Tervehdys, kanalogit

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

miia.laitinen

Re: Tervehdys, kanalogit

Viesti Kirjoittaja miia.laitinen »

Täh!? Siis mikä mulla on Taas menny ohi?? :oops: Kirjoittaminen ei ole mieluisinta puhaa vaikka netin ja ammatin myötä sitä joudun paljon tekemäänkin, mutta että mä olen taas istunu silmieni päällä :smt003 No perhana, tulkaa ny joku kylään :smt005 Pääsee kasvotusten rupattelemaan kanoista ja tutustumaan uusiin kana immeisiin!!
miia.laitinen

Eikä! Älä edes vastaa -Iloiset munatalo- edelliseen viestiini. Pitäisi varmaan opetella lukemaan ennen ku alan treffejä ehdottelemaan :smt003 Suomessa ei taida "vuoria" kovin montaa olla ja taidetaan kuitenkin toistaiseksi olla ihan euroopan sisällä :smt003 Kylläpä taas hävettää :smt005 Saa nauraa!! :smt043
Ada

Viesti Kirjoittaja Ada »

miia.laitinen kirjoitti:Täh!? Siis mikä mulla on Taas menny ohi?? :oops: Kirjoittaminen ei ole mieluisinta puhaa vaikka netin ja ammatin myötä sitä joudun paljon tekemäänkin, mutta että mä olen taas istunu silmieni päällä :smt003 No perhana, tulkaa ny joku kylään :smt005 Pääsee kasvotusten rupattelemaan kanoista ja tutustumaan uusiin kana immeisiin!!
Mä voin tulla joskus kylään ku ei tätä välimatkaa ny niin kauheesti oo ku julkiset on keksitty(vai asutko sä vantaalla niinku facebookissa lukee :smt003 ) :smt006

Hups, emmä taida itsekkään olla ihan tarkkasilmäsin versio, tossahan sä just kirjotit et asut Somerniemellä...
Viimeksi muokannut Ada, 25 Syys 2013, 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Täällä kans ilmottautuu innokas kyläilijä Miialle! Oon aina tunkemassa kaikkien kanaloihin ihmettelemään ja täällä saa myös käydä. Laitan sulle yksäriä.
Aloittajalle, itse valikoin kanoihini aikoinaan rauhallisena tunnettuja rotuja (jotka sattumoisin myös miellyttivät omaa silmää kovasti), esim. mille fleur, kääpiö- ja jättikochin, orpington... Mulla on kaikki koot (ja vielä kalkkunatkin) iloisesti sekaisin, mutta aina on riski, että ne pienimmät jäävät niin sanotusti isompien jalkoihin. Sulla tuskin sitä ongelmaa on, jos kanat saavat olla vapaana ja on tilaa väistää.
Haudottamisesta, suurin osa kuoriutuvista on yleensä kukkoja. Saat siitä hyvät pata-ainekset, mutta ajattelin vaan varoittaa, mikäli et ole ihan sinut kanojen lopettamisen kanssa. Kaikki kukot taitavat kiekua, on sitten yksilöstä kiinni, kuinka paljon kiljuu. Jättiroduilla on yleensä miellyttävämpi, matalampi ääni. Ja voisin kuvitella, että yksinäinen kukko kiekuu vähemmän. Mun kolme aloittavat aamuisin oikean kilpalaulannan.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Miia.laitinen puhumattakaan avokadoista jotka kypsinä putoilevat pihalle taikka kahvipensaista :D :smt005
ropponen

Viesti Kirjoittaja ropponen »

Tropi Kana kirjoitti:Ai niin, ja vielä. Minun lisäkseni puoli kylää tahtoisi nyt tietää, että miten niitä munankuoria kuivataan - siis huuhdotaanko vain ja annetaan kuivahtaa, ja sitten murskataan nokittavaksi? Miten te teette?
Jätä vain kuivumaan, ihan turhaa vaivaa ruveta pesemään kuoria, mutta jos teet uunissa ruokaa niin jälkilämpöön voit jättää kuivumaan kun uuni viilenee. Näppärä tapa käyttää uunin lämmöt hyödyksi ja uunin kuumuus polttaa kananmunan maun pois kuorista. Kuivuvat nopeasti, eikä tarvitse odottaa useita päiviä.
Kuten tuolla jo alussa joku kertoikin niin lue "Perustiedot aloittavalle kanalliselle" yleiskeskustelu-puolelta. Ja muitakin juttuja, opit täältä kaiken tarpeellisen. Onnea uudesta harrastuksesta!
miia.laitinen

