Kanan munien Putsaus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mari Outokumpu

Kanan munien Putsaus

Viesti Kirjoittaja Mari Outokumpu »

Onko totta vai tarua että likaiset munat voidaan putsata etikalla? Eikö etikka anna hajua munan kuoreen??? Eräs naapuri oli saanut sellaisen vinkin toiselta kanafarmarilta.Itse en käytä tätä menetelmää. Ankan munat kyllä pesen juoksevan veden alla pehmeällä sienellä.
Aleksandra
nandu

Re: Kanan munien Putsaus

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä on putsattu muutaman kerran munia etikalla (pienellä etikkaan kastellulla pumpulitupolla mahdollisimman vähällä hankauksella), jos on ollut sellaista likaa, joka ei lähde talouspaperilla hellästi 'rapsuttamalla'. Olen antanut sitten etikan kuivua itsestään, en siis ole etikkakäsittelyn jälkeen kuivannut erikseen. En ole huomannut, että vaikuttaisi munien makuun (ja minulla on yleensä tosi herkkä makuaisti).

Munat säilyvät parhaiten - vaikka kuukausikaupalla - jos niitä ei tarvitse puhdistaa ollenkaan. Jos munat pesee munien säilyvyys lyhenee koska munan kuoren pinnan suojakalvo peseytyy pois. Olen silti joskus pessyt likaisen kananmunan myös lämpimän juoksevan veden alla varovasti ja käyttänyt pestyt munat viikon, parin sisällä. Ihan hyviä ovat olleet. Lienee melko samantekevää peseekö munat etikalla vai vedellä; etikka voi tietysti olla desinfioivaa.
pingu

Viesti Kirjoittaja pingu »

Pesen munat, jotka keitän, vasta siinä vaiheessa, kun laitan kattilaan. Leivontaan ym. rikottavia en pese ikinä. Muille menevät munat rapsutan puhtaammiksi hedelmäveitsen lappeella, en pese niitäkään muuten, katon vaan siistimmästä päästä olevia muille, itelle jätän paskasimmat. Minusta se munien puunaaminen on aivan turhaa. Eihän niitä kuoria kukaan (kai?) syö :smt002
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

pingu on tietysti oikeassa. Meilläkin vähintään 95 % munista on riittävän puhtaita ihan luonnostaan, turha niitä on puhdistaa. Pohdintani koski kunnolla likaisia munia joita välillä kesäaikaan tulee, talvella ei oikeastaan ollenkaan. Jos annan munia ystäville ja sukulaisille valitsen rasioihin siistit munat joita ei tarvitsen puhdistaa. Likaiset käytän itse puhdistamisen jälkeen.
Maru

Viesti Kirjoittaja Maru »

Olin pikkutyttönä 70luvulla äidin tädin luona lomailemassa. Hänellä oli useampi kymmen kanoja.
Muistan, että putsasimme kakkasia munia etikalla. Ei koskaan vedellä. Ne myös läpivalaistiin sellaisen valolevyn päällä. Laitoimme isoihin päällekkäin pinottaviin kennoalusiin ja joku haki ne kauppaan myyntiin.
Ja nimenomaan munan terävä pää alaspäin. Siitä isotäti oli tarkkana!

Omien kanojen munia olen välillä puhdistanut myös etikalla. Se vie paremmin kakan värin ja hajun kuin vesi. Ainakin valkoisiin tahtoo jäädä tummaa pelkällä vedellä. Etikalla ei tarvii pyyhkiä kuin likakohta, eikä koko munaa, kuten vesihanan alla. Eli en ole huomannut, että säilyvyyteen vaikuttaisi :smt001
SimplySix

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Minäkään en oo aiemmin pessy omaan käyttöön meneviä munia, mutta ankan ja kalkkunan munat on kyllä yleensä niin ryvettyneitä, kun jonnekkin sinne pehkulle ne pieraisevat, että pakko ne on huuhtasta jos ei halua heinän pätkiä kakkutaikinaan. :smt003
Pesiin munivien munat on niin puhtaita, että näyttää melkein pestyiltä.
hanna

