"Keitetty" muna
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Tammisto
"Keitetty" muna
Olen uusi kanaharrastaja (11/13) ja kaikenlaista on kanoista opittu seuraamalla niiden touhuja. Kestopehku on toiminut mukavasti ja muniakin tullut omaan tarpeeseen riittävästi. Nyt kanamme; pari alhoa, 1 sussex, 1 hy-line ja pari sekoitusta + 3 kukkoa kun 2 ei ollutkaan kanoja, nättejä kuitenkin ja vielä ihan sovussa keskenään. Toisinaan munia löytyy pehkun päältä; pesiä 3 rouville; onko sitten pesät olleet varattuja vai miksi? No kuitenkin tänä aamuna taas 1 muna oli pehkussa ja aamupalaa tehdessä osoittautui "keitetyksi" munaksi jonka sitten valkoinen paimenkoiramme söi; syö myös raa´at munat jos uonhtaa ne pöydälle... Eli kestopehku ainakin porisee kunnon lämmöillä kun ovat ravintolan perustaneet talven tylsyyttä piristämään 
-
Anna
Re: "Keitetty" muna
Etkö pelkää, että pehku sytyy palamaan? Olen nähnyt, kun hevostallilla kasa syttyi itsekseen, kyti kasan sisällä ensin. Minä olen ehdottomasti pehkun kannalla, on vain epävarmuus siitä, miten lämpötilan voi hallita (jos nyt sitten onnistuu sen kompostoinnin käynnistämään). Näiltä sivuilta löytyy hyviä vinkkejä ja olen niitä lueskellut.
Sun pehkun lämpötilan pitää olla jossain yli 39 C vai miten?
Anna
Sun pehkun lämpötilan pitää olla jossain yli 39 C vai miten?
Anna
-
Tammisto
Joo kyllä se lämpötila on mietityttänyt, kosteus on kyllä myös aika suuri; tiivistyy ikkunoihin ja vettä vaihtaessa kippaan pehkuun vanhat vedet juuri tuon lämmön takia. Tuuletus on myös niin suurella kuin saa ja leutoina päivinä myös ovet auki. Hyvä kun mainitsit tuon itsestään syttymisen, ei ollut kyllä käynyt mielessä. Nyt kyllä hirvittää. Lisää vettä pehkuihin? Lämpötilä kanalassa on 10-15 riippuen kuinka tuulista on ollut.
-
Anna
Täysin tumpelo - vihreenä tästä pehkusta ehdottaisin, että mittaat lämpötilan pehkun sisältä. Kanalan lämpötila ei paljon kerro. Eikös valkuainen koaguloidu 40+ lämpötilassa. Jos muna kypsyy pehkun pinnalla, mikä on lämpötila sisällä.
Tumpelo - teoreetikko Anna
Tumpelo - teoreetikko Anna
-
Krahu
Meilläkin vihdoin pehku alkoi pöhisemään toden teolla...
Muttei siitä mitään, meillä ainakin joku kanoista munii välillä minne sattuu, keskelle lattiaa, joskus pullauttaa ilmeisesti jopa orrelta (toisinaan rikkinäinen muna juuri orren alla)... vaikka pesiä on varmasti riittävästi.
Muttei siitä mitään, meillä ainakin joku kanoista munii välillä minne sattuu, keskelle lattiaa, joskus pullauttaa ilmeisesti jopa orrelta (toisinaan rikkinäinen muna juuri orren alla)... vaikka pesiä on varmasti riittävästi.
-
Tammisto
No niin, nyt pehku on vissiin hiipunut kun lämpötila 20-22 tasaisesti joka puolelta, pehkun paksuus n. 45 cm ja tämä lämpötila 25 cm syvyydeltä. Välillä on todella "kuuma"ja höyry nousee pehkusta, mutta täytyypä mitata kun taas lämmöt nousee. On nyt pari kertaa pörissyt oikein kunnolla ja sitten taas tasaantuu. Kuivalta tuntuu kädellä koittaessa, koostumus: 1/2 kuiviketurvetta ja 1/2 kutteria. Mikä mahtaa olla turpeen ja kutterin syttymislämpötila?