Perustaminen

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Luomuemäntä

Perustaminen

Viesti Kirjoittaja Luomuemäntä »

Heippa.

Laitoin ostetaan-ilmoituksen tuolle palstalle, mutta hiljaista on ollut. Olen perustamassa (kesä)kanalaa ja unelmani oli saada koko porukka, 4-5 munivaista samasta laumasta. Tajuan toki ettei kukaan halua rahallakaan luopua omistaan. Joudun siis hankkimaan kanoja ilmeisen useasta kanalasta saadakseni viiden kanan lauman kokoon.

Kysymykseni koskee uuteen laumaan sopeuttamista. Olen siis aloittelija enkä ymmärrä kanoista vielä paljoakaan, opin koko ajan lisää. Jos oletetaan, että hankin ensin kanat kyllikki ja orvokki kanalasta x. Jos seuraavana päivänä tahi viikon päästä löydän helmin ja tellervon kanalasta z, kotiutanko heidät rohkeasti kyllikin ja orvokin seuraan vai tarvitaanko jotain tutustumisrituaaleja? Miten kanat hyväksyvät uudet kumppanit, tuleeko aina jonkinlaista nokkapokkaa, annetaanko heidän itse asettua oikeaan järjestykseen vai voiko siinä heitä jotenkin auttaa?

Olisi kovin mukavaa, jos joku konkari ehtisi vastaamaan. Koitin etsiä, mutten löytänyt.

Terveisin Johanna.
Maru

Re: Perustaminen

Viesti Kirjoittaja Maru »

Hyrylässä on Lassilan tila, josta voi ostaa kerralla useitakin kanoja. Ja koska ovat samaa parvea, ei tule heti alkuun uudelle kananharrastajalle nokkimisjärjestyksen "tappeluja" :smt001

Kun kanoja tulee eri paikoista, tulee niillä olemaan enempi tai vähempi arvoasteikon hakemista. Itse ne sen hoitaa. Uudet voi tuoda parveen esim illalla, kun vanhat jo orrella nukkumassa ja rauhallisia. Tilaa olisi hyvä myös olla, niin että mahtuvat väistämään. Vähemmän tulee nokkimista, jos paljon tilaa, esim ulkotarha.
SannaKle

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Minä oon ymmärtänyt että jos kaikille kanoille paikka on uusi niin sopeutuvat helpommin kuin silloin kun osa on vanhoja ja hyvinkin reviiritietoisia omasta tontistaan. Eli mahdollisimman samaan aikaan toisin kaikki jos mahdollista. Riippuu paljon yksilöistäkin ja kanan rodusta. Minulla on muuten toinen lauma tuolta Lassilan tilalta lähtöisin ja ne on sopuista sakkia. Ilmajokiset on sitten ärhäkämpiä ja värirasisteja :D
Maru

Viesti Kirjoittaja Maru »

Mä muutin vanhat kanat ja samalla tuli uusia, yhtäaikaa uuteen talviasuntoon. Kyllä ne vanhat vain kyytiä uusille antoi :smt001

Uskon et eri roduissa eroja. Mutta jonkunasteista nokkimisjärjestystä ne luontaisesti aina tekee.
Myös kun tulee samasta paikasta, niillä jo on valmis järjestys. Joku on kingi ja joku ala-arvoisin :smt045
Vastaa Viestiin