Ai kauhee mikä puusilmä mä olen :smt005 Ai, eikö ne avokadot ja banaanit kasvakkaan suomen puissa? Sitä kahvipuuta mä en ollu edes kolmannella lukemalla sisäistänyt :smt005

Ja Ada on toinen :smt002 Olen paljasjalkainen vantaalainen, mutta ostin vuosi sitten syksyllä hevostilan somerniemeltä. Ajoin mäntsälän kananäyttelyyn vähän alle 2h. Mutta hienoa että alkaa ihmisiä löytymään! Nuki, odottelen yksäriä! Missäpäin pusulaa itse asut?

Ja mä voin ne merkintärenkaat antaa sulle Ada samalla kun tulet kyläilemään :smt002 Mulla olisi vielä seuraavalla viikolla kesälomaa...

Aloittajalle- olen itse huomannut että simpukankuorirouhe kelpaa parhaiten. Ehkä sitä jo sieltä päin löytyykin. Tai voi vaikka itse valmistaakin?! :smt002 Itse en myöskään henk.koht. ole kuullut että olisi yhtäkään rotua, jonka kukko ei laulaisi tai pitäisi ääntä.
Tropi Kana

Viesti Kirjoittaja Tropi Kana »

Heippa kaikille, ja kovasti kiitoksia taas vinkeistä. Ja kutsusta Miialle. Kilttiä - ja vaikka en asukaan Euroopassa laitan kutsusi korvan taakse. Lomailen Suomessa kesäisin eikä sitä tiedä, vaikka joskus onnistuisinkin piipahtamaan. Olen kyllä lukenut ja luen edelleen innolla näitä kana-asioita aina, kun pääsen nettiin. Se ei ihan aina onnistu, ja yhteys on välillä hyvin hidas täällä vuorilla.

Nyt olen harjoitellut näitä kanahommia jo monta päivää, ja jo alkaa sujua... ainakin paremmin kuin aikaisemmin. Elikot ymmärtävät selvästi suomea, tai ainakin perkeleen, jos se tulee oikealla äänenpainolla :smt043 . Mutta kummallista on mielestäni se, että se kukko(ilija) oli ihan hiljaa monta päivää ja nyt se on kuulkaa ihan kokonaan riehaantunut: kiljuu heti aamusta hulluna, pitää välillä (pieniä!) taukoja ja jatkaa taas karjumista. Pitkin päivää. Kokonaan se hiljenee vasta kun tulee pimeää. -Että mitä se yrittää sanoa?! Ja hoksasiko se vaan yhtäkkiä, että sen sisällä on tällänen mieletön ääniefekti? Se ei ole kovin iso, ja sen pyrstökin on aika vaatimaton, ja kun katselin noita teidän kukkokuvia niin päättelin (ihan vaan itekseni), että se taitaa olla vielä aika nuori... Tapaako ne rauhottua ennen vaihdevuosi-ikää vai mitä mahtaa olla odotettavissa? - Ja muuten, kauanko kukko elää noin keskimäärin (siis jos ei törmää kauhaan)?

Olen tosi iloinen, että olen löytänyt tämän sivuston: nyt uskallan teidän ystävällisillä neuvoilla ja kokemuksilla opetella tätä kanajuttua. Kanakulttuuri täällä on kovin suorasukainen eikä aina ollenkaan niin eläinystävällinen kuin toivoisi. Siksi kuulen mielelläni miten "meilläpäin" toimitaan. Ensi viikolla menen taas kylille käymään, ja ehkä löydän eläinkaupan kirjavasta valikoimasta pari (ei-niin-pelottavaa) kanaa lisää kotiin tuotaviksi.

