Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Riku

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Riku »

Georgelle kirvesterapiaa :smt027 Orppi kanat oli Georgen (kevättalvesta kuoriutunut hormoonihirviö) kanssa pihalla ja William tuli pihalle nii George hyökkäsi Williamin kimppuun :smt011 .

George on tähän asti selvinnyt jatkoajalla kun on käyttäytynyt kukoiksi mutta nyt tuli minun mitta täyteen :smt077 Harry ja William on jo pari vuotta elänyt sulassa sovussa ja samalla tavalla aion myös jatkaa eli ylimääräset kukot läks nyt! Minun kanalassa pitää kukkojen olla kilttejä kanoille, minulle ja toisilleen.

Olis pitänyt jo aiemmin laittaa George pois mutta ajattelin että antaa olla kun hyvin käyttäytyy..ja näinhän siinä sitten kävi.
SimplySix

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Meille kuoriutui eilen neljä tipua kanalle. Emo on jättikochin ja isä oli brahmasekuli (lightbrahman värinen). Kaikki neljä ovat erivärisiä; musta, maaoravan värinen, keltainen jolla musta juova päässä ja riistanvärinen. Saas nähdä minkä värisiä niistä kolmesta tipusta tulee kun kasvaavat. :smt001
Kuvaa en saa laitettua, kun imageshack keljuilee.. Mutta laitan heti kun toimii. :smt001
Pikkunen kurkistaa helmojen alta
Kuva

Tipuille tuli nimeksi Kuura, Kaamos, Viima ja Ruska
Kuva
Viimeksi muokannut SimplySix, 13 Marras 2013, 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AnnaK

Viesti Kirjoittaja AnnaK »

Hei tämä onkin kiva ketju, en ole ennen tätä huomannut. Minäkin haluan jakaa kanakuulumisia, sillä tuttavapiiriini ei kuulu kauheasti kanaihmisiä eivätkä muut jaksa kuunnella jatkuvaa kanoista jauhamistani :smt003

Meilllä onnistui kevään tiputus tosi hienosti (oli meidän ensimmäinen kun kanat on tulleet viime vuoden keväänä) mutta nyt syksyllä kaikki meni päin prinkkalaa. Ensin Seppo sai kolme tipua, joiden annoin kasvaa muiden kanojen kanssa. Arvelin, että tämä olisi sujunut koska Seppo on nokkimisjärjestyksen yläpäässä. Mutta muut mokomat kanat ehtivät pistää kaksi kolmesta hengiltä ja viimeinenkin sai osumaa, ennen kuin ehdin pelastaa sen emoineen pikkuhäkkiin. Aimo-tipu on nyt nuori kukko, toisesta silmästä sokea, mutta meille tapahtuneen johdosta aika rakas. Seuraavaksi sai Irma kaksi tervettä ja reipasta tipua, jotka kasvoivat hyvin. Erään kerran olin sitten päästänyt nyt pikkuhäkistään jaloittelemaan kun muut kanat olivat ulkona. Lähtiessäni kanalasta kanalan ovi heilahti kiinni ja toinen tipu jäi oven väliin. Raukalta katkesi jalka ja se piti lopettaa :smt022

Viimeisenä olivat vielä Pasin neljä tipua, joista yksi oli heti kuoriutumisen jälkeen jotenkin tipahtanut pesästä, saanut päänsä pikkuhäkin verkon reikään ja kuollut siihen. Toinen oli (en pysty käsittämään miten) päätynyt pikkuhäkistä pois ja joutunut muiden kanojen uhriksi. Siirsin kaksi jäljellä olevaa parempaan häkkiin ja pärjäilevät emon kanssa siellä nyt hyvin. Aimo on saanut kaverin tuosta Irman jäljälle jääneestä tipusta ja tulevat keskenään hyvin toimeen. Tilanne alkaa siis rauhoittua, mutta suunnaton kiukku ja v*tutus itseäni kohtaan on noiden menehtyneiden tipujen vuosi. Tunnen itseni käsittämättömän kehnoksi kanan omistajaksi. Kaikkein eniten ehkä harmittaa, että kaikki tiput ovat kuoriutuneet terveinä ja reippaina ja joutuneet ikäviin onnettomuuksiin, jotka ehkä olisi olleet ennalta estettävissä. Lisäksi marek verotti meiltä toisen alkukesän kananuorikoista :smt010

Huoh. Sainpas nyt avauduttua tästäkin kurjuudesta. Kiitos että jaksoit lukea.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Hei AnnaK

Joskus se elämä potkii päähän.
Mutta jos nyt olisi paremmat ajat tulossa.

Mulla on kettu korjannut satoa. Yli 40 lintua tänä vuonna.
Eli kettu on vieny enemmän.kun mitä tällä hetkellä on. Tai,no saattaa niitä vähän enemmän olla kun 40.

