poistoaukko johon viritin poistopuhaltimen joka on mielestäni hieman auttanut ja kosteutta ei enää niin paljoa ole.
Kovemmalla pakkasella kanalassa ilma on hyvä, mutta heti lauhemmalla kelillä, nollassa, kanalan oven avatessa huomaa että siellä on reilummin kosteutta.
Kuivikkeina meillä on turvetta paalillinen ja sen päälle laitettu kutterinpurua paalillinenjoka kylläkin on nyt sekoittunut turpeeseen niin että lattia on tumma.
Oliskohan jollakin vikkejä/vastauksia näihin pulmiin
-
minkuliini
Minulla on n.7m2 kanalassa puru/turve seos. Suhteessa purua enemmän, ehkä 3/1... Lisäksi heinää pesissä joka kyllä leviää äkkiä muuallekkin. Pohjan pöyhin 2 krt päivässä kuohkeaksi pikku talikolla. Turve imee hyvin ylim. kosteutta. Kuiviketta reilu kerros lattialla. Lämmityksenä toimii öljypatteri seinälle kiinnitettynä (ip44). Kun kosteutta alkaa kertyä niin nostan patterin lämpöä pariksi päiväksi, kuivattaa hyvin kosteudet
Kanalasta löytyy normi tulo/meno venttiilit joidenka aukinaisuutta voi säätää. Hyvään patteriin kannattaa satsata! Itse tilasin netraudasta ja maksoi vajaa 300€. Siinä on lämpötilan portaaton säätö ja eco-moodi. Lämmöt olen saanut pysymään +10-15 (silkkikanoille).
Orsien alla mulla on munintakoppeja joiden päällä on sanomalehtiä. Niitä vaihdan tarpeen mukaan. Kakat kaavin kuitenkin päivittäin lastalla lämpökompostoriin. Lehdet poltan. Liikaa kosteutta voi mielestäni hallita parhaiten lämmöllä ja sitten lisää ilmanvaihtoa jos ei toimi
niin ja ruokapuoli... Mulla on täysrehua kokoajan tarjolla ja kauraa myös. Aika vähän kanat syö täysrehua jos saavat muuta. Sitten on kalkkia ja karkeaa soraa (weber hiekoitus sora) Päivittäin kuitenkin vien kanoille kasviksia, ruoantähteitä, hedelmiä ym. Kaikki kotiruoka hyödynnetään kanalaan, mutta on kausia ettei ylimääräistä kotiruokaa tule. Siksi on täysrehuakin.
Orsien alla mulla on munintakoppeja joiden päällä on sanomalehtiä. Niitä vaihdan tarpeen mukaan. Kakat kaavin kuitenkin päivittäin lastalla lämpökompostoriin. Lehdet poltan. Liikaa kosteutta voi mielestäni hallita parhaiten lämmöllä ja sitten lisää ilmanvaihtoa jos ei toimi
niin ja ruokapuoli... Mulla on täysrehua kokoajan tarjolla ja kauraa myös. Aika vähän kanat syö täysrehua jos saavat muuta. Sitten on kalkkia ja karkeaa soraa (weber hiekoitus sora) Päivittäin kuitenkin vien kanoille kasviksia, ruoantähteitä, hedelmiä ym. Kaikki kotiruoka hyödynnetään kanalaan, mutta on kausia ettei ylimääräistä kotiruokaa tule. Siksi on täysrehuakin.