Miksi kukot kuolevat

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin

Miksi kukot kuolevat

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kanaparveni noin 30+ erinäköistä ja kokoista rouvaa ja heidän sulhasensa elelevät väljissä tiloissa entisessä navetassa. Näin talvisaikaan vain sisällä, mutta ahdasta heillä ei suinkaan ole. Lämmintä vähimmillään jos kovat pakkaset tulevat on siinä +3-4. Mielestäni saavat monipuolista ruokaa ja virikkeitäkin heillä on ja orsitilaa paljon.
Mutta nyt kuukauden siään on 4 kukkoa kuollut, noin vain. Aamulla ovat olleet lattialla hengettöminä. Ilman, että olisin mitään ennakko-oireita huomannut. Höyhenet kunnossa ja hyväkuntoisia, painaviakin. Eivätkä vanhemmasta päästä ainakaan.
Mikä kumma mahtaa olla syy? Eivätkä ne keskenään tappelekaan, kesällä ulkona vähän kiekumiskilpailuja ja sellaista toisiaan kohti hyppimistä mutta ei sitäkään nyt sisällä ollessa.
Jos tätä menoa jatkuu tulee kukkopula kohta. :oops:
rilla

Re: Miksi kukot kuolevat

Viesti Kirjoittaja rilla »

Ei kyllä ole tietoa minulla,mikä kukkojasi vaivaa.
Mut yhtenä kesänä mulla oli vähän sama juttu. Useampi kukko kuoli ihan noin vaan. Painavia,hyvä höyhenpeite ja kaikki piti olla kunnossa.

Aiemmin olen täälläkin epäillyt kuitenkin marekia,(sitä mä aina epäilen).
Ei tullu niitä kukkoja minnekään lähetettyä,meillä on jääny mysteeriksi.Jollei sit kuitenkin ole marekia. :smt003
Tituliini

Re: Miksi kukot kuolevat

Viesti Kirjoittaja Tituliini »

Jaa-a.. Marek voisi olla syypää. Luulisin että jos kukkoja on paljon niin se omasta reviiristä ja rouvista taistelu voi tuoda ylimääräistä stressiä, ja stressi on omiaan puhkaisemaan marekin. Se kun on joskus tosi nopeaa.
Vastaa Viestiin