Mutta toivon,että ketun juhlat meillä olis nyt ohi. :smt030
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

:D Oii ei!!Pakko sanoa tähän väliin,että meilläkin on kana nimeltään Seppo! :D aloittelee vasta munimista pikuhiljaa,,ainoa kana joka tunkee navetan katolle,siinä räystäällä jöpöttää!(Koska Rilla tulet? Kiirettä ei ole,meillä on tilaa kyllä pitää kuukkelia,mutta ilmottele,niin nappaan laatikkoon jätkän valmiiksi! :D )
Nino

Viesti Kirjoittaja Nino »

Meidän kananuorikolla (jos alle kaksikuukautista kanaa voi sanoa nuorikoksi? :smt017 ) on tänään ell-käynti!
Pahoin pelkään että raukka, pikku brahma, pitää lopettaa sillä ongelmana on huono jalka... nilkuttaa ja toinen nivel on joko kaksikertaa isompi, tai toinen on kaksikertaa pienempi mitä toinen... :smt010
Tottakai se on vaikea luopua mistään, mutta erityisesti niin kiltistä kanasta jonka on itse hautonut ja sitten käy näin... Toivon että se on esim. tulehdus tai muu korjattava asia että saisi elää elämäänsä pitempään mutta on se eläinlääkärin ammattimainen lopetus, miten hän sen nyt tekeekään, parempi kuin ensikertalaisten... Mutta toivotaan että tullaan kotiin lääkkeiden ja paranevaan päin olevan kanan kanssa! :smt022

Kiinnostaisi kyllä tietää että kuinka moni muu on vienyt kanaa tms eläinlääkärille? :smt040
AnnaK

Viesti Kirjoittaja AnnaK »

Pakko sanoa tähän väliin,että meilläkin on kana nimeltään Seppo!
Seppo kanan nimenä herättää kyllä aina hilpeyttä :smt002 Me kutsumme häntä Seppo Suorittajakanaksi: jos kanoilla olisi armeija, Seppo olisi siellä vääpelinä. Seppo munii yhden munan joka päivä tarkalleen samaan aikaan. Hän hautoo tiput tunnontarkasti. Seppo vieroittaa tiput tasan kuukauden iässä ja aloittaa muninnan kaksi päivää vieroituksen jälkeen. Seppo on supertehokas kana :smt040
Hellan lettas

Voi luoja paratkoon! Seppo jäi kuiviketurvesaavin alle tänään,että vähän jalkaa pilkotti :oops: ,,onneksi huomasin suht nopeasti,eikä se näyttänyt mitenkään vammautuneelta.Herra jumala, kun ne tunkee jokapaikkaan,kun yrität hommia tehdä,,joka askeleella saa hiipiä ,ettei ole muutaman kana saappaan alla vahtaamassa.Onneksi Sepon ei käyny kuinkaan! :smt056
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Nyt en millään lailla moiti enkä tuomitse, vaan olen kiinnostunut, miksi antaa sille ketulle niin paljon vietävää? Meillä vei kettu linnun niin heti parannettiin aitoja, tehtiin parempia mökkejä, kettu vei toisen linnun niin hommattiin laumanvartija ei ole kettu tullut enää. linnut saap olla rauhassa...

Eikö se ole vähän hyödytöntä pitää eläimiä niin että kettu pääsee niitä noin verottamaan :smt017
rilla

Niin,Sannikki

Juu,eipä niitä ketulle ole tarkotuksella jätetty.
Eka porukka,24 kpl,meni yhtenä yönä. Olivat 2kk ikäisiä,pieniä kääpiökotseja ja sekarotuisia.
Siirtohäkissä joka on ollut käytössä mulla jo 3 kesää.
Tehty vaneerista ja tiheästä verkosta,huopakatto päällä.

Mutta tämäpä oli kaivautunut alakautta. 10 metriä ulko-ovesta.
Seuraava tapaus: 12 kpl nuorikkokukkoja,maranseja,rokkeja ja silkkejä.
Olivat menossa lihakukoiksi. Ajattelin,et laitan ne kuitenkin vanhaan ankkatarhaan niin kauaksi,kun vielä meillä ovat.
Tilaa olis ollu hienosti.

Ensimmäinen yö. Kettu oli menny verkon ali. 3 viety.
Minäpä reippaasti kiersin koko tarhan lankkujen ja kivien ja kaiken mahdollisen materiaalin kanssa. Seuraavana aamuna tarha oli tyhjä.
Kettu oli mennyt verkko-oven sivusta läpi.

Tietenkin verkko oli jo vanhaa. Nyt tämä tarha on hävitetty,samoin 3 muuta tarhaa.
Luulin silloin,et kaikki kukot oli viety. Mut kanakopin takaa kurkisteli 1 rokkipoika. Onniksi nimesin kun 2 kertaa selvis.

Sitten seuraava tapaus: Tosi hyvä tarha,ei mahdollisuuksia mennä läpi,ei ali.ei yli.
Sisällä 3 kanaa ja iso kotsikukko ja pari pikkukukkoa. Sopuisa porukka.
Mut kun kanat oli kaikki hautoneet poikueensa ja siirreetty lasten kanssa pois,jäi jäljelle kukot.
Päästin ne sit päivisin vapaaksi ja yöksi menivät takaisin ja ovi kiinni.