Avokadosato kypsyy kovaa vauhtia, samoin appelsiinit ja guayavat. Sukulaiset ja ystävät Suomessa kertovat, että siellä alkaa olla pimeää yhä aikaisemmin. Sytytelkää tuikkuja!
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Jos kyseessä on nuori kukko niin kyllä se todennäköisesti vähän rauhoittuu iän karttuessa (varsinkin jos saa jatkaa ainoana kukkona). Ja jos kukko pysyy terveenä ja väistelee petoja ja kirveitä niin kyllä se semmoset 7-10 vuotta elelee hyvinkin kanat jopa pitempään eivät vaan jaksa eläkeläisinä munia kuin joskus harvoin.
ropponen

Viesti Kirjoittaja ropponen »

Missäs kylässä ja missä maassa asustelet Tropi Kana, meni multa ohi (vaikka muuten eksoottisen paikan ymmärsin) ja nyt kännykän voimin en jaksa etsiä mahdollista tietoa...? Mutta hei Fasunen, tarve pitkästä aikaa ja kiitos taas kauniista kanoista, toinen sulta hommatuista ruskeista eli Ronja on edelleen kaikista rohkein ja ihan sylikana, kutsun Remppa Ronjaksi kun työntää aina nokkansa tielle kun rakennan jotain. Mun ehdoton lempparikana.
Ja Tropi Kana hei nyt täällä Suomessa jo tuulee, sataa ja on koleaa, mutta niin kauniit ruskan värit!
Tropi Kana

Viesti Kirjoittaja Tropi Kana »

Heips,

lahjoitin kiljuvan kukon eräälle ystävälle, ja nyt on jäljellä kaksi kanaa. Toinen munii sellaisia kanelin/beigen värisiä munia, ja toinen vihertäviä. Kanat ovat saman kokoisia ja -näkoisiä punaruskeita, toinen ehkä vähän vaaleampi ja isompihelttainen. No, sitten kävi näin: toinen (Esmeralda) alkoi hautoa. Minä hain naapurista munia sen alle - eihän niistä sen omista munista ilman kukkoa mitään olisi syntynyt... Jouluksi syntyi 7 tipua. Söpöisiä ovat, mutta ajattelin lahjoittaa ne naapureille, koska yritän pärjätä ilman sitä kukkoa jatkossakin.

Nyt sitten se kysymys (johon en ole löytänyt mistään vastausta). Se toinen kana (Kanapee) on tähän asti muninut päivittäin niitä kanelin värisiä munia - mutta ylläripylläri! tänä aamuna se pyöräyttikin ihan valkoisen munan. What?! Mistä johtuu moinen? Onko munan värin vaihtuminen ehkä tavallistakin? Mistä johtuu, puuttuuko pigmentit ja jos, niin miks? Osaako joku valistaa ällistynyttä.... :shock:
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meidän Neiti Näpsä -kananen, joka munii yleensä ruskeapilkullisia munia, pyöräyttää silloin tällöin vaalean, täysin pilkuttoman munan. Minustakin olisi kiinnostavaa tietää, miksi väri voi välillä muuttua. Olemme vain naureskelleet välillä, että jaha, Neiti Näpsän pilkut ovat taas lopussa. :smt005

Onnea tipuista!
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mun kanoilta tulee niin sekalaisen värisiä munia, että niistä en satunnaisia kalpeita yksilöitä huomaa, mutta kalkku ja viirutkin on välillä tekaisseet pilkuttomia munia. Muistelisin sen johtuneen siitä, että muna tulee liian vauhdilla ulos. Pilkut syntyvät munaan johtimen loppuosassa, ja jos muna tässä vaiheessa tulee jostain syystä tavallaan kesken kaiken ulos, pilkut jäävät ilmaantumatta. Välillä kalkunmunissa näkee sellaisia "vauhtiraitoja" pilkkujen seassa, ilmeisesti Kyllikillä on silloin ollut kiirus :smt001
Vastaa Viestiin