Pelkkä keinovalo viiriäisille talveksi?!
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Pelkkä keinovalo viiriäisille talveksi?!
Kysymys: Riittääkö viiriäisille pelkkä keinovalo talven ajan?! Ajattelin rakentaa isohkosta vaatekomerosta Lintulan, eikä siinä tosissaan ole ikkunaa, ja ovea joutuisin pitämään kiinni kisujen takua. ilmanvaihto on komeron katossa ja toimii hyvin! Valona ajattelin käyttää energiansäästö lamppuja ihan normi valaisimissa. Tipuille tottakai lämpölamppu. Onko ihan hullu idea!? Nyt mulla virkut on terrassa olkkarissa pöytävalaisimen alla. Huoneeseen toki tulee päivällä ikkunastakin valoa... 

Re: Pelkkä keinovalo viiriäisille talveksi?!
Mulla sama juttu, viirulassa ei ole ikkunaa (ukko sanoi, että on helpompi rakentaa, kun ei tehdä ikkunoita
) ja tämä siis ensimmäinen talvi munkin viirulaisille.
Mutta itse ajattelin niin, ettei luonnonvaloa tarvita, jos keinovaloa riittää. Ja joka tapauksessa viirutkin tarvii sen d-vitamiinilisän, kun eipä sitä talvella saa, eikä ikkunan läpi ainakaan

Mutta itse ajattelin niin, ettei luonnonvaloa tarvita, jos keinovaloa riittää. Ja joka tapauksessa viirutkin tarvii sen d-vitamiinilisän, kun eipä sitä talvella saa, eikä ikkunan läpi ainakaan

Sen ikkunan rakentamiseen ei kyllä paljon vaadita (ei paljon rahaa eikä työaikaa). Keinovalot on varsin ihan jees, mutta mietitäämpä itse mitä ois olla ilman ikkunaa, josta päivänvalon näkee ja kokee. Minulla viirut ulkona hyvillä ilmoilla, ja huonoilla sisällä. En ole paljon rahaa laittanut oloihin, mutta päivänvalon ne näkevät sisätiloissakin asuessaan.
Minkälaisilla lämpötiloilla viirut voi vielä päästää ulos?
Lähinnä mietin pakkaskelejä, eli jos yön ovat sisällä, niin onko lämpötilaero liian suuri, jos lämpöisestä joutuvat pakkaseen? Tosin meillä on ovessa pikkuinen luukku, jonka vois jättää auki, niin voivat sitten itse päättää, ovatko sisällä, vai ulkona.
Lähinnä mietin pakkaskelejä, eli jos yön ovat sisällä, niin onko lämpötilaero liian suuri, jos lämpöisestä joutuvat pakkaseen? Tosin meillä on ovessa pikkuinen luukku, jonka vois jättää auki, niin voivat sitten itse päättää, ovatko sisällä, vai ulkona.
Hylkäsin nyt kuitenkin tuon vaatekaappi idean... Viirut saivat kokonaisen oman huoneen omakseen, ikkunalla ja ilmastoinnilla
Siitä milloin viirut ulkoa sisälle... Itse olen nollarajalla mennyt. Eli kun menee asteet miinukselle, niin viirut sisälle. Tänä vuonna viirut tuli sisälle +5 asteessa.

Kiitos tiedosta! Luulen, että sinnittelen vielä muutaman yön, koska täällä ei ole vielä ollut juurikaan pakkasta ja tarha on todella suojainen ja siellä on olkia, mihin muutenkin kaivautuvat. Ja tarvis varmaan koittaa katsoa, mtkä noista on viisiviikkoisista on kukkoja ja pistää ne lihoiksi, jottei tarvii ihan noin isoa laumaa laittaa sisälle