Sitten tuli se ilta jolloin unohdin. Aamulla jättikotsin höyhenet siinä ovella. Rokkisekoitus oli höyhennetty mansikkamaassa. Yhden höyheniä en löytänyt.
Sitten lähti myskiankka.

2 myskiä,päivisin vapaana,yöt kopissa. Ovi kiinni illalla. Kävin sulkemassa ja oli jo melko hämärä.
Aamulla totesin,et toinen oli silloin jo viety. Höyheniä oli kanalan oviaukossa.
Sitten oli mun maransit. Ne oli kesän 4h-tilalla. Tulleet jo kotiin ja päästin päivällä porukkaa ulkoilemaan. Sitte lähdettiin puukuormaa viemään.
Muistin siellä,et kanat jäi ulos.

7 aikaan tultiin kotio,niin maransit oli viety. :smt010
Ne oli yrittäneet parakkiin yöpymään. Asuivat edellistalven siellä.
Verkko-ovi oli kiinni,mut ulko-ovi auki.

Siitä repolainen oli ne poiminut. Varmaan jotain vielä jäi puuttuun. Mut meijän kettu tulee heti,jos teen virheen.
Tottahelvetissä uusia tarhoja on tehty. Ensi kesäksi pitää kai kaikki uudistaa.
Mut aiemmin mä pystyin pitään lintuja vapaanakin.

Ei toi ole elämää,et ne on jatkuvasti suljettuina pikkutarhoihin tai sisätiloihin.

No,tähän hätään en ole hankkimassa laumanvartijaa. Toki se on mielessä käynyt. Mut kun meillä on 4 koiraa! :smt024

No johan tuli mittaa kertomukselle!
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minä kyllä poistaisin ketun päiväjärjestyksestä, piste :smt013
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Rilla oletko ollut yhteydessä metsästäjiin? Täällä lupasivat poistaa ketun jos vielä tulee häiriköimään, ei onneksi ole tullut, (koputtaa puuta), turhan monta sai kuitenkin.
Jos on katsonut vapaina kuopsuttelevia kanoja tarhaus ei tunnu enää vaihtoehdolta jos se tarha ei ole valtava. Valtavaa tarhaa on vaikea suojata ketulta koska se osaa kaivaa. Itse olen kyllä henkisesti valmistautunut että jokin kana menee joskus pedon suuhun, se on hinta joka vapaudesta on maksettava. Enkä aio hankkia laumista. Mutta kukkoja on paljon vahtimassa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Hellan lettas

rilla..olen myös sitä mieltä,että jos kettu päivystää teitä jossain lähellä,koska osaa paikalle kun "teet virheen",on jonkun jäätävä passiin ja poistettava se.Tuo pirulainen opettaa nyt pentunsa helpolle ruualle sun kanalaas,toden näkösesti siellä on jo kettuperhe. :( Multa on menny yksi kana(Sara Susanna) ketulle,kun jäi marjapuskaan hautomaan yöksi,,toiset ovat hautoneet kanalassa,mutta tämä ei.sitten tuli kettu ja vei.
rilla

Minä myös olin sitä mieltä,et aina joskus joku katoaa.
Mutta kun ihan liikaa vie.

Metsästäjiin olen ollut yhteydessä. Mutta mitään ei taphdu.
Tunnustan,et ite tuli haulikolla pamautettua urosketun perään. Pihassa käveleskeli kaikessa rauhassa.

Aamulla löytyi harmahtava pieni karvatupp siitä ojan penkalta.
Kettua ei nyt ole näkynyt. Mutta leipäsäkkejä on välillä öisin riepoteltu.

Kettuja oli kesällä kaksi. Tämä iso harmahtava uros ja sit pienempi,punaruskea. Oletin,että ovat pariskunta.
Pentujakin on alkusyksystä nähty tuossa lähipeltoaukealla.

Kesällä sanoin,et ketuille ei saa mitään tehdä,jos niillä on pennut. Olen katsonut piirretyn VUK,viisas urhea kettu.
En halunnut,et pennut turhaan odottaa pesässä.

Nyt olis tuli vapaa,mut ei metsästäjiä tunnu kiinnostavan.
Omat koirat on niin pönttöjä,ettei ne ota sitä kettua tosissaan.
Emma,mun suosikkikoira sitä joskus ajaa jonkun aikaa. Taitaa olla leikkiä sekin. Tulee ihan maitohapoilla takasin ja makaa kyljellään jonkun aikaa,et hengitys tasaantuu.

Ongelma alkoi jo edelliskesänä. Sitä ennen kauhuntasapaino toimi.
Olis just niin hienoa,kun linnut vois vapaana seikkailla enemmän. Nyt se ei onnistu. :smt009
koivunlehti

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Kun kettu on montakertaa päässyt kanan viemään niin se ei enää hevillä luovuta. Vaikka pitäisi kanoja vaan aitauksessa niin se keksii keinon päästä sinne. Jos anpuminen ei onnistu niin yrittäisin loukuttaa.
Vastaa Viestiin