Viesti Kirjoittaja hanna »

olen usein miettinyt tämän vajaan vuoden mittaisen harrastukseni aikana sitä, miksi kaupan munissa vain aniharvoin on likaa pinnassa? Useinhan saadaan itsekin puhtaita munia, mutta myös niitä paskaisia. valikoidaanko ne tuotantokanaloissa pois? tietääkö kukaan?
Maru

En tiedä, mutta arvelen, että munat vierii jonnekkin pois heti. Ainakin häkkikanaloissa ja varmaan muissakin isommissa. En usko, et siel kukaan käy keräämässä pesistä. Eiköhän ne ole automatisoituja mahdollisimman pitkälle.
Olen joskus jostain tv ohjelmasta nähnyt, kun munat kulkeutuu liukuhihnaa pitkin :smt017
Ja kyllä ne munat varmaan jonkun syynin läpi menevät, et oikein likaiset tai muuten epäkelpot poistetaan.

Mä huoman, et meillä likaantuu lähinnä kun paskasin varpain pesään menevät pyörimään jo munittujen joukkoon :smt001
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Likaiset ja muutkin 'rumat' menee ns. b-luokan munina elintarviketeollisuuden raaka-aineeksi.
kukkopoika
bankiva

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Katselinpa elävää arkistoa ja sieltä filmin pätkää , PESÄSTÄ PÖYTÄÄN.Siinä kerrottiin miten ennen vanhaan putsattiin paskaset munat,etteivät mene kuluttajan pöytään.
Ne puhdistettiin kuivalla harjalla.
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Meillä oli 80-luvulla lattiakanala, jossa oli 500 kanaa. Vierintäpesät auttoivat munien pysymiseen puhtaana. Myös se, että kanoja pidettiin vain pari vuotta auttoi, kun kanojen munat olivat vahvakuorisia ja eivät munien rikkoutumisen takia lianneet muita pesässä olevia munia. Toki munissa oli vähän pölyä yms likaa, joten aina perjantaisin pesuhuoneessa pesin vanhempien kanssa munia kostealla rätillä. Pesuveteen laitettiin jotain kemikaalia/puhdistusainetta, jonka nimeä en enää muista. Enää ei varmaan ole edes sallittujen aineiden listalla. Niin ne ajat muuttuvat. :)
TiuTiu

Viesti Kirjoittaja TiuTiu »

noiden paskasten munien putsaukseen käy santapaperi siis rautakuapasta myytävää hiekkapaperi, joko metritavarana tai arkkina ihan sama kuhan on tarpeeksi ohut kitka ...siis pinta ettet osta nyt jotain mukulakiveä. Itse käytän satasta tai vieläkin ohuempaa. Tai sit on sellainen santapaperi hankaustyyny
Paskapäplät lähtevät helposti ja munaa ei tarvitse kastella. Munat säilyy mielestäni yhtä hyvin kuin normaalit ....
Maru

Tässä talven aikana, olen ihan mielenkiinnosta kaupassa käydessäni välillä availlut munakennoja.
Että miltäs ne kaupan munat näyttikään. Kyllä ovat likaisia!! Kuorissa jos minkäläista viirua ja täplää. Välillä kuultavan läpinäkyviä pieniä pyöreitä laikkuja. Eivät kovin houkuttelevilta näytä!!
Et se niistä kaupan puhtaista munista :smt001
Huom! Luomumunia en ole katsellut, mutta kaikkia muita kyllä.
kruttu

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Olen viime ajat ihmetellyt, miten kaikki munat onkin ihan kakkasia. Mistä se johtuu? Meillä on yksi kana, joka on liki koko ajan ripulilla (en tiedä syytä), vaan ei se voi kaikkien munien kakkaisuutta selittää. Kanalassa asustaa pääkukon lisäksi nuori kukko, hengaileekohan se varkain siellä pesissä munien päällä? Yhden kanankin sieltä kerran bongasin. Pesien heinät olen vaihtanut niin, että ovat kyllä puhtaita. Kun kuitenkin muistelen, että yleensä se on se yks kaks munaa satsista joissa on joku tahra, nyt on pidempään ollut saman verran puhtaita ja loput likaisia.
Pimu

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Tuo otsikko häiritsee, ajattelen jokainen kerta että kuka nyt voi kanan _munia_ pestä :smt003
Vastaa Viestiin